کد خبر: ۲۹۰۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

ظریف: هنوز درباره راه‌حل‌ها توافق صورت نگرفته/صالحی: طلوع نزدیک است

وزیر امور خارجه کشورمان درباره آخرین نتایج مذاکرات گفت: کل راه‌حل‌ها را مرور کردیم؛ این راه حل‌ها بصورت محورهای کلی که باید از امروز تا ۱۰تیر مورد توافق قرار بگیرد و به توافق نهایی ختم بشود؛ مورد بررسی قرار گرفته است و الان اعضای 5+1 مشغول صحبت هستند که ببینیم چکار می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف قبل از آغاز مذاکرات روز پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید بیانیه مطبوعاتی امروز صادر می‌شود؟ گفت: قرار است دوستان ما روی آن کار کنند. هنوز معلوم نیست به خاطر این که نیاز است بین گروه 1+5 صحبت‌هایی شود و هنوز ما از صحبت آنها خبر نداریم. اگر توافق درباره راه‌حل‌ها به جایی برسد امروز بیانیه مشترکی توسط خانم موگرینی و بنده ارایه می‌شود و بعد از آن کار تدوین نهایی توافق شروع می‌شود.

ظریف با بیان این‌که حداقل 8 ساعت گفت‌وگو داشتیم، افزود: جلسه طولانی داشتیم، باید کل راه‌حل‌ها را مرور می‌کردیم و این راه‌حل‌ها به شکل محورهای کلی است که باید تا 10 تیر بر روی آنها کار کنیم و تدوین شوند تا به توافق نهایی برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف‌ها میان 1+5 کم شده است؟ اظهار کرد: 1+5 منافع و دیدگاه متفاوت دارند و کار از این جهت دشوار است. دیدگاه ایران و دیدگاه‌های 1+5 دارای تفاوت‌هایی است و رسیدن به چارچوبی که مورد توافق باشد کار طاقت فرسایی است.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: معتقدم اگر مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود، حتما باید در چارچوب مقررات بین‌آلمللی باشد و شاید اقدام بی سابقه‌ای در تاریح روابط بین الملل است اما تا آن مرحله فاصله داریم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه معتقدم پیشرفت خوبی صورت گرفته اما هنوز درباره راه‌حل‌ها توافق صورت نگرفته است و هر زمان به راه‌حل‌ها برسیم باید روی نگارش توافق کار کنیم اما برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی است که هنوز کاری روی آن انجام ندادیم.

ظریف درباره تایید توافق در شورای امنیت گفت: این مرحله بعد از مرحله تدوین متن اگر در تیر ماه به توافق برسیم است، در آن صورت حتما برای تایید توافق به شورای امنیت می‌رود.

هم چنین صبح روز پنجشنبه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به خبرنگاران که از وی پرسیدند شرایط در چه وضعیتی است؟ با بیان این‌که پیشرفت داشتیم، گفت: طلوع خورشید نزدیک است.

به گزارش ایسنا، مذاکرات از صبح امروز با رایزنی‌های داخلی هر یک از تیم‌های مذاکره کننده آغاز شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین