کد خبر: ۲۸۳۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷

برنامه افغانستان برای بازگرداندن مهاجرانش

وزیر امور مهاجرین افغانستان با اشاره به برنامه کابل برای بازگرداندن تدریجی مهاجرین افغانستانی از کشورهای مختلف گفت: دولت توجه به مسائل مربوط به مهاجرین را در اولویت‌ خود قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین افغان در گفت‌وگو با فارس، با تشریح برنامه‌های دولت برای مهاجرین گفت: مسئله مهاجرین در دولت پیشین افغانستان در کانون توجه و فهرست اولویت‌های اساسی دولت قرار نداشت بلکه با مسئله مهاجرین به عنوان مسئله جزئی و فرعی برخورد شده اما در دولت وحدت ملی توجه به مسائل مربوط به مهاجرین در صدر مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت‌های دولت قرار دارد.

وی افزود: چندی پیش «اشرف غنی»رئیس جمهور افغانستان در مجلس سنای کشور به صورت صریح تاکید کرد که مهاجران بخش مهمی از بدنه پیکری به نام «ملت افغانستان» را تشکیل می‌دهد و بدون بازگشت آبرومندانه مهاجرین افغانستان از کشورهای مختلف این پیکر(ملت افغانستان) یک «پیکر ناقص» خواهد بود.

بلخی گفت: افغانستان امکانات و ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای بازگشت عزتمندانه مهاجران خود دارد اما تبدیل این ظرفیت‌های بالقوه به ظرفیت‌های بالفعل نیازمند بهره‌گیری از میزانی از ظرفیت‌های زمانی است و از این جهت بازگشت مهاجران به صورت برنامه‌ریزی شده و تدریجی در دستور کار دولت وحدت ملی قرار دارد.

۱۷ شهرک پذیرای مهاجران افغان از سراسر جهان


عالمی در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: در راستای فراهم‌آوری امکان اسکان مهاجران افغان، تاکنون ۱۷ شهرک در ۱۶۲ منطقه افغانستان که حدود ۱۷۲ هزار هکتار زمین را در بر گرفته پذیرای مهاجران افغان از سراسر جهان است.

۱.۶ میلیون مهاجر قانونی و یک میلیون مهاجر غیر قانونی در پاکستان

وزیر امور مهاجرین افغانستان در ادامه آماری از مهاجران افغانستانی مقیم پاکستان ارائه کرد و اظهار داشت: مجموع مهاجران افغان مقیم پاکستان رقمی در حدود بیش از ۲ میلیون نفر را نشان می‌دهد که حدود ۱.۶ میلیون آن را مهاجران غیر قانونی و یک میلیون آن را مهاجران قانونی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: دولت پاکستان از ناحیه مهاجران غیرقانونی نگرانی‌هایی دارد که مبادا این مهاجران از سوی گروه‌های تروریستی مورد سوءاستفاده قرار گیرد و حتی در زمانی که حمله تروریستی بر یک مدرسه در پیشاور صورت گرفت، احتمال دخالت مهاجران غیرقانونی در این واقعه سبب شد که دولت پاکستان در این مورد تحقیق کند و سرانجام یافته‌های این تحقیق، نادرست بودن این احتمال ( دخالت مهاجران در واقعه تروریستی پشاور) را ثابت ساخت.

پیگیری اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از پاکستان در دستور کار


وزیر امور مهاجرین افغانستان تصریح کرد: در این اواخر دولت پاکستان برنامه اخراج اجباری مهاجران افغان را در دستور کار دارد و گزارش ماموران مرزی افغانستان که به صورت دائمی در منطقه مرزی تورخم فعالند، نشان می‌دهد روزانه حدود ۳۰۰ خانواده از پاکستان به شکل اجباری اخراج شده و راهی ولایت‌های مختلف افغانستان می‌شود.

این مقام ارشد دولت افغانستان خاطرنشان کرد: توقع دولت افغانستان این است که دولت پاکستان با سعه صدر اخراج اجباری مهاجران افغانستان را متوقف کرده و بازگشت این مهاجران به صورت تدریجی و به شکلی که دولت افغانستان نیز آمادگی برای پذیرش و اسکان آبرومندانه آنان را داشته‌ باشد، در دست گرفته شود.

چالش‌های جدی مهاجران مقیم ۲ کشور همسایه


عالمی در ادامه، بحران «بی‌وطنی» و احساس افسردگی و غربت ناشی از مهاجرت را مهم‌ترین چالش فراروی مهاجران افغانستانی در کشورهای مختلف خوانده و اظهار داشت: مهاجرت و دوری از دیار آبایی، احساس خاصی به فرد مهاجر می‌بخشد که تنها راه رهایی از آن فرصتیابی برای پایان مهاجرت و بازگشت به وطن است.

وزیر مهاجران افغان با ابراز سپاس و قدردانی از دو کشور همسایه افغانستان (جمهوری اسلامی ایران و پاکستان) که با پناه دادن و پذیرش شمار زیادی از مهاجران افغان، از سنگینی بار تبعات سال‌ها جنگ بر دوش افغان‌ها کاسته است، افزود: عدم برخورداری مهاجران افغان مقیم پاکستان از مزایای تحصیلی در آن کشور و محدود و مشخص بودن نوع کارهایی که مهاجران افغان مقیم جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهند، از مهمترین چالش‌هایی است که مهاجران مقیم این دو کشور همسایه با آن مواجه‌اند.

رئیس جمهور را در سفر ماه آینده به تهران همراهی خواهم کرد


وزیر امور مهاجرین افغانستان در بخشی از سخنان خود یادآور شد: به خاطر اهتمام به امور مهاجران در کشور جمهوری اسلامی ایران (همسایه غربی افغانستان) که بیش از ۲ میلیون مهاجر افغان را در خود جاه داده است، اشرف غنی رئیس جمهور را در سفر ماه آینده وی به تهران همراهی کرده و در خصوص مسائل مربوط به مهاجرین افغان با مقامات مربوطه در جمهوری اسلامی ایران، صحبت خواهم کرد.

این عضو کابینه دولت وحدت ملی افزود: دولت افغانستان در آینده‌های نزدیک میزبان مقامات مربوط به موضوع مهاجرین افغان از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و کشور پاکستان خواهد بود تا بر اساس تقویت روابط دوستانه و صمیمانه در بین این ۳ کشور، بستری برای همکاری هرچه بیشتر این ۲ همسایه افغانستان در خصوص مسئله مهاجران مقیم آن ۲ کشور فراهم آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین