کد خبر: ۲۸۶۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹

از نمايشگاه مد و مانتو نياوران تا چهارمين جشنواره مد و لباس فجر

مد و لباس جزء صنايع فرهنگي و تقريبا جزء چند صنعت اول در ارزش افزده اقتصادي جهان محسوب مي شود . مد و لباس به علت ويژگي هايي که از تعريف مد داريم بايد يک ارتباط ارگانيک با صنعت دولت و دانشگاه داشته باشد . فعالان اين حوزه بايد اين سه ضلع را همواره در کنار خود داشته باشند .
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خبرگزاري آريا نوشت: اولين نمايشگاه مد و مانتو در سال 1389 با حواشي بسيارآن تا چهارمين جشنواره سوت و کور  مد و لباس 1393 بهانه اي شد تا در حاشيه بازديد اقاي دکتر عيسي  کشاورز از اين جشنواره با ايشان گفتگويي انجام دهيم. اگر چه اين گفتگو في البداهه و در محيط نامساعد برگزار شد اما امادگي دکتر کشاورز دبير سابق کارگروه مد و لباس  در پاسخگويي نشان از ان داشت که در اين حوزه هنوز جدي و پر انرژي حضور دارد. مصاحبه ها و گفتگو ها و مطالعات علمي ايشان در حوزه مد و لباس ايشان را کماکان به يکي از افراد صاحب سبک و پيشکسوت مد و لباس   در ايران تبديل کرده است.

بي شک اقدامات ايشان در توليد گفتمان ملي در حوزه مد و لباس در فرهنگسراي نياوران در سال 89 و رو نمايي از نقشه راه مد و لباس کشور در افق 1404 و در کنار هم قرار گرفتن چرخه طراحان ، توليدکنندگان ، توزيع کنندگان و مصرف کنندگان واستقبال بي نظير از اين نمايشگاه و در عين حال حواشي و هجمه سنگين به برپايي چنين نمايشگاهي با عنوان مد و مانتو باعث شد که تمام فعالان اين حوزه سال 89 را سر اغاز جريان شکل گيري مد و لباس در کشور بدانند  

گفتگو ما را با دکتر عيسي کشاورز را در ادامه بخوانيد:

اقاي دکتر کشاورز از حال و هواي سال 89 و نخسين نمايشگاه مد و مانتو براي ما بگوييد ؟

اگر چه بعد از پيروي انقلاب شکوهمند اسلامي همواره از دغدغه هاي فرهنگي از جمله مد و لباس سخن گفته مي شد اما هيچ وقت اين دغدغه محوري به برنامه محوري تبديل نشده بود . در حوزه مد و لباس اگر چه گفته مي شد که عفاف و حجاب پرچم هويتي انقلاب است اما برنامه اي براي پاسخگويي به انتظارات حاکميت و انتظارات مردم وجود نداشت . مطالبات جامعه و سوالات نمايندگان مجلس ، از وزير وقت سبب شد در سال 89 من ماموريت پيداکنم سرپرستي کارگروه مد و لباس که قانون ان از سالهاي قبل وجود داشت و مقداري کار دبيرخانه اي هم در اين خصوص انجام شده بود ، را همزمان با مديرکلي آموزش وزارت ارشاد در طي کمتر از يکسال برعهده بگيرم .
چرا از  نمايشگاه مد و مانتو و سرپرستي شما به عنوان سرآغار جريان مد و مانتو در کشور ياد مي شود ؟

اقدامات قبل از سال هشتاد و نه بيشتر تدافعي و تلاشهاي پراکنده و خلاقيتهاي فردي براي پاسخ به دغدغه هاي عمومي جامعه بود اما از سال هشتاد و نه با تدوين يک استراتژي جديد و تدوين نقشه راه مد و لباس کشور در افق 1404 يک برنامه عملياتي و گفتمان ملي در برنامه فرهنگي کشور شکل گرفت . مهمترين کار ما در اين سال تشکيل نشست ملي و تدوين نقشه را کشور بود. ذيصلاح ترين و حرفه اي ترين افراد در اين نشست ملي در کنار يکديگر قرار گرفتند و براي نخسين بار انرژي ملي در اين سال فعال شد. تلفيق نگرش ، بينش ودانش کلان با مطالعه تجربيات جهاني باعث شد که اقدامات سال 89 و استمرار ان برنامه در سالهاي بهد باعث شد که اقدامات سال 89 و نمايشگاه مد و مانتو نياوران مبدا تحولات جديد حوزه مد و لباس تبديل شود.

اين نقشه راه چي بود ؟

يک  نقشه راه با  استراتژي تهاجمي ، علمي ، هدفمند و روشمند براي تامين دو نياز ملي يکي نيازهاي مد و لباس که همه انتظار دارند و ديگري انتظارات ناشناخته محيط در اينده که هنوز پايش نشده است، تدوين و رو نمايي شد. براي اين کار به بهترين ها و دانشمندان نياز داشتيم تا بتوانيم جلو تر از محيط حرکت کرده باشيم . وارد کردن چنين نگاهي در ان سال و فراگير کردن گفتمان مد و لباس در قالب يک  نقشه راه ، بسيار سخت و پر حاشيه بود .براي همين سال هشتاد و نه مبدا حرکت مد و لباس در ايران در اذهان فعالان اين حوزه باقي مانده است . 

چطور در اين مدت کوتاه اين نقشه را تدوين شد و نسبت اين با نمايشگاه مد و مانتو چگونه است؟

من در ان زمان دانشجو دکتري بودم و عنوان رساله دکتري من طراحي الگوي اسلامي  ايراني مديريت پوشش بود . مطالعاتي را در اين خصوص داشتم  و اصلا فکر نمي کردم مطالعات من بطور اتفاقي با سرپرستي کارگروه مد و لباس گره بخورد به همين خاطر مطالعات  و اشنايي علمي من با اين موضوع وبا  فعالان اين حوزه فرصتهاي بي نظيري را خلق کرد . 

چرا نمايشگاه مد و مانتو نياوران به عنوان مبدا مد و لباس کشور شناخته شده است ؟

اين نقشه راه در نمايشگاه مد و مانتو نياوران رونمايي شد و ما نشست ملي را براي عملياتي کردن در کنار اين نمايشگاه آغاز کرديم . براي اولين بار در کشور چرخه مد و لباس از طراح ، توليد کننده ، توزيع کننده ، دانشگاهيان ، علماي حوزه ، مصرف کننده و..... در اين نسشت ملي کنار يکديگر قرار گرفتند. و تمام اثار و ظرفيتهاي طراحان و توليدکنندگان در کنار هم قرار گرفت  تا اين زمان هيچ نسشت ملي با هدف توليد گفتمان ملي در کشور شکل نگرفته بود . نمايشگاه مد و مانتو واقعيت ها ، ضعف ها و قوت هاي اين حوزه را در کنار يکديگر قرار داد . در اين زمان نقشه راه را به مشورت ملي گذاشتيم و کارگروهاي تخصصي تشکيل داديم و انرژي ملي براي ادامه راه فعال شد.

ويژگي هاي مهم اين نقشه راه بگوييد ؟

استراتژي فرايندهاي کلان مد و لباس در اين نقشه را مشخص شده است . تدوين شاخصه هاي اسلامي ايراني ، تاسيس بنياد ملي مد و لباس ، پارک فرهنگي و فناوري ، برگزاري جشنواره مد و لباس فجر ، تاسيس آموزشگاها و مراکز خصوصي مد و لباس ، تدوين استراتژي فرايند همکاري هاي صنعت ، دولت دانشگاه در اين نقشه راه امده است . طراحي نظام ارزيابي و صدور پروانه ثبت آثار ، استراتژي فرايندهاي سرمايه هاي انساني ، بازنگري در نظام آموزشي ، استفاده از تجربيات جهاني ، استفاده از فناوري هاي نوين و  در اين نقشه جا نمايي شده است.BSC،BET،ABC،ABB،ABM،ICT
اقاي دکتر از نمايشگاه مد و مانتو نياوران در سال 89 که اين اقدامات انجام شده و اين جشنواره ها از ان زمان طراحي شده است تا الان که در اين نمايشگاه چهارم فجر قرار داريم چقدر اهداف طراحي شده ، محقق شده و ايا اين ادامه همان نقشه راه است يا نه ؟

پاسخ به اين سوال تا حدود زيادي سخت است . بديهي است راهي که در اين چند سال رفته ايم به نسبت سالهاي گذشته بسيار زياد و قابل تقدير است . اعتماد به نفس فعالان اين حوزه بيشتر شده است . گفتمان ملي شکل گرفته است  . مد و لباس در ادبيات رسمي کشور جا باز کرده است . مردم به مد و لباس توجه بيشتري نشان مي دهند . با جا بجايي دولت هم اين راه در حال ادامه است  و اقدامات انجام شده ذيل نقشه راه ترسيم شده در حال انجام است و را بي بازگشتي در حال انجام است و در واقع برنامه هاي ما از سال هشتاد و نه تا کنون در حال پيگيري است و من هم بطور جدي با فعالان اين حوزه از نزديک ارتباط کاري دارم و دقيقا اين فرايند را پايش مي کنم از اين نظر موجب اميد واري و تشکر از همه فعالان اين حوزها خصوصا جناب اقاي قبادي را دارم و بايد به ادامه و گسترش اين حوزه کمک کرد و با مديران و متوليان امور و برنامه هاي دولت همکاري و همدلي داشت . اما نگراني هايي هم قطعا وجود دارد . 

چه نگراني هايي دکتر ؟

نبايد جشنواره زدگي و نمايش زدگي بر کارها غلبه کند . توجه به سرمايه انساني و زيرساختهاي فناوري نبايد مورد غفلت واقع شود . نبايد نگاه اجرايي بر نگاه دانش بنيان غلبه پيدا کند . نبايد از ذايقه سازي و سليقه مخاطب دور شد . مد تابع سليقه و ذايقه مصرف کننده است نه صرفا  فرايند توليد. غفلت از تجربيات جهاني و صاحب نظران ممکن است موجب دلزدگي فعالان اين حوزه شود . وقت ان رسيده است که نتايج اقدامات کارگروه در زندگيروزمره مردم نمود جدي تري داشته باشد که تا حدود زيادي از ان دور شده ايم . ظرفيت و نگاه دولت تدبير و اميد ظرفيت بزرگي است که بايد از ان استفاده بيشتري بشود . اگر فعالان اين حوزه از اقدامات و فعاليتهاي دولت سرخورده شوند جبران عواقب ان بسيار سنگين خواهد بود . 

مهمترين اقدام لازم  در حال حاضر چيست؟ 

حرکت در جهت نقشه راه ذيل عنوان صنعت ، دولت ، دانشگاه مي تواند راهگشا باشد . توجه جدي تر و دادن نقشهاي محوري تر به اتحاديه کشوري پوشاک و همچنين ايجاد يک شبکه اجتماعي و رسانه ملي . دور شدن از نگاه جشنواره اي و اجرايي و همجنين دور شدن از آزمون و خطاي تکراري 

تعامل صنعت ، دولت ، دانشگاه به نظر شما چگونه بايد باشد ؟

مد و لباس جزء صنايع فرهنگي و تقريبا جزء چند صنعت اول در ارزش افزده اقتصادي جهان محسوب مي شود . مد و لباس به علت ويژگي هايي که از تعريف مد داريم بايد يک ارتباط ارگانيک با صنعت دولت و دانشگاه داشته باشد . فعالان اين حوزه بايد اين سه ضلع را همواره در کنار خود داشته باشند .

کدام دانشگاه ما اين ظرفيت را دارند ؟

تامين نيازهاي دانشي اين حوزه و پايش ذايقه و سليقه مشتري نيازمند مطالعات ميداني و جمع همه دانشمندان و اساتيد فرهنگي ، اقتصادي ، صنعتي ،هنري ، رسانه اي  و حمايتهاي فناوري را دارد دانشگاه علمي کاربردي و دانشگاه آزاد اسلامي بهترين شرايط را براي پيشتازي در اين حوزه را دارند. . پيشنهاد مي کنم ايده پارک فرهنگي و فناوري مد و لباس در اين دو دانشگاه بزرگ و مهم عملياتي شود .

تعريف مد از نظر دکتر عيسي کشاورز چيست ؟

مد الگوهاي فرهنگي در رفتار اجتماعي هستند که به شکل نو و جديد و به صورت فراگير در جامعه ديده مي شوند و به شکل جمعي هم فهميده مي شوند.

 اقاي دکتر چه کتابي از شما بايد در اين جشنواره رو نمايي بشود ؟

قرار بود کتاب مديريت ارزش در مد و لباس اين جانب در اين جشنواره رو نمايي بشود که متاسفانه فرايند چاپ ان به تاخير افتاد و به جشنواره نرسيد انشاالله در نمايشگاه کتاب از ان رو نمايي مي کنيم .

اقاي دکتر سخن پاياني شما ؟

رسيدن به ارزويي که هميشه گفته ام ، همانطوري که فرش ايراني شهره آفاق است روزي مد و لباس ايراني نيز به شهرت جهاني برسد . البته ارزويي سخت و همت بلند ملي را مي طلبد . ديگر اينکه اگر نتوانيم زنجيره مد و لباس را در اينده بسيار نزديک به سر انجام برسانيم بايد منتظر عواقب خطرناکي باشيم 

 اقاي دکتر ممنون که در اين فضاي نامناسب براي گفتگو حوصله کرديد با اين قول که انشاالله در يک فرصت و موقعيت بيشتر و بهتر با شما گفتگو  کنيم  با شما خدا حافظي مي کنم .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین