کد خبر: ۲۸۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۳
مصاحبه با نخست وزیر سابق دانمارک

تامین اجنماعی باید مدافع ریسک پذیری اقتصادی باشد

آفتاب‌‌نیوز :

آیا اروپا بدون داشتن ارتشی واحد و یا برنامه دفاعی مشترک می تواند خود را به عنوان قدرت سیاسی  در عرصه جهان مطرح نماید؟
  چند سال پیش اولین پیشنهادات  برای ایجاد هماهنگی بین نیروهای کشورهای اروپایی،  برای شرکت در عملیات حفظ صلح در سطح بین المللی ارایه شد. ما در صدد ایجاد نیروی واکنش سریع اروپایی برآمدیم و در حال هماهنگ کردن تصمیم گیری هایمان هستیم. در واقع اروپا دارد بر روی دکترین جدیدی کارمی کند تا ترکیبی از سیاستهای خارجی اروپا را که در جهت حفظ  صلح است  بوجود بیاورد. این ترکیب  شامل هم سیاست هایی است  که باید با نرمش صورت گیرند و هم سیاست هایی است که باید با قاطعیت  انجام پذیرند.

آیا این نیروی نظامی مشترک اروپایی رقیبی برای ناتو محسوب نمی شود؟
نه به هیچوجه. اتحادیه اروپا برای ایالات متحده و دیگر هم پیمان هایش در ناتو  مشخص کرده که سیاستهای خارجی حافظ صلح اروپا نه رقیبی برای ناتواست و نه نیرویی که می خواهد جایگزین آن شود، بلکه مکمل سیاست های این سازمان است. بهترین مثال در این مورد همکاری اتحادیه اروپا و ناتو در کشورهای بالکان است. حدود یکسال و نیم پیش ناتو جای خود را به نیروهای اتحادیه اروپا سپرد. هم اکنون این نیروها در کوزوو و جاهای دیگر مشغول پاکسازی مناطق مین گذاری شده  هستند و در پایداری صلح در منطقه می کوشند تا جامعه مدنی بتواند توسعه یابد.

چه عواملی باعث شکوفایی اقتصاد دانمارک و دیگر کشورهای اسکاندیناوی شده است؟
ما توانستیم دو مقوله تامین اجتماعی و انعطاف پذیری را به همدیگر پیوند بزنیم. در ایالات متحده در مورد انعطاف پذیر بودن نیروی کار و در بسیاری از کشورهای اروپایی در مورد تامین اجتماعی تاکید می شود. در کشورهای اسکاندیناوی هر دو مورد در نظر گرفته شده است. در عصر جهانی شدن که دیگر کار ثابت معنای گذشته را ندارد فاصله بین از دست دادن یا ترک کار قدیم و یافتن کار جدید باید هر چه بیشتر کوتاه گردد. بازار کار انعطاف پذیر و قوانینی که تامین اجتماعی نیروی کار را تضمین می کنند باعث می شود افراد ریسک کاری کنند، بدون ترس از اینکه اگر با شکست مواجه شوند  تنها و بی کس می مانند.

احزاب سوسیالیست و سوسیال دمکرات چه موضعگیری در قبال سیستم سرمایه داری جهانی شده دارند؟
در حال حاضر ما در حزب سوسیالیستهای اروپا که  رهبری آن را بر عهده دارم  و احزاب سوسیالیست و سوسیال دمکرات در کشورهای اروپایی ، روی این نکته تاکید داریم که اقتصاد بازار باید در خدمت مردم باشد و نه ارباب آنها. ما در اتحادیه اروپا بر پایه تجربیات ملی می خواهیم بازار آزاد  را طوری شکل دهیم که مردم به حاشیه جامعه رانده نشوند. 

عضویت آینده ترکیه را در اتحادیه اروپا را چگونه می بینید؟
من نمی دانم ترکیه عضو اروپا خواهد شد یا نه. ولی اروپا باید از مبدل شدن ترکیه به یک کشور بنیادگرا جلوگیری کند. جدایی دولت از مذهب در ترکیه بنیادی است و اروپا در واقع ترکیه را دعوت کرده است که اگر می خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد، تغییراتی اساسی در کشورش به وجود بیاورد. اروپا خواستار تضمین حقوق بشر، حقوق اقلیت های قومی،مذهبی و زنان  شده است. اروپا در واقع سیاست خارجی  دینامیکی را در منطقه مدیترانه، خاورمیانه، آفریقا و منطقه اطراف ترکیه ایران و عراق دنبال می کند. 

در روند جهانی شدن اتحادیه اروپا را در مقابل چین و هند، این دو غول بیدار شده چگونه می بینید؟ تهدید یا فرصت؟
تاریخ اقتصادی دنیا و اروپا نشان داده رشد اقتصادی کشور یا منطقه ای در جهان نتیجه منفی برای بقیه مناطق نداشته است. من رشد سریع هند و چین را تهدیدی برای اروپا نمی دانم. چینی ها و هندی ها به محصولات و خدمات اروپایی ها نیاز دارند. سال ها پیش در زمینه ای دیگر، رشد اقتصادی ژاپن بعضی را به هراس انداخته بود. اما دیدیم که هم اروپا و هم آمریکا از این رشد اقتصادی سود بردند. در اروپا برای رقابت با چین و هند باید همیشه در خط مقدم زنجیره تولید ارزش اضافی باشیم. باید با سرمایه گذاری در تکنولوژی و  پروژهایی که منجر به اختراع می شوند با این کشورها رقابت نماییم. مساله دیگری که باید در نظر گیریم عدم وجود انسجام در کشورهای چین و هند است. در اروپا ما این انسجام را داریم.  در اروپا به عنوان مثال حمل و نقل، توزیع ،خدمات، دسترسی عمومی به مدرسه و ...  بهصورت منسجم وجود دارد ولی در چین و هند سالیان دراز از این انسجام دوریم. به نظر من اروپا دلیلی ندارد که از این دو کشور بهراسد. اروپا باید هر چه بیشتر برای رعایت حقوق کارگران در سراسر دنیا از جمله چین و هند بکوشد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین