کد خبر: ۲۸۴۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
سبحانی:

پیاده روی ظریف و کری تاکتیک مذاکراتی بود/منتقدان مذاکرات به علت العلل مشکلات امروز بپردازند

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه می گوید: کسانی به دوش ملت بارگذاشتند که با حرف های نسنجیده و اقدامات غیردیپلماتیک خود، شش قطعنامه را به ایران تحمیل کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدعلی سبحانی،سفیرپیشین ایران در لبنان در گفتگوبا خبرآنلاین با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی تیم دیپلماسی کشورمان در جریان مذاکره با گروه 1+5 خاطرنشان کرد:در حال حاضر پرونده هسته ای ایران در داخل کشور تبدیل به یک موضوع ملی شده است که اکثریت مردم، گروه‌ها، جناح ها و حاکمیت بر حل مسالمت آمیز آن، اتفاق نظر دارند.

وی افزود:در همین رابطه یکی از اتفاقات خوبی که افتاد این بود که رئیس جمهور در ایام انتخابات یکی از شعارها و وعده های انتخاباتی خود را تمرکز برای حل و فصل پرونده هسته ای و به نتیجه رساندن آن اعلام کرد و در واقع می توان گفت یکی از دلایلی که آقای روحانی توانست در مرحله اول انتخابات سایر رقبای خود را پشت سر گذاشته و به پیروزی برسد ،ضرورت ازسرگیری گفتگو با غرب به منظور رفع تحریم های اقتصادی بود چرا که مردم تداوم شرایط گذشته را بر زندگی خود اثرگذارمی دیدند.

پیشرفت مذاکرات قابل توجه است

وی با بیان اینکه به طور کلی روند پرونده هسته ای به خوبی پیش می رود ، ادامه داد: در حال حاضر دیپلمات های کشورمان در حال تلاش برای پیش بردن گفتگوها و به سرانجام رساندن آن هستند و بنا به اظهارات هریک از طرفین مذاکره، گفتگوها از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است.
محمد علی سبحانی

نباید زمان را از دست داد

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به روند مذاکرات در شرایط کنونی خاطرنشان کرد:در حال حاضر موضوع توافق یک مرحله ای مطرح است که باید بگویم من از ابتدا یعنی از همان دو سه ماه گذشته نظرم بر این بود که توافق ایران با 1+5 باید در یک مرحله انجام شود تا زمان را از دست ندهیم.

حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده ایرانی

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب نیز در سخنان اخیر خود به توافق یک مرحله ای اشاره کردند و درعین حال، حمایت بسیار مستحکمی از تیم مذاکره کننده و دولت انجام دادند تا مذاکرات تا رسیدن مرحله نهایی با استحکام بیشتری ادامه یابد چراکه در این شرایط، وقتی مردم موافق باشند و جناح ها ، دولت و حاکمیت پیگیری کنند، این حمایت ها، اعتماد به نفس بیشتری به تیم مذاکره کننده می دهد که بتواند با استحکام بیشتری از منافع ملی دفاع کند.

سفیر اسبق ایران در لبنان خاطرنشان کرد: حتی من معتقدم برخی مشکلات داخلی که طی چند سال گذشته به وجود آمد، اگر به گونه ای پیش می رفت که ما با همین اتحاد، به سمت آشتی ملی حرکت می کردیم،امروز می توانستیم شاهد موفقیت های بیشتری در پرونده هسته ای و پیشبرد مذاکرات باشیم.

طولانی تر شدن زمان رسیدن به توافق، به نفع هیچ کس نیست

وی در ادامه با بیان اینکه تغییری در روند کلی مذاکرات هسته ای ایجاد نشده است، یادآورشد:این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود اما زمان مسئله مهمی است و گمان نمی کنم که به سود هیچ یک از طرفین مذاکره باشد که زمان رسیدن به توافق، طولانی تر شود .

محمد علی سبحانی

حرکت صهیونیست ها در جهت تخریب مذاکرات است

وی با بیان اینکه درصورت طولانی تر شدن مذاکرات، صهیونیست ها در جهت تخریب گفتگوها حرکت می کنند، افزود: تندروهایی که در آمریکا وبرخی کشورهای منطقه حیات خود را در وجود اختلافات می‌بینند،تلاش می کنند که مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد در حالیکه اگر رابطه ای منطقی بین ایران و جهان باشد،دولت های منطقه نیز پشت سر ایران قرار می گیرند در حالیکه آن ها الان یکه تازی می کنند و مایل نیستند مشکلات ما با غرب و جهان حل شود.

سبحانی با تاکید براینکه حل مسئله هسته ای ایران به نفع آمریکا و 1+5 و همه طرف های گفتگوست، گفت: با توجه به نقش ایران در جامعه جهانی، هماهنگ شدن کشورمان با غرب می تواند مسئله اصلی منطقه که افراط گرایی است را نیز سریع تر مرتفع و از این مسئله که در حال تبدیل شدن به یک فاجعه جهانی است، جلوگیری کند.

ایران به دنبال بازگشت پرونده هسته ای به مسیرعادی و لغو قطعنامه هاست

وی خاطرنشان کرد: فضایی که در گذشته علیه ایران به وجود آمده بود یک فضای امنیتی و سیاسی بود، در حالیکه هنرمذاکره کنندگان در دور جدید خارج کردن ایران از این فضا بوده است،از این جهت دولت یازدهم دراین مدت تلاش کرده است که موقعیتی را به دست آورد تا در وهله اول، پرونده هسته ای به مسیر عادی خود بازگردد و از تحریم ها کاسته شده و قطعنامه هایی که تحت تاثیر اقدامات گذشته علیه ایران صادر شده بود، لغو شود.

 وی ادامه داد: دیپلمات های ما همچنان در تلاش هستند تا سوء تفاهم هایی که در غرب درمورد ایران وجود دارد نیز از بین برود و ایران بتواند از ظرفیت های خود کمال استفاده را داشته باشد، چراکه در حال حاضر و با توجه به تحریم هایی که وجود دارد، ایران باید مبلغ اندکی که از صادرات نفت به دست می آورد را به شرکت های چینی بدهد و کالاهای آن ها را وارد کشور کند.

محمد علی سبحانی

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که این حرف درست است که عده ای معتقدند باری که ظریف بر دوش مردم گذاشته سنگین تر از باری است که جلیلی روی دوش ملت قرار داده است، خاطرنشان کرد: باید به این افراد گفت که باری که آن ها می گویند زمانی به دوش مردم گذاشته شد که در دولت های نهم و دهم 6 قطعنامه به ایران تحمیل کرد و باعث شد اقتصاد کشوردر فضای بین المللی تحت تاثیر قطعنامه ها  وتحریم ها قرار گیرد.

منتقدین باید به علت العلل مشکلات امروز بپردازند

سبحانی افزود: از کسانی که این مسائل را مطرح و ابراز نگرانی می کنند باید تعجب کرد و پرسید چگونه آن ها دلواپس قطعنامه هایی نبودند که علیه کشور طی چندسال گذشته به تصویب رسید؟! بنابراین دوستان باید به علت العلل مشکلات امروز بپردازند و ببینند کسی که باعث و بانی این قطعنامه ها بوده امروز کجاست. چراکه درواقع،این شرایط نتیجه مواضع نسنجیده و غیر دیپلماتیک اوست که با کاغذپاره خواندن قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل، جامعه جهانی را برای صدور قطعنامه های بیشتر علیه کشورمان تحریک کرد.

وی ادامه داد:در این شرایط، اولین اقدام دولت روحانی این است که تلاش کند تا قطعنامه ها را لغو و مشکلاتی که تحریم ها برای کشور به وجود آورده اند را از فضای واقعی کشور دور کند اما از سوی دیگر،کسی که روابط بین الملل را پیگیری کند می داند که این کار، دشوار، پیچیده و نیازمند زمان قابل توجهی است.

نشستن یا راه رفتن تاثیر منفی بر نتیجه مذاکرات ندارد

سبحانی همچنین با اشاره به انتقاداتی که به مذاکرات اخیر و پیاده روی محمد جواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده می شود، تصریح کرد: اقدام دکتر ظریف در پیاده روی با جان کری یک تاکتیک مذاکراتی بود،به این معنا که در دیپلماسی و هنگام گفتگو و مذاکره با طرف مقابل، دو طرف چه پشت میز بنشینند و چه راه بروند و با یکدیگر حرف بزنند، تفاوتی با یکدیگر ندارد.

وی افزود: این اقدام هوشمندانه، پیام بیشتری را به جهانیان می دهد و طرف هایی که به دنبال عدم نتیجه گیری از این گفتگوهاهستند، می بینند که مسائل به صورت جدی به سمت حل شدن پیش می رود به ویژه اینکه این پیاده روی در آمریکا پیام بسیار مهمی داشت چراکه با توجه به تغییر ترکیب کنگره و سنا به نفع جمهوری خواهان آن ها و لابی صهیونیست ها سعی در القای نا امیدی در روند مذاکرات داشتند اما این پیاده روی پاسخ مناسبی برای اقناع افکار عمومی  در این کشور بود.

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد:از سوی دیگر، مهم این است که در این مدت ما توانسته ایم بر سر پرونده هسته ای کشورمان با آمریکا که بیشترین تاثیر را در این مسئله دارد، گفتگو کنیم؛حالا دیگر مابقی مسائل حاشیه است. اینکه در این گفتگو ها دو طرف با یکدیگر نهار بخورند یا صبحانه، شیرینی سر میز باشد یا قهوه، نشسته گفتگو کنند یا در حال راه رفتن و قدم زدن، تاثیر منفی بر مذاکرات و نتیجه گفتگوها نخواهد داشت بلکه روش و تاکتیکی است که هر دیپلماتی می تواند به کار گیرد.

مقایسه تیم مذاکره کننده فعلی با تیم قبلی منطقی نیست

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که عده ای تیم مذاکره کننده فعلی به ریاست دکتر ظریف را با تیم مذاکره کننده دولت قبل به ریاست سعید جلیلی با یکدیگر مقایسه می کنند، تصریح کرد: اصولا من این مقایسه را قبول ندارم چراکه آقای ظریف دیپلماتی باتجربه و کارکشته و کاربلد است و به خوبی می تواند فضای مذاکرات را مدیریت کند و از این جهت با دیگران قابل مقایسه نیست لذا این مقایسه ها را به هیچ وجه منطقی نمی دانم.

امروزعمومیت جناح ها شرایط مذاکرات را درک کرده اند

سبحانی تاکید کرد: آنچه که مهم است اسن است که خوشبختانه امروزعمومیت جناح های اصولگرا و اصلاح طلب این شرایط را به خوبی درک کرده اند و کسانی هم که در گذشته مخالف مذاکرات بودند با مشاهده شرایط جدید،مواضع خود را اصلاح کرده اند، البته همیشه طرز تفکری وجود دارد که با همه چیز مخالفت می کند اما تیم مذاکره کننده ما امروز مورد حمایت مردم، جناح ها ،نخبگان جامعه، دولت و حاکمیت است و از پشتیبانی خوب و قابل قبولی برخوردار است و همه برای دستیابی به نتایج خوب و امیدوار کننده به فرزندان خود امیدوار هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین