کد خبر: ۲۸۷۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

انتقاد کولایی از عدم حضور گسترده زنان در دستگاه‌های اجرایی و فراقوه‌ای

یک فعال حوزه زنان با انتقاد از سهم کم زنان در حوزه های اجرایی، تقنینی وقضایی، گفت: شاهد حضور گسترده زنان در نهادهای فراقوه ای مانند شورای انقلاب فرهنگی و نهادهای دیگر مانند آستان قدس رضوی نیستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، دکتر الهه کولایی در نشست تخصصی زنان مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار که در دفتر یونسکو در ایران برگزار شد اظهار کرد: زنان در مناصب دیگر مانند معاونان وزیر،‌استاندار ، رئیس ادارات، مدیران کل و ... نیز حضور گسترده ای ندارند. این در حالی است که حضرت امام (ره) بر حضور زنان در فعالیت های اجتماعی تاکید داشتند اما از این ظرفیت و قدرت استفاده نشده است.

وی با اشاره به اسناد بین المللی مربوط به زنان اظهار کرد: در این اسناد آمده است که با حضور زنان امکان اجرایی کردن سندهای مربوط به برابری زنان و مردان و رفع خشونت‌ علیه زنان میسر است.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: اتحادیه بین المجالس به موضوع حضور زنان در قدرت توجه جدی کرده و همه کشورهای خود را ملزم کردند که سهم 30 درصدی زنان در مجالس قانونگذاری را تحقق بخشند و برای این کار مکانیزم هایی مانند ایجاد سهمیه بندی برای حضور زنان در مجالس در نظر گرفته است.

وی با اشاره به سهم زنان در بازار کار اجتماعی اظهار کرد: سهم زنان در بازار کار به علت نگرش جنسیتی رقم ناچیز است در حالی که زنان در جهان نیمی از بازار کار را در اختیار دارند اما این آمار در خاورمیانه 20 تا 30 درصد است و بسیاری از زنان در این منطقه در بخش غیررسمی فعال هستند.

کولایی در ادامه گفت: با وجود تدوین و تصویب اسناد بین المللی اما حضور زنان در قدرت در خاورمیانه از میانگین جهانی کمتر است. اگر زنان در اجرایی کردن اسناد مختلف به کار گرفته نشوند نباید انتظار دستیابی به نتایج قابل قبول را داشته باشیم.

کولایی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: طرح مسئله دهه زن و برگزاری کنفرانس های جهانی باعث شد که نهادهای بین المللی به جمع آوری آمارهایی درباره واقعیت شرایط زندگی زنان در مناطق مختلف مانند آسیا و اقیانوسیه دست بزنند . در این جهت برنامه هایی در طول سالهای گذشته دنبال، اسنادی تهیه شده و کنوانسیون هایی نیز شکل گرفته است.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه در خاورمیانه همچنان با آثار و عوارض پدرسالاری جنسیتی مواجه ایم، تصریح کرد: در این دیدگاه زنان به عنوان موجود درجه دوم در نظر گرفته می‌شود هرچند که ممکن است در قانون اساسی این کشورها از حقوق برابر با مردان برخوردار باشند اما قواعد عرفی تحت لوای مذهب در حال گسترش و بازتولید است.

وی با بیان اینکه وضع ایران با کشورهای دیگر تفاوت هایی دارد اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و برای نخستین بار یک مرجع تقلید نه تنها زنان را مجاز به فعالیت خارج از خانه کرد بلکه آن‌ها را بدین کار ملزم کرد هرچند واقعیت 36 ساله نشان می‌دهد که معدل حضور زنان در حوزه های اجرایی ، تقنینی وقضایی کم است.

کولایی در پایان گفت:‌ بیش از 7 درصد از نمایندگان پارلمان های کشورهای اسلامی زن هستند اما این آمار در کشور ما از پنج درصد بالاتر نرفته است. این در حالی است که زنان در حوزه مشارکت سیاسی و رای دادن حضور چشم گیری داشته اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین