کد خبر: ۲۸۴۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

وزیر ارشاد: همه منش مرحوم دکتر حسن حبیبی آموزنده بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دکتر حسن حبیبی دارای روح پاک و زلالی بود که فکر گناه کردن را هم به ذهن خود راه نمی داد و همه منش او آموزنده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، علی جنتی شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت یاد زنده یاد دکتر حسن حبیبی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: مراجعه ما به مرحوم حبیبی عمدتا برای بهره مندی از روحیات و سجایای اخلاقی وی بود.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اعتقاد معاون اول اسبق ریاست جمهوری افزود: حبیبی بسیار عمیق کار می کرد و از کارهای سطحی گریزان بود.

جنتی با اشاره به خدمات برجسته زنده یاد حبیبی در تاسیس فرهنگستان های ایران گفت: در سال 1376 ما به فکر تاسیس حزب سیاسی افتادیم و هرچه اصرار کردیم مرحوم حبیبی ریاست آن را قبول نکرد و در 10 جلسه سه ساعته تجربیات سیاسی خود را به همکاران ما منتقل کرد.

وزیر ارشاد با بیان تشریح برخی فعالیت های سیاسی دکتر حبیبی در قبل از انقلاب نیز اظهار داشت: وی نقش مهمی در حمایت و جمع آوری نیروهای سیاسی در فرانسه داشت و در اعتصاب سال 56 معترضان سیاسی ایرانی و اعتصاب غذای آنان برای رهایی زندانیان سیاسی نقش مهمی ایفا کرد.

حسن ابراهیم حبیبی متولد سال 1315 هجری شمسی سیاستمدار، حقوقدان که در دوران مسئولیت خود صدارت وزارتخانه های ارشاد ، علوم و آموزش عالی و دادگستری را عهده دار بوده است .

زنده یاد حبیبی دارای مدرک جامعه شناسی و حقوق از دانشگاه سوربون بود و در دوران حیات خود را بیش از 20 عنوان کتاب را تالیف کرده است .

وی همچنین رئیس بنیاد ایران شناسی و از جمله حقوق دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. او تا پایان عمر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

عضویت در دیوان داوری بین المللی، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دیگر مسئولیت های حبیبی بود .

زنده یاد حبیبی که به علت نارسایی قلبی و جراحی معده در بخش CCU بیمارستان فرهنگیان تهران بستری بود و در سال 91 در پی یک دوره کسالت طولانی و بستری در بیمارستان فرهنگیان تهران درگذشت .

در این مراسم مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ، علی اشرف صادقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و زهره زرشناس در سخنانی با ذکر خاطرات فعالیت ها و خدمات علمی مرحوم دکتر حبیبی را تشریح کردند.

در پایان مراسم لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به خانم شفیقه رهیده همسر مرحوم حبیبی اهداء شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین