کد خبر: ۲۹۱۲۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم امسال مثبت خواهد بود

راغفر: توافق هسته‌‌ای، کاهش تورم و قیمت‌ها را به دنبال دارد

در طی این مدت فعالان اقتصادی هزینه‌های داد و ستد و معاملاتی بزرگ برای وارادات کالاها و تولید در داخل را فقط به علت نقل و انتقال منابع نهاده‌های تولید و یا کالاهای وارداتی پرداخت می‌کردند، بنابراین قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کرد. با رفع تحریم‌ها این دسته از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند ...
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- با تفاهم اولیه‌ای که بر سر برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمده است، به نظر می‌آمد که یک تغییر در بازار و وضعیت اقتصادی ایران به وجود آید. اما این تغییرات بسیار ضعیف بود. عده‌ای دلیل آن را مخالفت‌هایی می‌دانند که در داخل کشور بر سر این موضوع به‌وجود آمده و عده‌ای ابهام در تفسیر دو طرف از تفاهمات را موجب آن عنوان می‌کنند.

حسین راغفر، اقتصاددان هر دو این موضوعات را موثر می‌داند. او درباره تفاهم انجام‌شده درباره مسئله هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی کشور به آفتاب می‌گوید: اتفاقی که روی داده هنوز در حد یک تفاهم است. با توجه به اینکه ابهام‌هایی در تفسیر همین بیانیه هم وجود دارد و تفسیرهای متفاوتی بین طرف غربی با ما وجود دارد طبیعتا می‌تواند در ادامه مذاکرات و بخش‌های نهایی شکل‌های مختلفی به خود بگیرد؛ یعنی بستگی به این دارد که شکل نهایی قرار داد چگونه باشد.

راغفر در ادامه می‌گوید: فرض کنید که تفسیر هیات مذاکره‌کننده ایرانی تفسیر غالب باشد و تحریم‌ها یک باره برداشته شود. اگر مقام‌های اقتصادی کشور، به عنوان مثال رییس بانک مرکزی به نفع گروه‌های قدرت و ثروت در کشور مداخله نکنند، انتظارات مثبتی که در اقتصاد شکل گرفته کماکان ادامه پیدا می‌کند و این موجب کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر توافقات بر قیمت‌ها و تورم تشریح می‌کند: چنانچه این قرارداد منعقد شود طی دوره زمانی تا عقد قرارداد این فضا می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی و رونق بازارها کمک کند.

او می‌افزاید: در ادامه و بعد از عقد قرارداد و با تفسیر هیات مذاکره‌کننده ایران و رفع تحریم‌ها به‌یک‌باره شاهد یک انتظار عمومی برای کاهش قیمت‌ها و نه کاهش تورم خواهیم بود.

راغفر درباره دلیل انتظار عمومی برای کاهش قیمت‌ها و تورم عنوان می‌کند: در طی این مدت فعالان اقتصادی هزینه‌های داد و ستد و معاملاتی بزرگ برای وارادات کالاها و تولید در داخل را فقط به علت نقل و انتقال منابع نهاده‌های تولید و یا کالاهای وارداتی پرداخت می‌کردند، بنابراین قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کرد. با رفع تحریم‌ها این دسته از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و انتظار عمومی در آن زمان این است که ما کاهش قیمت‌ها و نه فقط کاهش تورم را داشته باشیم.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: ضمن اینکه رفع تحریم‌ها می‌توان دسترسی فعالان اقتصادی کشور را به بازارهای کالاهای سرمایه‌ای در خارج فراهم و بیشتر کند و از این به بعد نقش برنامه اقتصادی دولت می‌تواند بسیار تعیین‌کنننده باشد؛ بدین معنا که دولت اجازه ندهد این منابع مصروف کالاهای مصرفی و لوکس شود و در مقابل اینها به تولید در داخل کشور منجر شود و کمک واحدهای تولید کوچک و متوسط که می‌تواند موجب افزایش تولید، و اشتغال در کشور شود کمک کند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب درباره اینکه قبل از تفاهم اعلام بیانیه آن انتظار می‌رفت در صورت اتفاق‌افتادن آن، کمی بر بازار تاثیر بگذارد و قیمت‌ها را جابه‌جا کند؛ اما در حال حاضر و بعد از اعلام این تفاهم به نظر نمی‌آید آنچنان هم تاثیر گذاشته باشد، در حد یک تغییر کوچک بوده است. آیا ممکن است مخالفت‌هایی که در داخل بر سر آن به وجود آمده است بر آن تاثیر گذاشته باشد؟ می‌گوید: قطعا این موضوعات بی‌تاثیر نیست. اما به نظر من یکی از دلایل دیگر آن ابهامی است که در تفسیر تیم مذاکره‌کننده ما و گروه 5+1 در چگونگی رفع تحریم‌ها وجود دارد، است که بازار را دچار یک نوع ابهام و سردرگمی کرده است.

راغفر می‌افزاید: نکته دومی که وجود دارد دخالت مسئولان دولتی به منظور جلوگیری از کاهش قیمت‌ها است. موضع‌گیری رییس بانک مرکزی دو روز قبل موجب شد تا ما شاهد نوعی افزایش قیمت در بازار ارز باشیم. این مداخله تنها به دلیل حفظ منافع بانک‌های خصوصی و گروه‌های دارای ثروت و قدرت بود. اگر چنین مداخلاتی انجام نشود بازار به طور طبیعی انتظارات منطقی دارد که می‌تواند به بهبود وضع اقتصادی وکاهش نه تنها تورم بلکه کاهش قیمت‌ها در بازار منجر شود که از جمله آن قیمت ارز است.

راغفر درباره وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در سال جاری مطرح می‌کند: به نظر من قطعا وضع اقتصادی امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود. اما اینکه آیا این وضعیت با ظرفیت‌های اقتصادی ایران تناسب دارد و یا ما می‌توانیم به مراتب به وضعیت بهتری دسترسی پیدا کنیم، مورد سوال است. تصور می‌کنم باید برنامه روشنی برای کاهش فشارهای معیشتی به خصوص بر گروه های پایین و متوسط درآمدی وجود داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
2
3
پس ریشه مخالفت دلواپسان معلوم شد
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
0
1
دل طلب جام جم از ما می کرد انچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد ما به شما عرض می کنم هیچ کس با تکیه بر دیگران رشد پیشرفت نمی کنداستقلال وپیشرفت باید به اتکا نیروی داخلی صورت گیرد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
0
0
مشخصه که مخالفت بعضی از این آقایون تاثیر مستقیم روی بازار داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
0
1
مملکت ما از هیچ قانونی پیروی نمیکنه
بعد از توافق ملت منتظر کاهش قیمت خودرو بودند که باز هم بالا رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
0
0
مملکت ما از هیچ قانونی پیروی نمیکنه
بعد از توافق ملت منتظر کاهش قیمت خودرو بودند که باز هم بالا رفت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین