کد خبر: ۲۸۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴

پایان دومین روز مذاکرات ایران و آمریکا

دومین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا که با حضور «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا به همراه معاونان وزیران خارجه دو کشور همراه بود پس از حدود 5 ساعت پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا از روز جمعه در شهر ژنو و در هتل ویلسون آغاز شده است در دومین روز خود با حضور مقامات عالی فنی- هسته ای دو کشور همراه بود و این مذاکرات پیرامون جزئیات فنی توافق احتمالی جامع انجام شد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بامداد امروز(شنبه دوم اسفندماه) به همراه «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان راهی ژنو شد. این برای اولین بار است که مقامات عالی انرژی هسته‌ای دو کشور ایران و آمریکا به‌طور مستقیم وارد مذاکرات هسته‌ای می‌شوند. پیش از این کارشناسان فنی، حقوقی و هسته‌ای دو طرف در مذاکرات کار را جلو می‌بردند.

با نزدیک شدن به تاریخ مورد تفاهم ایران و 1+5 (آخر مارس) – 10 فروردین 1394- مذاکرات با حساسیت و فشردگی بیشتری همراه شده است و افزایش سطح تیم‌های مذاکراتی حاکی از تلاش دو طرف برای به نتیجه رساندن مذاکرات و تلاش‌های صورت گرفته در یک سال و نیم گذشته برای رسیدن به توافق جامع در یک مرحله است. با این حال با وجود 2 روز مذاکره هنوز اخباری درباره‌ی جزئیات مذاکرات و میزان پیشرفت آن منتشر نشده است.

ابعاد فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در زمان اجرای توافق احتمالی جامع ذخایر اورانیوم غنی‌شده، چگونگی بازرسی‌ها ،‌اجرای پروتکل الحاقی،‌ فعالیت سایت فردو و چگونگی ادامه کار رآکتور آب سنگین اراک از جمله موضوعات مورد اختلاف میان دو طرف است. هم‌چنین زمان اجرای توافق احتمالی جامع و نیز چگونگی لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا،‌ اتحادیه‌ی اروپا و شورای امنیت از موضوعات مهم مورد اختلاف میان دو طرف است.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین مقرر است وزیران خارجه ایران و آمریکا روز یکشنبه و دوشنبه به‌طور دوجانبه درباره‌ی آخرین تحولات و تصمیمات هسته‌ای در ژنو دیدار کنند. این برای پنجمین بار است که ظریف و کری پس از مذاکرات وین در سوم آذر به‌طور دوجانبه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

هم‌چنین از سویی قرار است فردا(یکشنبه سوم اسفندماه) نشستی با حضور معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برای بررسی آخرین تحولات و در جریان قرارگرفتن همه اعضای گروه 1+5 در ژنو برگزار شود.

به گزارش ایسنا، این دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 که در دو سطح دو و چندجانبه برگزار شد تحت‌تأثیر حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «حسین فریدون» دستیار ویژه‌ی رئیس‌جمهور بیش از پیش مورد توجه از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است. برخی کارشناسان معتقدند ایران و 1+5 در دور پایانی ماراتن هسته‌ای قرار گرفتند چون مقامات عالی دو طرف به‌ویژه در ایران و آمریکا خط قرمز‌های جدیدی را برای مذاکرات و مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافق تعیین کردند.

این کارشناسان معتقدند زمان و نبود اراده‌ی سیاسی لازم به‌همراه برخی زیاده‌خواهی‌های فراتر از ابعاد هسته‌ای مذاکرات از سوی آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را در ابهام فرو برده است.

کنگره آمریکا با تعیین ضرب‌الاجل 24 مارس (سوم فروردین 1394) در عمل مذاکرات را تهدید به شکست کرده است. درحالی که مذاکره‌کنندگان تا پایان ژوئن سال 2015 مذاکرات را تمدید کردند. هم‌چنین مقام معظم رهبری در اظهاراتشان در دهه‌ی فجر اعلام کردند که هرگونه توافق باید در یک مرحله صورت گیرد و جزئیات و کلیات یکجا مورد توافق قرار گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین