کد خبر: ۲۸۲۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
نگاهی به کیفیت و استقبال فیلم‌های سی وسومین جشنواره فجر

فیلم‌اولی‌ها بر صدر جشنواره فجر نشستند

در روز نخست «ایران برگر» در سینما فرهنگ و در روز دوم «عصر یخبندان» در سینما کورش به سانس فوق‌العاده رسید. علاوه بر این، در روز دوم در سایر سینماهای مردمی هم «عصر یخبندان» با ازدحام روبرو شده است و به‌طور کلی بیشترین استقبال از نگاه مردمی در دور روز اول به «عصر یخبندان»، «ایران برگر» و «رخ دیوانه» مربوط است که این استقبال در جای خود قابل تامل است و نشان‌دهنده توجه مردم به این رویداد سینمایی مهم است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-بهاره نوروزی: جشنواره فجر امسال در حالی چهارمین روز خود را سپری می‌کند که اخبار رسیده حکایت از استقبال خوب مردمی از سی وسومین جشنواره فجر دارد. جدول آمار استقبال مردمی می‌گوید سینماهای آزادی، استقلال، راگا، فرهنگ، فلسطین و ملت در روز اول بیشترین استقبال را داشتند که میانگین مخاطب آن‌ها به بیش از ۷۵ درصد در چهار سانس رسید.

به گزارش آفتاب، در روز نخست «ایران برگر» در سینما فرهنگ و در روز دوم «عصر یخبندان» در سینما کورش به سانس فوق‌العاده رسید. علاوه بر این، در روز دوم در سایر سینماهای مردمی هم «عصر یخبندان» با ازدحام روبرو شده است و به‌طور کلی بیشترین استقبال از نگاه مردمی در دور روز اول به «عصر یخبندان»، «ایران برگر» و «رخ دیوانه» مربوط است که این استقبال در جای خود قابل تامل است و نشان‌دهنده توجه مردم به این رویداد سینمایی مهم است.
 
کیفیت موفق فیلم اولی ها در جشنواره امسال

 با وجود اینکه تاکنون فیلم‌های بخش سودای سیمرغ در سینماهای مردمی اکران شده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند اما در برج میلاد و در میان اکران‌های جشنواره برای منتقدان و اصحاب رسانه جریان به‌گونه دیگری است. از میان فیلم‌های اکران شده "چهارشنبه 19 اردیبهشت"  اولین ساخته وحید جلیلوند با بازی نیکی کریمی و امیر آقایی و همچنین "احتمال باران اسیدی" ساخته بهتاش سلیمی  و "ناهید" ساخته آیدا پناهنده  مورد توجه نسبی منتقدان قرار گرفته‌اند. فیلم "خانه دختر" ساخته شهرام شاه حسینی نیز به دلیل مضمون خاص از جمله فیلم‌هایی است که تا حدودی نظر مثبت منتقدان را به سوی خود جلب کرده است. شرایط و جو حاکم بر سی و سومین جشنوار فجر نشان می‌دهد اگرچه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ نیز بی‌امتیاز و نکته مثبت نیستند اما فیلم‌های بخش نگاه نو یا همان فیلم اولی‌ها موفق‌تر ظاهر شده و بیشتر در جلب نظر منتقدان و اهالی رسانه موفق بوده‌اند. تلاش و ثمره موفق فیلم اولی‌ها در جشنواره فجر در حالی است که طبق قانون  آثار نگاه نو نمی‌توانند در بخش مسابقه شرکت کنند. ارزیابی که تاکنون با انتقاد برخی منتقدان و کارگردانان فیلم اولی رو‌به‌رو شده است، روندی که سال‌هاست اجرا شده و هنوز تصمیم جدی برای رفع آن وجود ندارد.
 
ژانر اجتماعی ژانر غالب جشنواره امسال
 
با اینکه ساختن فیلم‌های در ژانر اجتماعی کم‌درسر نبوده و گاهی به دلیل فشار گروه‌های تندرو فیلم‌ها توقیف می‌شوند، بررسی جشنواره فجر امسال نشان می‌دهد که در بخش سودای سیمرغ و چه در بخش نگاه نو مضامین اجتماعی و نگاه به معضلات مردم همچنان از سوی فیلمسازان دنبال می‌شود. فیلم "شکاف" ساخته کیارش اسد‌زاده، "احتمال باران اسیدی"، "خانه دختر" و "چهارشنبه 19 اردی بهشت" هر کدام از زاویه‌ای به مشکلات و معضلات ناگفته و یا پنهان مانده مردم پرداخته‌اند و نکته جالب این است که این فیلم‌ها بیشتر از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفته‌اند. نگاهی که حتی بابک حمیدیان بازیگر فیلم شکاف نیز به آن اشاره کرده و گفته است لازم نیست مردم همیشه در سینما  پفک بخورند گاهی باید در سالن سینما اشک ریخت. علاوه بر حمیدیان منیژه حکمت تهیه‌کننده شکاف و حامد بهداد بازیگر فیلم خانه دختر نیز در سخنانی اهمیت فیلم‌های ژانر اجتماعی و نگاه به معضلات مردم را یادآور شدند. آیا این فیلم‌ها  در اکران عمومی با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهند شد؟ روزهای بعد از جشنواره و لیست اکران‌ها پاسخ این جواب را مشخص خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین