کد خبر: ۲۸۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۲۱:۱۰
احمد شیرزاد در تحلیل اتخاذ سیاست سکوت از سوی جبهه مشارکت

فرصت دولت رو به پایان است

آفتاب‌‌نیوز : وی افزود: نقد دولت نه تنها حق جامعه است بلکه وظیفه احزاب سیاسی است و جامعه از احزاب انتظار دارد که این وظیفه را به خوبی انجام دهد. عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اضافه کرد: اما در شرایطی که دولت تازه تشکیل شده و در پی تغییر اساسی آن رویکرد در مسائل اجرایی است فرصت دادن به آن امری منطقی است.
نماینده سابق مجلس حالت صبر و انتظار از سوی جامعه را امری مشهود دانست و در این خصوص اظهار کرد: اگر دقت کنید خواهید دید که هر چند افکار عمومی با شک هایی مواجه می شود نشان می دهند که مسائل دور از انتظار اتفاق افتاده، اما با این وجود نوعی از حالت مهلت دهی به دولت را به اجرا گذاشته است.
شیرزاد پایان دوره صبر و انتظار جامعه را تا پایان سال جاری پیش بینی کرد و افزود: بعد از این مدت دولت دیگر بهانه ای از این دست که تصمیمات به دولت قبلی مربوط بوده و دولت قبلی باید چاره اندیشی می کرد، رنگ خواهد باخت و طبیعی است توقع نخبگان جامعه از مسئولین سیاسی و اجرایی کشور جدی تر خواهد شد.
عضو ارشد جبهه مشارکت با اشاره به سخنان چندی قبل احمدی نژاد مبنی بر تشکیل کانون های توطئه بر علیه دولت اظهار کرد: در صورتی که خیلی سریع به نقد دولت پرداخته می شد، ناقدین متهم به فرصت ندادند به دولت می شدند که از ابتدا بنای مخالف خوانی گذاشته اند.
وی با تکذیب اتخاذ تصمیم سکوت مطلق از سوی جبهه مشارکت گفت: شاید جبهه مشارکت اطلاعیه رسمی در نقد عملکرد دولت نداده باشد که در شرایط فعلی کار صحیحی نیز انجام داده است، اما در موارد بسیار مهم این اطلاعیه ها توسط خبرنامه داخلی حزب مشارکت اعلام شده است.
نماینده مجلس در دوره ششم در پاسخ به این سؤال که آیا اتخاذ این روش از سوی حزب مشارکت در راستای منافع ملی است یا خیر؟ گفت: اگر ما به نقد عملکرد دولت می پرداختیم ممکن بود متهم به تخریب و تضعیف از ابتدای شروع به کار دولت بشویم اما در جریان مسائل مهمی مانند مسأله هسته ای اطلاعیه صادر کردیم و در خصوص مسائل دیگر نیز در حد امکان موضع گیری کرده ایم.
شیرزاد عدم نقد دولت از سوی اصلاح طلبان به منظور پاک نگاه داشتن دامن خود از اتهامات جناح مقابل را امری غیرواقعی دانست و در این رابطه گفت: عملکرد گذشته جبهه مشارکت نشان داده است که مسأله عافیت طلبی و کنج عافیت نشستن را دنبال نکرده است.
وی یکی از دلایل عدم نقد دولت را احترام به افکار عمومی بیان کرد و در این خصوص اظهار داشت: نه تنها جریان حاکم این انتظار را دارد که مهلتی داشته باشد بلکه افکار عمومی هم به صورت ناخودآگاه و نانوشته در حال پشت سر گذاشتن یک دوره از فرصت و مهلت است اما در نهایت قضاوت خود را خواهد کرد.
عضو شورای مرکزی با تأکید بر واقعیت های دولت گفت: تردیدی نیست که انتخاباتی برگزار شده و نتیجه انتخابات این دولت فعلی را رقم زده است و هر چند شبهات زیادی پیرامون سلامت انتخابات وجود دارد ولی به هر صورت نتیجه آن را عموما پذیرفته اند.
وی در ادامه اظهارات خود افزود: طبیعتا دولت باید فرصت داشته باشد که شعارهای خود را عملی کند ولی دولتمردان باید توجه داشته باشند که این فرصت بی نهایت نیست و جامعه تا ابد به بهانه ها گوش فرا نخواهد داد.
شیرزاد اضافه کرد: طبیعتا بودجه سال 85 را این دولت ارائه خواهد داد و همه انتظار دارند که بعد از گذشت چند ماه از سال 85 عملکرد دولت در معیشت مردم نتیجه بخش باشد.
عضو شاخص حزب مشارکت با ناموفق دانستن دولت در عرصه فرهنگی و اقتصادی گفت: تاکنون دولت نه در عرصه فرهنگی اقدام مهمی را از خود نشان داده است و نه در عرصه اقتصادی توانسته در مهار تورم و گرانی عمل مثبتی انجام دهد.
شیرزاد با بی ثمر خواندن ارائه اعداد و ارقام در خصوص عملکرد دولت از سوی دولتمردان اظهار داشت: گفتن اعداد و ارقام مانند این که ما در یک جلسه یکصد تصمیم مهم را اتخاذ کردیم نمی تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد، مردم با این اعداد و ارقام قانع نمی شوند و تنها چیزی که مردم را قانع می سازد نتایج ملموس و محسوس است و تئوری توطئه هم نمی تواند به کار کسی بیاید.
عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در خصوص اتخاذ روش سکوت به عنوان تاکتیک یا استراتژی بیان کرد: قطعا نگاه ما تاکتیکی است و ما به هیچ وجه قصد نداریم از صحنه سیاست کنار برویم و کنج عزلت بگزینیم.
وی با اشاره به دو انتخاب آینده خبرگان و شورای شهر گفت: ما سال آینده دو انتخاب مهم در پیش داریم، تصور من این است که جامعه از ما انتظار موضع گیری صریح و شفاف دارد و اگر موضع ما عدم شرکت هم باشد باید با صراحت اعلام شود.
شیرزاد در خصوص موضع حزب مشارکت در قبال انتخابات مجلس خبرگان گفت: با توجه به فرصت زیادی که تا آن زمان وجود دارد هنوز در این مورد تصمیم گیری نشده است و بخشی از تصمیم گیری در این خصوص نیز منوط به تحولاتی است که در کشور و در سطح بین المللی اتفاق می افتد.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: باید دید افکار عمومی چه جهت گیری خواهد داشت ولی مطمئنم با مسأله به شکل منفعل و سرد برخورد نخواهیم کرد و سعی می کنیم فعال باشیم.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت دلیل دیگر سکوت این حزب را فقر رسانه ای اعلام کرد و در این رابطه گفت: اگر یک حزب که در تحولات جامعه حضور دارد و قدرتمند است ارگان مربوط به خود را نداشته باشد، طبیعتا در رساندن دیدگاه های خود به مردم موفقیت زیادی نخواهد داشت، صدور اطلاعیه تنها در موارد خاصی توجیه پذیر است.
وی اضافه کرد: قاعدتا حزب باید ارگان مربوط به خود را داشته باشد و جریان نقد را آنجا پیاده کند، وقتی ما فاقد چنین ارگانی هستیم و رفتار سیاسی کشور به این درک سیاسی نرسیده است که چنین رفتاری با احزاب سیاسی ضامن سلامت فضای کشور است، ما چه می توانیم بکنیم؟
شیرزاد ادامه داد: دوستان ما به وفور مصاحبه و سخنرانی می کنند و در جلسات شرکت می کنند و هر چند خیلی از رسانه های موجود با ما همکاری می کنند اما از آنجا که آنگونه که لازم است صحبت های دوستان ما منتشر نمی شود بنابر این چنین شائبه ای به وجود می آید که حزب مشارکت سکوت کرده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین