کد خبر: ۲۸۲۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

حاشیه‌نگاری بر صحنه پایانی جشنواره‌ی تئاتر فجر

اختتامیه‌ی جشنواره تئاتر فجر در حالی برگزار شد که فریماه فرجامی مهمان ویژه آن بود و بخش پایانی آن هم با گلایه یکی از برگزیدگان به خاطر متهم شدن به کپی‌کاری همراه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه گذشته 12 بهمن‌ماه با 30 دقیقه تأخیر و با حضور هنرمندان و مدیران در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که با حاشیه‌هایی هم همراه بود، بسیاری از میهمانان حاضر در سالن که از اهالی جوان تئاتر بودند نسبت به سخنرانی‌های طولانی مراسم اعتراض داشتند و این نارضایتی خود را با کف زدن‌های ممتد نشان می‌دادند.

اردشیر صالح‌پور دبیر جشنواره یکی از سخنرانان بود که به دلیل طولانی شدن صحبت‌هایش واکنش‌های زیادی را از میهمانان گرفت.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یکی دیگر از کسانی بود که در این جلسه صحبت کرد و اگرچه بخشی از سخنانش را کوتاه کرد اما با تأکید بر اینکه تئاتر ایران شایسته بی‌مهری نیست در عین حال تاکید کرد که تئاتر آن‌طور که شایسته است در سال‌های گذشته حمایت نشده است.

او همچنین از همه نهادها خواست تا آستانه تحمل خویش را از شنیدن نقدهای بجا و نابجا ارتقاء دهند و پاسخگوی اهالی تئاتر باشند.

در این مراسم از سعید سهیلی، قدر‌ت‌الله طاهری بروجنی، احمد مقدم‌منش و غلامرضا کشتکار به عنوان شهدای تئاتر یاد شد و از خانواده‌های آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

در این بخش، یکی از اعضای خانواده شهید طاهری بروجنی با اشاره به اینکه از سال‌ها قبل به یاد می‌آورد که هنرمندان از کمبود امکانات می‌نالیدند و هنوز هم این شرایط ادامه دارد از علی جنتی خواست تا به هنر تئاتر شهرستان‌ها بها بدهد.

یکی از بخش‌های ویژه مراسم اختتامیه، مراسم تئاتر بزرگداشت چهار هنرمند این هنر بود.

در این بخش با حضور علی جنتی، علی مرادخانی، رویا تیموریان، حمید مظفری و اردشیر صالح‌پور از بدرالسادات برنجانی، احمد سپاسدار، حسینعلی طباطبایی و جعفر والی تقدیر شد که البته لوح تقدیر و تندیس جعفر والی را یکی از اعضای خانواده‌اش دریافت کرد.

همچنین برگزارکنندگان این مراسم کلیپی را از درگذشتگان تئاتر آماده کرده بودند تا به این شکل از آن‌ها یادی شود.

در این کلیپ به هنرمندان مختلفی از جمله انوشیروان ارجمند، علی اکبر رزم‌آرا، مجید بهرامی،‌مرتضی احمدی، حمید مهر‌آرا، جواد ثریا، سیدعلی صالح، صمد پل‌سنگی و... اشاره شد.

هنگام اهدای جوایز بخش عکس، مسعود فروتن که به عنوان یکی از داوران روی سن آمده بود، بیان کرد: به عنوان کارگردان تلویزیون این را می‌گویم که جای تله‌تئاتر خالی است، به همین دلیل درخواست می‌کنم کاری کنیم تا تله‌تئاتر دوباره راه بیفتد چون آبروی تئاتر و تلویزیون است.

در بخش اهدای جوایز طراحی گریم هم که برای اولین بار اهدا می‌شد، ماریا حاجی‌ها پس از دریافت جایزه‌اش گفت: بعد از 30 سال کار در این حوزه هیچ‌گاه طراحی لحاظ نمی‌شد به همین دلیل تشکر می‌کنم که جایزه‌ای هم برای بخش گریم در نظر گرفته شد اما شنیده‌ام که در بخش بین‌الملل جایزه طراحی گریم حذف شده و می‌خواهم آقای صالح‌پور در این مورد توضیح دهند.

او همچنین تأکید کرد که جایزه‌اش به واحد گریم تئاترشهر، تالار سنگلج، تالار وحدت و... تعلق دارد.

محمد مساوات هم به عنوان یکی از برگزیدگانی که در بخش‌های انتهایی مراسم،جایزه‌اش را دریافت کرد با بیان اینکه خدا از کسانی که به او تهمت زدند، نگذرد،‌صحبتش را آغاز کرد.

کارگردان نمایش «خانه‌.واده» در این باره توضیح داد: 40 سال در شهرستان ایرانشهر اجرا رفتیم و هیچ حرف و حدیثی نبود اما یک روز در جشنواره فجر نمایش خود را اجرا کردیم اما آنقدر حرف و تهمت زدند و گفتند از یک کار مزخرف کپی کرده است که باعث شد از این شرایط ناراحت شوم.

او از کسانی که نمایش او را کپی دانستند خواست اثری که کپی می‌دانند تماشا کنند و بعد گفت: از همه کسانی که تهمت زدند ناراحتم.

ستاره اسکندری هم که برای بازی در نمایش «هم هوایی» به همراه الهام کردا برگزیده شد، یادآوری کرد که جای باران کوثری خالی است و اگر او نبود این جایزه در دستان او و الهام کردا قرار نمی‌گرفت.

مسعود رایگان هم به عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل پس از اهدای جایزه به محمد مساوات گفت: اولین بار است که او را می‌بینم و بابت نمایشنامه‌اش دست مریزاد می‌گویم.

او همچنین تقدیر ویژه هیأت داوران را برای گروه بازیگران نمایش «خانه.واده» اعلام کرد.

یکی از نکات قابل توجه اختتامیه جشنواره تئاتر در نظر گرفتن جایزه‌ای با عنوان جایزه بزرگ بود که پیش از این سابقه نداشت و پس از اعلام چند کاندیدا برای آن مشخص شد که هیأت داوران هیچ اثری را برای این بخش انتخاب نکرده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علاوه بر میهمانان خارجی که در تمام مدت چهار ساعته اختتامیه که فقط نظاره‌گر آنچه در تالار وحدت اتفاق می‌افتاد بودند، هنرمندان و مدیران دیگری از جمله سعید راد، فریماه فرجامی، علی رفیعی، بهرام ریحانی، رویا تیموریان، کاظم هژیرآزاد، الهام پاوه‌نژاد، بهار ارجمند (دختر انوشیروان ارجمند)، مسعود فروتن، بابک حمیدیان، بهروز بقایی، مسافرآستانه، لادن مستوفی، حسین کیانی، سهراب سلیمی، محمدرضا خاکی، هادی مرزبان، دانیال حکیمی، اسماعیل خلج، محمود پاک‌نیت، قطب‌الدین صادقی، شاه‌آبادی (معاون هنری اسبق وزارت ارشاد) و... حضور داشتند که برخی از آن‌ها در بخش‌های مختلف جوایز برگزیدگان را اهدا کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین