کد خبر: ۲۸۸۵۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲

وعده‌های وزیر درباره تعرفه تلفن، فيبر نوري خانگی و اشتغال

هدف ما اين است که طوري تصميم بگيريم که به همه مردم فشار نيايد به اقشار ضعيف جامعه فشار نيايد به کساني که در مناطق محروم ، مناطق روستايي هستند فشار نيايد ، ولي شرکت مخابرات هم متضرر نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به برنامه هاي خود براي سال ۹۴ وعده داد، فيبرنوري را به درب منازل مي رسانيم ، پست را از فرزند خواندگي وزارت ارتباطات خارج مي کنيم ، شبکه ملي اطلاعات را تا پايان سال به نتيجه مي رسانيم و نسل هاي سوم و چهارم تلفن همراه را به سراسر کشور مي رسانيم.

محمود واعظي در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما درباره عملکرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال 93 و برنامه هاي سال 94 اين وزارتخانه توضيحات مبسوطي ارائه داد که مشروح آن به شرح ذيل است .

سؤال: لطفاً درباره عملكرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال 93 و برنامه هاي سال 94 اين وزارتخانه توضيح دهيد؟

پاسخ : ما در سال 93 تلاش كرديم كه آن چيزي که بيشتر مورد نياز مردم در زمينه تلفن، اينترنت و آن چيزي که در رابطه اينهاست ساماندهي کنيم . يكي از مشكلات ما همواره اين بود كه استفاده از فركانس در دنيا بسيار زياد شده، ما بايد  فركانسي که مردم مورد احتياجشون ساماندهي مي کرديم يا آنهايي که مقطعي مورد نيازشون هست  ، تامين مي کرديم . به همين دليل به اپراتور راديو ترانك پروانه داديم كه تحولي در زمينه ساماندهي فركانس محسوب مي شود .

رومينگ ملي خدمتي ديگر به مردم

كار ديگري که ما در سال 93 انجام داديم رومينگ ملي است. ما سه اپراتور داريم كه هر اپراتور سرمايه گذاري هايي انجام داده است . اما دكل ها ( موبايل ) را نمي توان در هرجايي نصب کرد .محدوديت هايي وجود دارد، بر اين اساس، در برخي از مناطق، چه داخل شهر، چه بيرون شهر برخي از اپراتورها به اندازه كافي پوشش ندارند. ما طرح رومينگي که انجام داديم نتيجه اش اين شد كه هر جايي که يكي از اپراتورها پوشش ندارند، اپراتوري که پوشش دارد مي تواند از آن استفاده كند.

سؤال: تا كنون چند درصد رومينگ ملي اجرايي شده است؟

پاسخ :  طبق برنامه اي داريم رومينگ از نظر ما سه اپراتور تلفن همراه نقاط ضعف خودشان را پيدا مي کنند و باهم توافق مي کنند، به نظر ما تا كنون نزديك به  60 تا 70 درصد در سراسر كشور اين كار اجرايي شده و به صورت تدريجي در سراسر كشور عملياتي خواهد شد.

نسل سوم و چهارم تلفن همراه براي سراسر کشور

اتفاق ديگري در سال 93 افتاد اين بود که ما اجازه راه اندازي نسل سوم و چهارم تلفن همراه را به دو اپراتور يعني همراه اول و ايرانسل داديم كه تحول بزرگي است. البته قبل از اين اجازه  نسل سوم به رايتل داده شده بود . سرمايه گذاري خيلي زيادي انجام شده و فكر مي کنم كه دو اپراتور حدود 10 هزار ميليارد تومان براي اين كار سرمايه گذاري کرده اند. هم اكنون حدود 200 شهر؛ نسل سه و حدود 40 شهر؛ نسل چهارم  تلفن همراه دارند كه كار خيلي بزرگي بود كه شش ماهه دوم سال انجام شده و اين نويد را خدمت مردم مي دهم كه اين امكان به سراسر كشور بر اساس جمعيت شهرها و مناطق مختلف داده خواهد شد.

کاهش تعرفه اينترنت

كار ديگري که ما انجام داديم، بازنگري در تعرفه اينترنت بود ما برابر تعرفه اينترنت ADSL خانگي 25 درصد كاهش داديم و براي اينترنت موبايل نيز به يك دهم كاهش داديم يعني از 5 ريال به نيم ريال تبديل شد كه تحول بسيار مهمي بود.

هم کد سازي تلفن هاي ثابت

كار ديگري که در اين سال انجام شد، اين بود که در سالهاي  قبل دو تا سه استان همكدسازي تلفن ثابت عملياتي شده بود ، اما 9 ماه اول سال 28 استان همكدسازي در آنها صورت گرفت كه تحول بسيار بزرگي در وضعيت ارتباطي کشور بود. در استان ها كد داخل استاني برداشته شد و مردم در هر نقطه اي از استان زندگي مي کنند بدون كد با قيمت بسيار پاييني مي توانند ارتباط برقرار كنند. در سراسر كشور هم تعرفه بر اساس مسافت برداشته شد و هم اكنون هر استان به هر استان و از هر نقطه اي از ايران كه ارتباط برقرار مي شود، يك قيمت دارد. ما همين كار را براي موبايل كرديم ، الآن موبايل از هر نقطه اي به هر نقطه اي از ايران تماس برقرار شود، به يك قيمت و تعرفه محاسبه خواهد شد.

فيلترينگ هوشمند

آغاز كار فيلترينگ هوشمند از ديگر كارهاي ما بود. به هر حال اين نگراني را همه مردم عزيز ما داشتند كه يك سري از سايت ها بايد كامل باز مي شدند و يك سري از سايت ها بايد كامل بسته مي شدند، ما داريم كاري مي کنيم سايت هايي که محتواي قابل قبولشان از يك حدي بيشتر باشد باز باشند و آن صفحات نامناسب آنها بسته شوند.

ما از هجده دانشگاه فراخوان زديم آمدند، الآن با اينها قرار بستيم با آن تعدادي که مي توانستند كار انجام دهند و كار را داريم پيش مي بريم.

سوال : قبلاً گفته بوديد  که اين فيلترينگ در يک روند  سه مرحله اي يک ، سه و شش ماهه و در مجموع  ده ماه اجرايي مي شود اکنون اين پروژه در چه مرحله اي است ؟

پاسخ : ما اواسط مرحله دوم هستيم  با توجه به اينکه  اين طراحي توسط دانشگاههاي خودمون انجام شده و توسط پژوهشگاهي خودمون  انجام شده  در عمل دوستاني که طراحي  کردند  مشکلاتي را دارند مي بينند و مشکلات  را رفع مي کنند و لذا  ارزيابي  که  به من دادند  از مرحله اول که مرحله کوچکي بود و فقط روي يک  سايت انجام  شده بود ، خيلي راضي بودند و حدود 83 درصد  جواب مثبت داده است . مرحله دوم  هنوز ارزيابي نهايي نداريم  اما دوستان  و همکاران من در حال کار هستند  ما بسيار اميدوار هستيم  که اين فيلترينگ  هوشمند بتواند جواب دهد البته شما  مي دانيد  که عرصه فناوري اطلاعات پيچيدگي خودش دارد و اينکه  مرتب تکنولوژي در حال تغيير است  . اين عرصه ، عرصه سختي است  يعني هم اينکه  ما داريم  براي فيلترينگ  هوشمند کار مي کنيم  يک مجموعه اي عظيمي  هم در کشورهاي مختلف  دارند کار مي کنند  که اين کار ما را خنثي کنند  ولي به هر حال يک جنگ نرمي  است که ما هم در حال کار هستيم .

سئوال : يعني انتظار داريد  که بعد از مرحله  ده ماهه اين فيلترينگ به سرانجام برسد؟

بسيار اميدوار هستم که اين  کار انجام شود.  با توجه  اينکه  ما در اين عرصه  فارغ التحصيلان خوبي داريم   من خيلي اميدوار هستم به اين افراد  و حتي من اعتقادم بر اين است که ما در زمينه برنامه نويسي  ما علاوه بر اينکه  توسط فارغ التحصيلان  خودمان  و دانشگاهي هاي خودمان مي توانيم  همه نيازمنديهاي خودمان  را مرتفع کنيم . قطعا ً مي توانيم همه نيازمنديهاي خودمان را مرتفع کنيم قطعا مي توانيم صادرات نرم افزار بسيار خوبي داشته باشيم  و الان هم صادرات  خوشبختانه آرام آرام  شروع  شده است.

فاز اول شبکه ملي اطلاعات

در خصوص فاز اول شبكه ملي اطلاعات ، ما علاوه بر طراحي مفهومي، هماهنگي هايي که با دستگاه هاي مختلف و بخش هاي مختلف انجام داديم و هم اکنون قم به عنوان پايلوت اجرايي شده و در حال بررسي ضعف هاي شبكه در قم هستيم تا بتوانيم اين شبكه را به سراسر كشور تسري دهيم. در همين چارچوب دولت الكترونيك مي تواند فعاليت که براي دولت بسيار اهميت دارد. با اين كار ارتباط مردم با دولت آسان، سريع و شفاف مي شود و جلوي فساد، تبعيض و جعل گرفته مي شود. لذا زيرساخت هاي اين كار تقريباً آماده شده است. با دستگاه هاي مختلف در حال مذاكره هستيم،‌ خوشبختانه دو جلسه شوراي عالي فناوري اطلاعات به دولت الكترونيك اختصاص داشت و مصوبه بسيار خوبي تنظيم و تصويب شد و توسط رئيس جمهور ابلاغ شد و الآن همه دستگاه هاي کشور يعني همان 14 خوشه اي که در مصوبه آماري در حال آماده کردن خودشون هستند که مردم بتوانند به راحتي از اين شبکه استفاده کنند.

ما بيش از 5 هزار کيلومتر فيبر نوري در بين شهرها و استانها کشيديم که تحول بسيار خوبي  براي زير ساخت کشور  است و ما براي روستاها تقريبا مي توانيم اعلام کنيم که همه روستاهاي بالاي بيست خانوار تلفن دارند  و حدود 511 روستا بود که کمبود تلفن داشتند که امسال کشيده شد.

سؤال: شبكه ملي اطلاعات چه زماني راه اندازي مي شود؟

پاسخ : من قولم به مردم پايان سال 94 بوده و ما ان شاء الله تمام تلاشمان بر اين است كه در پايان سال 94 اين كار انجام شود. البته همه چيز از نظر مسائل بودجه اي آن چيزي که ما فكر مي کرديم پيش نرفت. شش ماه اول سال به دليل اينكه دولت اولويتش را داده بود به استان هاي کشور، به ما بودجه اي داده نشد. در نيمه دوم هم تا الآن يك سوم بودجه ما را داده اند. من معمولاً اهل گلايه نيستم ، ولي مي خواهم بگوئيم كه با همه اين محدوديت ها، همه تلاشمان را مي کنيم تا آنچه قول داديم بتوانيم انجام دهيم.

اينترنت در روستاها

ما يک کارجديد شروع کرديم ، بردن اينترنت به روستاهاست ، امسال به 8 هزار روستاي مختلف اينترنت داديم . من اميدوار هستم که سال آينده به 25 هزار روستاي ديگه بتوانيم اينترنت بدهيم که خود اين هم براي اين است که  امورات روستاها از اين طريق انجام شود .

مسئله ديگه اي که با وزارت بهداشت توافق کرديم ، مسئله سلامت روستايي ، آموزش همه اينها از طريق اين شبکه مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . ما در اين رابطه 15 هزار ايوان کانال ارتباطي را افزايش داديم و اين اتفاق بسيار خوبي هست با  توجه به اينکه امروز ارتباط بين شهر بسيار افزايش پيدا کرده اين کاري هست که انجام شده است .

افزايش پهناي باند

موضوع بعدي پهناي باند است ، پنهاي باند داخل حدود 1300 گيگابايت بر ثانيه افزايش يافته است که اين تحول بسيار خوبي است . طراحي شبکه ما اکنون به گونه اي پيش مي رود که ما 80 درصد پنهاي باند داخلي و 20 درصد پنهاي باند بين الملل باشد .

حمايت از شرکت هاي دانش بنيان

ما در راستاي حمايت از بخش خصوصي ، حمايت از شرکت هاي دانش بنيان کار خيلي خوبي انجام داديم امسال ما کارگروه وام وجوه اداره شده خود را فعال کرديم . به 26 يا 27 شرکت وام هاي کم بهره با بازپرداخت طولاني پرداخت کرديم . در فراخوان دوم نزديک 300 شرکت حضور پيدا کردند که هم اکنون کار داوري آن در حال انجام است و اميدوار هستيم که بتوانيم به اينها رسيدگي کنيم.

کار تحقيق و پژوهش يکي از ارکان بسيار مهم ما است که با توجه به سياست هاي اقتصاد مقاومت که توسط مقام معظم رهبري ابلاغ فرمودند و همچنين سياست هاي علم و فناوري ما تلاش کرديم که هم در پژوهشگاه فناوري اطلاعات (‌مرکز تحقيقات مخابرات ايران )‌ و همچنين پژوهشگاه فضايي ايران ، اين موضوع را به عنوان محور کار خود قرارداده اند که کارهاي خيلي خوبي در آنجا شرح شده است.

موتور جستجوي يوز

امسال ما موفق شديم که موتور جستجوي يوز را رونمايي کنيم  اميدواريم در بهار يک موتور جستوي ديگر را که توسط دانشگاه يزد در حال نهايي شدن هست با کمک فني و مالي وزارت ارتباطات را رونمايي کنيم .

شبکه هاي اجتماعي داخلي

موضوع شبکه اجتماعي يکي ديگر از سياست هاي است که هر گروهي که شبکه اجتماعي داخلي ايجاد بکند ما کمک خواهيم کرد . به دليل اينکه اعتقادمان بر اين است که مردم ما هر چقدر از شبکه هايي استفاده کنند که طراحي آن توسط فرزندان خودمان باشد ، کارشناسان و دانشمندان خودمان باشد و ميزباني هاي آن در داخل باشند امنيت آن بيشتر است . اين هم مورد حمايت ما قرار گرفته است.

موضوع ديگري که براي ما بسيار مهم است زبان فارسي و خط فارسي هست که ما بايد تلاش کنيم که هر چقدر امکان دارد در فضاي مجازي بيشتر حمايت کنيم.

حمايت از محتواي بومي و داخلي

مطلب آخر حمايت از محتواي بومي و محتواي داخلي است . ما فکر مي کنيم شبکه ملي اطلاعات به معناي کاملش به وجود نمي آيد مگر اينکه ما در داخل کشور محتوا توليد کنيم. اين محتوا مي تواند محتواي درسي،‌آموزشي ،‌فرهنگي ، فيلم و ادب و هنر و داستان باشد يا مسائل مذهبي باشد . ما اميدواريم که به اين کار ادامه بدهيم و خوشحال هستيم . در سال گذشته مردم ما از ده درصد محتواي داخلي و ميزباني هاي داخلي استفاده مي  کردند و 90 درصد از خارج استفاده مي شد ،‌اما  اکنون به 36 درصد محتواي داخلي و 64 درصد محتواي خارجي رسيده است . طبيعي است که اين روند بايد به همين شکل ادامه پيدا کند.

من اميدوارم تلاش بکنيم که برسيم به مرز پنجاه پنجاه و به آن هدف گذاري که کرديم يعني هشتاد بيست نائل شويم.

اشتغال آفريني در حوزه ارتباطات و فناوري

سوال : در اوايل سال وعده داده بوديد که در سال 93 سي هزار شغل و در سال 94 يکصد هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات ايجاد مي کنيد با توجه به تاکيد ات انجام شده در جشنواره فاوا از سوي رئيس جمهور ،‌چقدر اين وعده عملي شده و چقدر براي سال آينده اميدواريد که وعده شما عملي شود ؟

پاسخ : خوشبختانه ما با اين پروانه ها که صادر کرديم (‌نسل سوم و چهارم تلفن همراه) با حمايتي که از بخش خصوصي کرديم ، الان يک جنب و جوش خيلي زيادي در اين عرصه  بوجود آمده است  يک نمونه  ما تاسيس  کال سنتر  يامرکز تماس را در ايران  تشويق کرديم در سفر خود به تبريز فردي که سه ماه پروانه  دريافت کرده است  هم اکنون يکصد نفر را  به کار گرفته  است  .

به گفته وي شرکت هايي از آذربايجان  و عراق نيز کال سنتر خود را به داخل آورده اند  و با همکاري شرکت هاي مختلف داخلي پيش بيني مي کرد  که تعداد افراد شاغل در اين مرکز را به 700 نفر مي رسد .

يا اينکه ما اين  حمايتي که از گروههاي که برنامه نويسي  انجام مي دهند الان در يک مراسمي که  من در دانشگاه  شهيد بهشتي شرکت کردم  هشتصد شرکت  و گروه که در حال برنامه نويسي  بودند در آن  جشنواره  محصولات خود را عرضه کرده بودند .

يا الان براي نسل سوم وچهارم تلفن همراه  شما ببينيد  که جنب و جوشي  در شهرهاي مختلف راه افتاده است  براي اين فعاليت ، يا اپراتورهاي جديدي که  هست نظير  اپراتور راديو  ترانک  يا فعاليت  در حوزه ICT  در استان هاي مختلف فعاليت  صورت مي گيرد  هم اکنون مراکزي  در حال فعاليت  هستند که خود را  به دولت الکترونيک  متصل کنند .

لذا نمي خواهم ادعا بکنم  همان سي هزار تايي که ما گفتيم  ولي فضايي که ما بوجود آورديم   همکاران من ادعايشان  اين است که  اين فضاي جديد و اين  اميدواري  که بوجود آمدن  ، الان  يک تعداد خوبي آنهم از نوع  فارغ التحصيلان آن در اين زمينه  مشغول به کار هستند .

سئوال : براي سال آينده هم  يکصد هزار شغل محقق مي شود؟

انشاء الله  ما دنبال  مي کنيم  که اجرايي شود.

زمينه سازي براي حضور بخش خصوصي

سئوال : سال گذشته گفته بوديد که در قبال هر يک واحد سرمايه گذاري دولتي ، زمينه  سرمايه گذاري سه برابري بخش خصوصي را فراهم  مي کنيد ارزيابي خود  شما  از اجراي اين  وعده  چيست ؟

پاسخ : ارزيابي من  براي سال 93 که بيشتر است . البته سال 93 مي تواند  يک سال استثنايي باشد به دليل اينکه  نسل سوم  و چهارم تلفن همراه وارد شد . من فکر مي کنم که براي سال 93 اين رقم به هم خورد يعني شد يک به هشت يا يک به نه  خيلي رقم  فرق کرده  ، اگر ما  در اين عرصه  هزار (ميلياردتومان ) سرمايه گذاري کرده باشيم آنها  ده هزار (ميليارد تومان ) سرمايه گذاري کرده اند. ولي در شرايط عادي ما به  طور جد بنا داريم که  تصدي گري  را تا آنجايي که  امکان دارد  ، واردش نشويم  همه آنچه که خدمت رساني  به مردم هست  واگذار کنيم به شرکت هاي خصوصي تا انجام دهند 

من خبر خوبي که خدمت مردم  بدهم اين هست که ما در کمسيون تنظيم  مقررات دو اصلي  را که تصويب کرديم  که بر اساس انها،  اوايل سال آينده به شرکت هايي که  بخواهند در  رابطه  با خدمت رساني در حوزه تلفن ثابت  ، اينترنت و غيره فعاليت کنند  مجوز مي دهيم  شرکت هاي خدمات رسان اينترنتي ديگر کارشان محدود نيست . مي توانند کار خودشان را بسيار گسترده بکنند . از سوي ديگر ما در ارتباط با کساني  مي توانند  از امکانات  موجود اونهايي که امکانات  براي تلفن ثابت  دارند يا همراه  دارند  به عنوان اپراتوري  مجازي مصوبه اي در دو هفته قبل داشتيم . امروز صبح  (دوشنبه بيست و پنجم اسفند ماه) هم مصوبه اي داشتيم  که شرکت هايي که مي توانند از امکانات  ساير شرکت در جهت خدمت رساني به مردم استفاده کنند  تصويب کرديم  (که پروانه بدهيم ) در اوايل سال آينده  بلافاصله  ابلاغ مي شود تا بتوانند  شروع به کار کنند که خود اين هم  مي تواند تاثير گذار باشد  .

رساندن فيبر نوري به درب منازل

کار ديگري که ما مقدماتش را فراهم  کرديم  و سال آينده  اين کار رونق مي گيرد و گسترش پيدا مي کند بردن فيبر به  منازل است  که ما اپراتور چهارم  را به نام ايرانيان  نت  هست  که اين اپراتور شرکت هاي مختلف  در آن  دخيل هستند  و فقط 20 درصد آن را  شرکت زير ساخت  (وزارت ارتباطات ) در اختيار دارد . مشکلي که داشتند کمبود سرمايه بود. ما افزايش سرمايه داديم  و  اميدوار هستيم  که خود اين  يک  اپراتور بسيار بزرگي شود.

سوال : اين اپراتور در چه زمينه اي فعاليت خواهد کرد ؟

پاسخ : اين اپراتور مي تواند هر آنچه که از طريق فيبر نوري مردم مي تواند در منازل خود استفاده کنند مثل آي پي مديا ، آي پي تي وي ، هر آنچه که مسائل آموزشي ، فيلم ، انواع و اقسام  امکانات که مي تواند  يک زير ساخت  پرسرعتي  باشد که تحول ايجاد کند در ارتباط  بين مردم  و دستگاههاي مختلف که انشاء الله  در سال آينده  انجام خواهدشد .

تعرفه تلفن در سال آينده

سوال : طرح  هم کد سازي تلفن ثابت  اجرايي شد  شرکت مخابرات  پس از اجراي اين طرح از کاهش درآمدهاي خود ابراز نارضايتي کرده و گفته مي شود  که پيشنهادهايي را هم براي تغيير تعرفه  و افزايش قيمت تلفن ثابت  ارائه کرده اند فکر مي کنيد  اتفاقي در تعرفه  تلفن ثابت  در سال آينده  روي دهد ؟

پاسخ : هم کد سازي باعث شد  که مردم  تکليف  خود را با تعرفه  روشن  بکنند  ديگه خيلي روشن شده و عملاً هر کسي بداند که هر يک  دقيقه اي که با تلفن همراه صحبت مي کند چقدر بايد بپردازد  و هر يک  دقيقه اي که باتلفن ثابت صحبت مي کند در داخل استان چقدر مي پردازد  و بيرون از استان  هم چقدر، خيلي تکليف  روشن شده است  ولي خوب همينطور که ما پيش بيني کرديم  ما علاقمند  بوديم که اين اتفاق اول از لحاظ فني روي دهد  و دوم ، مردم  شيريني اين مطلب را بچشند .

شرکت مخابرات  گزارش هاي متعددي را براي ما  فرستاده که  رقم قابل توجهي درآمدش  پايين آمده  است ما هم که بررسي کرديم  ديديم که اينها مطلبشون  درست است  تا کنون چهار  جلسه کميسيون  تخصصي تشکيل شده روي موضوع بحث شده  درباره چارچوب هايي هم  به جمع بندي رسيده اند  دو جلسه هم  در کميسيون تنظيم  مقررات  ما بحث کرديم  که جلسه  دوم آن  همين امروز صبح بود  ما اميدوار هستيم  که در اولين جلسه  سال آينده  بتوانيم در زمينه  اين موضوع تصميم گيري نمائيم.

هدف ما اين است  که طوري تصميم بگيريم  که به همه مردم  فشار نيايد  به اقشار ضعيف جامعه فشار نيايد به کساني که در مناطق محروم ، مناطق روستايي هستند فشار نيايد  ، ولي شرکت  مخابرات هم متضرر نشود.

سوال : يعني تعرفه ها به نوعي افزايش پيدا مي کند ؟

پاسخ : تعديل پيدا مي کند  يعني ممکن است  مثلا فردي در يک جايي خيلي احساس نکند ولي ممکن است  کسي که کار تجاري مي کند  يا کسي که  بيشتر از تلفن استفاده ميکند بيشتر باشد .

ميزان رضايت جناب وزير از خدمات اپراتورهاي تلفن همراه

سئوال : ميزان  رضايت شما  از خدماتي که  اپراتورهاي تلفن همراه ارائه  مي دهندچقدر است . شما يا خانواده شما به عنوان  کساني که مصرف کننده تلفن همراه هستيد حالا چه در بخش صدا و ديتا  چقدر از اين خدمات رضايت  داريد ؟

پاسخ : اگر بخواهم  صادق باشم  بايد بگويم  خير ، يعني فکر مي کنم  که اين تکنولوژي بايد تسهيل کننده ارتباطات  مردم وزندگي مردم باشد  و مردم با اعتمادواطمينان  وقتي شماره اي را مي گيرند مطمئن باشند که اين  شماره برقرار مي شود  قطع نمي شود . يا اگر دارند  از اينترنت استفاده مي کنند دغدغه قطع شدن  آن را ندارند. الان اين  اتفاق دارد  مي افتد  و ماهم به اپراتورها  و شرکت هاي ذي ربط مرتب تذکر داديم . بخشي از آن باز مي گردد  به فرسودگي شبکه کشور و ما با سرعت بايد  اين شبکه را بازسازي که خوب در حال انجام است  .

بخشي ديگر بر مي گردد  به اينکه اونهايي که  از نظر فني دارند خدمت رساني مي کنند ومي خواهند  از همه امکانات  داخلي و بومي استفاده  کنند که ما هم  تشويقشان مي کنيم ولي هيچ عيبي ندارد  که وقتي يک چيزي را نمي دانيم  بالاخره  از متخصصان  خارجي  به عنوان  مشاور استفاده کنيم  که کارمان  سرعت بيشتري بگيرد  .البته  همه اپراتورها  شبيه  هم نيستند  من اسم نمي آورم  ما برخي از اپراتورهامون  همين کار  را بدون مشکل دارند انجام  مي دهند ، ولي برخي از اپراتورها يا يکي از اپراتورها  مشکلاتي هم در تغيير  از نسل دوم  تلفن همراه  به نسل سوم و چهارم براي مردم بوجود آورده  و گرفتاريهايي و نارضايتي هايي زيادي بوجود آورده  که البته به من قول دادند  که تا آخر سال اين مشکلات  را برطرف کنند.

اميدوارم که روي قول خود بايستند  ما حتي از شرکت هايي که به مردم اينترنت مي دهند  درخواستمون اين است  که تذکر هم به اينها داديم  که قراردادي که بامردم مي بندند  به قراردادشون  پايبند  باشند يعني اينطور نباشد که  اگر قراردادي بستند که 128 کيلو بايت  (سرعت) به شما بدهند  يک وقتي شما نگاه بکنيد ببينيد  که 32 کيلو بايت  (سرعت) بيشتر نيست  دليلش اين است که اينها پهناي باندي که از شرکت  زير ساخت  مي خرند مثلا اگر قرار است  يک پهناي باند  را بين هشت  مشترک تقسيم  کنند اين را بين 15 تا 20 مشترک  تقسيم  مي کنند که پول بيشتري بگيرند  اين کار درستي نيست اين کم فروشي است لذا ما  بايد در سال آينده نظارت  خود را بيش از نظارتي که امسال داشتيم  بکنيم خود شرکت ها هم بايد حرفه اي تر عمل کنند  البته ما اصل را بر رقابت  گذاشتيم  ماگفتيم  مردم  بايد قدرت  رقابت داشته باشند  هم اپراتوري را انتخاب کنند که کيفيت آن بهتر يا  روي تعرفه اپراتور خود را انتخاب کنند اين قدرت انتخاب را بايد داشته باشند .

تلفن نظارتي وزارت ارتباطات

سوال : در زمينه  نظارت ودرخواست  هايي که مردم  دارند تلفن 195 برقرار است  چقدر اين  سيستم  نظارت  کارآيي داشته است ؟

پاسخ : ما خيلي راضي هستيم  از اين کاري که انجام شد  ما تقريبا به نوعي ارتباطمون  با مردم از طريق  اپراتورها بود  يعني اپراتورها  به ما گزارش مي دادند که مشکلات چي هست  يا نقاط  کجاهاست  ، از وقتي که ما (تلفن ) 195 را دائر کرديم و اين (تلفن) 195 به راحتي مردم از سراسر کشور تماس مي گيرند و همه اين تماس ها ضبط مي شود  بلافاصله  به اپراتورها  منتقل مي شود  به سازمان تنظيم مقررات  ، بخش معاونت نظارت  آن منتقل مي شود  و آخر هر ماه  هم يک  گزارش براي بنده  مي آيد درباره  اينکه ضعف ها  چي هست  و درباره  کدام اپراتورها  گلايه بيشتر انجام شده ، يک مقدار الان  نوع رويکرد  ما اينکه بفهميم ضعف هاي ما کجاست  ، بفهميم از کدام اپراتورها  رضايت بيشتر هست  از کدام کمتر ، ما خيلي  راضي هستيم  من از مردم  عزيزمون  تشکر مي کنم  از همکاري که با ما  داشتند  و بدانند که هر چيزي از طريق (تلفن)195 به ما  مي فرستند  ما اينها رو مورد توجه  قرار مي دهيم  و جزو برنامه هاي خود قرار مي دهيم .

علت برخي تغييرات در سازمان ملي فضايي

سئوال : تغييري مهمي که در سال 93 روي داد تغييرات در سازمان  ملي  فضايي کشور بود و با تصميمي  که گرفته شد اين سازمان به وزارت  ارتباطات  واگذار شد که انتقاداتي هم  به آن  مطرح شد  لطفاً بگوييد  که رويکرد  به اين مرکز چيست ؟ آيا  اتفاقي افتاده  ، در اين مرکز تغيير رويکردي پيدا شده است ؟

پاسخ : کساني که مخالف بودند  فکر مي کردند  که اين سازمان فضايي و پژوهشگاه فضايي ايران تکه تکه مي شود  و انها اعتقاد  شان بر اين  بود که بالاخره اين سازمان يک مجموعه اي از دستاورد  و يافته هايي دارد که بسيار با ارزش است و نبايد اين سازمان تکه تکه شود.

در صورتي که  اين برداشت  توهم بود  از همان اول شخص رئيس جمهور بنا نداشت  که اين سازمان  تکه تکه شود  کميته اي که بررسي  مي کرد ، تلاش مي کرد که بهترين  جايي که از لحاظ فني و هم از نظر مالي مي تواند اين مجموعه  را حمايت کند  کجاست  که در نهايت   وزارت  ارتباطات  انتخاب شد که مي تواند اين  کار را انجام  دهد . در صورتي که  شما مي دانيد  که سازمان ملي فضايي  در اساسنامه تاسيس  وزارت  ارتباطات  که مجلس تصويب  کرده قرار دارد  و ما پژوهشکده  ماهواره  داشتيم  الان آن چيزي  که برگشته  چيزي کاملتر  و جامع تري  هست و سياست  دولت و وزارت ارتباطات  مشخصا اين هست که با قوت  بيشتري هم از نظر  فني و هم  از نظر مالي  اين مجموعه  سازمان فضايي  و پژوهشگاه  را  حمايت بکند  که انشاء الله  در ارتباط  با فناوري  فضايي کشور  هم زمينه  ماهواره  و هم در زمينه  علم فضا  ما بتوانيم به دستاوردهاي  بيشتري برسيم  همانطور که  شما مي دانيد مسئله علم  فضا و  ماهواره  لبه تکنولوژي هست و هر چقدر  در اين زمينه پيشرفت  کنيم  باعث مي شود  ما در بخش هاي ديگري هم  بتوانيم رشد  بيشتري بکنيم و بتوانيم به عنوان  پيش ران  فناوري  و توسعه  مطرح بکنيم  لذا اين سياست  جدي هست  دستورالعملي  که آقاي رئيس جمهور به ما دادند  اين هست که باوجود  استقرار اين سازمان  در وزارت ارتباطات  تمام دانشگاهها  پژوهشکده ها  و سازمان ها  و ارگانهايي که در ارتباط با  فضا کار مي کند اينها را  ما تحت حمايت  خودمان قرار دهيم  تعامل نزديک   با اين  مجموعه داريم  و فکر مي کنيم  که ما با هم  مي توانيم کار بزرگ انجام دهيم .

سئوال : پس اين قول را مي توانيد  بدهيد  که  با اين تغيير  کارهاي سازمان  ملي فضايي  نه تنها کم  نمي شود  بلکه رويکرد  جديدي هم  درباره کارهاي  آنها هست ؟

حتماً حتماً اينکار را خواهيم کرد

سئوال : پست به نوعي مغفول واقع شده  يا به نوعي برخي اين تعبير  را به کار مي برند  که پست  بچه سر راهي وزارت  ارتباطات است  با اين حال  از زمان وزارت شما تغييراتي در رويکرد  به پست صورت گرفته واين شرکت  ديگر آن  شرکت  زيان ده سابق نيست  مي خواستم  ببينم  براي سال 94 چه برنامه  خاصي براي  پست داريد ؟ ايا  پست به سمت خصوصي سازي مي رود ، يا شرايط فعلي مي ماند  و وضع آن  بهتر مي شود ؟

پاسخ :پست و همکاران  پستي جزو  پر تلاش ترين و نجيب ترين  همکاران  من در  اين وزارتخانه هستند  در اين يکسال  و نيم گذشته  و از زماني که من  آمده ام  همواره يک  ارتباط عاطفي  برقرار کرده ام  با همکاران پستي  خودم  و خيلي ناراحت بودم  که چرا در يک وزارتخانه  حقوق کارمندان  پست اينقدر  پايين تر هست  از بقيه  همکاران .  من به اينها  قول داده بودم که شما براي ما کار کنيد  در آمد بسازيد  ما اين درآمد شما را  اجازه مي گيريم  که حقوق شما  را افزايش دهيم انصافا  همکاران من  به اين قول خودشون وفا کردند  و اين شرکتي که  شرکت عظيمي هم هست  و در سراسر ايران  پخش است . من وقتي شرکت پست را تحويل  گرفتم بيش از 350 ميليارد تومان زيان  انباشته  داشت و امسال  اولين سالي است که اين شرکت زيان  نداشته  يک  مقداري هم سود داشته  که ما موفق شديم  در چند مرحله اجازه بگيريم  و حدود 40 درصد  حقوق همکاران پست  را اضافه کنيم  انشاء الله  اين روند ادامه دارد  تا وقتي که  حقوق همکاران پستي من همانند  حقوق بقيه کارکنان وزارت ارتباطات  باشد ما در پست يک تغيير ساختار داديم  بسياري از  مديريت ها  را کم کرديم  ما IT  (فناوري اطلاعات ) را به طوري جدي وارد پست  کرديم  و 9 خدمت  جديد تعريف کرديم  و به نوعي تلاش کرديم اعتماد مردم  را به پست  جلب  کنيم سرعت  ارسال  مرسولات  را افزايش داديم و براي  هر شکايتي که از طرف مردم  مي شد ،ما بررسي  لازم را انجام داديم و همچنين تصويب كرديم كه بتوانيم خسارت پرداخت كنيم. اكنون تلاش ما اين است كه مردم در منزل خودشان ، براي نيازهايشان ، از طريق تلفن 193 با پست در تماس باشند سعي ما بر اين است كه سال آينده 9 خدمت را به 15 خدمت برسانيم و اين خدمات را گسترش دهيم تا ان شاء الله پست بتواند يك شركت چابك در اختيار مردم باشد ضمن آنكه ما اعتقادمان بر اين است كه ايجاد شبكه ملي اطلاعات بدون آنكه پست بتواند همه آدرس دهي هايي که در سراسر كشور هست ما داريم كامل مي کنيم. در اين زمينه هم ما مي توانيم كار كنيم.

سؤال: پست از شر اين زيان انباشته شده خلاص مي شود؟

ان شاء الله خلاص مي شود.

سؤال: فكر مي کنيد براي پست بانك مي توانيد مجوز از بانك مركزي بگيريد؟

پاسخ : به هر حال پست بانك به دليل اينكه مجلس تصويب كرده كه اگر تا پايان برنامه پنجم هيچ بانك ديگري در روستاهاي کشور و مناطق محروم نتواند فعاليت كند و مأموريت پست بانك را داشته باشد، پست بانك براي خرده بانكداري به فعاليت خودش ادامه بدهد. ما بعيد مي دانيم با توجه به مشكلاتي که كار كردن در روستاها دارد و اينكه غير از ما هيچ جاي ديگري نيست كه شركت پست آن در همه جا حضور داشته باشد و به راحتي به پست بانك جا و نيرو بدهد براي کار كردن ضمن اينكه ما سال آينده پروانه اپراتور دوم پستي را كه كاملاً بخش خصوصي است ، صادر خواهيم كرد. تجربه مخابرات نشان داده كه اگر واگذاري ها، واگذاري درستي نباشند با مشكل مواجه مي شويم. ما پست را با هماهنگي مجلس شوراي اسلامي و دولت  به صورت دولتي حفظ مي کنيم و ما اپراتور دوم خصوصي پست را براي ايجاد رقابت پروانه اش را مي دهيم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سید بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
وزیر عالی کار کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
اينترنت اى دى اس ال ٢٣ هزار تومان ماهيانه شارژ ميكردم الان ٣٠ هزار تومان اين چه كاهشى است كه جناب وزير مي فرمايند؟ تعرفه اينترنت همراه هم كيلوبايتى نيم ريال بود كه ايشان آن را به ٥ ريال افزايش دادند و مجددا با تبليغات بسيار خبر از بازگشت نرخ اينترنت همراه سيم كارت دائم به نيم ريال و سيم كارت اعتبارى ٠/٧٥ ريال دادند ، پس عملا نرخ ها افزايش يافته و وزير محترم ارتباطات مسئول هستن در اين خصوص توضيحات شفافى ارائه كنند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین