کد خبر: ۲۸۵۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۶
معاون امور هنری وزیر ارشاد:

در زمینه تاریخ و فرهنگ‌مان کم‌کاری کرده‌ایم

معاون امور هنری وزیر ارشاد اظهار کرد: در این سال‌ها در زمینه فرهنگ اصیل و تاریخ‌مان در زمینه ساخت مجسمه‌های شهری کم کاری کرده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد در اختتامیه دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری با ابراز خوشحالی از برگزاری این رویداد هنری گفت: خوشحالم که به جای دولت سازمان‌هایی که توانایی و امکان جذب نیروهای متخصص را دارند این کار را انجام دادند. در دنیای امروز موزه‌ها از تنگناها و چاردیواری‌های خود خارج شده اند و به فضای باز آمده‌اند. در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد شکل‌گیری اکوموزه‌ها به عنوان نسل پنجم موزه‌ها هستیم. فضای شهری هم می‌تواند یک اکوموزه باشد که با قرارگیری هنر در طبیعت، فضا را تلطیف می‌کند و آن را به عنوان یک فضای معرفتی می‌شناساند.

او افزود: در حوزه تصویرسازی‌هایی که برای جامعه داریم آثار مختلفی به صورت رئال،‌ تمثیلی و پیچیده وجود دارند. با این حال این آثار باید به شهروندان کمک کنند که موضوعاتی که به هویت‌شان مربوط می‌شود را بشناسند. در کنار بسیاری از ساختمان‌های بزرگ دنیا آثاری نصب شده که ریشه‌های هویت ملت را بیان می‌کند. متاسفانه در این سال‌ها ما نسبت به این موضوع کم‌کاری کرده‌ایم و مسائل مربوط به فرهنگ اصیل و تاریخ خودمان را کمتر عنوان کرده‌ایم.

مرادخانی هم‌چنین افزود: ما باید در این حوزه کارهایی بسازیم که بچه‌های ما را نسبت به تاریخ و هنر مملکت‌شان حساس کند و برای‌شان سوال ایجاد کند. در آن‌ها کشش به وجود بیاورد و فضای ذهنی‌شان را درگیر کند. الان در حوزه فضاهای شهری اقبال زیادی برای ساخت تندیس وجود دارد اما بعضا این فضاها در اختیار هنرمندان و متخصصان قرار نمی‌گیرد و ما شاهد کپی کاری‌ها و آثار بی‌ارزشی هستیم که در این زمینه تولید می‌شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش درباره نظارت روی مجسمه‌های شهری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی شورایی را مصوب کرده که روی نمایه‌ها و مجسمه‌های شهری نظارت کند. این شورا قرار است در وزارت ارشاد تشکیل شود. در این صورت می‌توان هنرمندان را در جریان کار قرار داد و این امور را ساماندهی کرد. ما باید در میدان‌هایمان آثاری از هنرمندان صاحب نام داشته باشیم نه این‌که شاهد آثاری باشیم که از روی اینترنت برداشته شده‌اند یا به مباحث اساسی فرهنگ ما مرتبط نیستند.

مرادخانی هم‌چنین به لزوم تناسب بین فضای شهر و اندازه مجسمه‌ها اشاره کرد و گفت: این تناسب خیلی مهم است. ما در بسیاری از موارد در فضاهای کوچک مجسمه‌های خیلی بزرگ می‌گذاریم و برعکس. اگر در نصب مجسمه‌ها و اندازه آن‌ها کارشناسی صورت بگیرد عملکردمان در این زمینه متناسب و موزون خواهد شد. در کل دولت تصمیم گرفته برگزاری رویدادهای هنری به خصوص دوسالانه‌ها را به انجمن‌های هنری واگذار کند و تاکنون بخش بزرگی از این هدف محقق شده است. البته گاهی انجمن‌ها دانش لازم را دارند اما امکانات ندارند یا مسائلی وجود دارد که رغبت نمی‌کنند وارد کار شوند، باید روی این موضوع تمرکز کنیم تا دست اندرکاران انگیزه‌های بیشتری برای کار در این فضا داشته باشند.

معاون هنری وزیر ارشاد در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: حوزه مجسمه‌های شهری از نظر طرح و ایده بسیار غنی است و می‌تواند ترجمه خوبی از مسائل کلی هنر ما باشد. شهر را شاداب‌تر کند و مردم را نسبت به مسائل هویتی خود ترغیب کند. اگر کمیته کاری تشکیل شود می‌توان در سازمان زیباسازی این مسائل را به صورت سیاست‌های کلی‌تر بررسی کرد تا شهرداری‌های مناطق مختلف کشور هم در این کار دخیل باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین