کد خبر: ۲۹۱۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه

حادثه "فرودگاه جده" باید در کنفرانس کشورهای اسلامی مطرح و پیگیری شود

محمدعلی سبحانی در واکنش به مطالب منتشر شده در رسانه ها عنوان می کند: نکته ای که باید مدنظر قرار داد این است که تحلیل ها و اخبار ضدونقیضی هم در افکارعمومی و هم رسانه های مجازی پخش می شود که بخشی از آن موجب تحریک احساسات مردم شده و شرایط را به نقطه‌ای می رساند که تصمیم عقلانی درباره اتفاقاتی که روی داده را دشوارتر می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره حادثه فرودگاه جده به آفتاب می‌گوید: اتفاقاتی که برای زوار ایرانی افتاده، مسائلی که در منطقه وجود دارد و رفتار ناشایست ماموران عربستان سعودی موضوعاتی است که امروز در رسانه های داخلی و منطقه ای خیلی جدی درباره آن صحبت و اظهارنظر می شود.

محمدعلی سبحانی در واکنش به مطالب منتشر شده در رسانه ها عنوان می کند: نکته ای که باید مدنظر قرار داد این است که تحلیل ها و اخبار ضدونقیضی هم در افکارعمومی و هم رسانه های مجازی پخش می شود که بخشی از آن موجب تحریک احساسات مردم شده و شرایط را به نقطه‌ای می رساند که تصمیم عقلانی درباره اتفاقاتی که روی داده را دشوارتر می کند.

سفیر پیشین لبنان ادامه می دهد: بنابراین من معتقد هستم اولین کاری که باید دولت انجام دهد این است که مرجعیت ملی برای این وقایع تعریف شود. به عنوان نمونه آقای رئیس جمهور مثلا از سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط دعوت کنند و یک لیست مرجع تعیین شود تا بتوانند مسائل و اخبار را از طریق سفارتخانه های ما در منطقه و عربستان، همچنین از طریق سایر گروه ها و اخبار دستگاه های رسانه ای و امنیتی در یک نقطه بررسی و رصد شود تا خبرهای منتشر شده دقیق و مشخص باشد.

سبحانی تاکید می کند: این مسئله بسیار بزرگی است. آنچه در فرودگاه عربستان اتفاق افتاده باید بررسی شود که آیا یک مسئله برنامه ریزی شده بوده یا خطای ماموران بوده است.

وی ادامه داد:به هر حال از طریق این مسئله توهینی صورت گرفته و در حال ایجاد یک فضای جدی است. ممکن است به نقطه ای برسیم که افکارعمومی از کارها و عکس العمل های انجام شده بی اطلاع باشد. باید کمیته ای تشکیل شود تا این موضوع به شکل جدی بررسی شود.

او می افزاید: موضوعاتی که باید بررسی شود از نظر اول برخوردی است که با ماموران خاطی انجام می شود که براساس قوانین عربستان بسیار سنگین باشد. دوم اینکه لایحه حقوقی علیه دولت عربستان تهیه شود. به خصوص این لایحه در کشورهای اسلامی، کنفرانس کشورهای اسلامی و عرصه های بین المللی مطرح شود. زیرا به هر حال دولت عربستان در قبال همه زائرانی که با ویزای آن کشور وارد عربستان می شوند، مسئولیت دارد. دولت عربستان باید پاسخگو باشد و مسئولیت بپذیرد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه تاکید می کند: اگر بنا باشد این اتفاقات ادامه یابد حساسیت ها بیشتر می شود. این اتفاقی نیست که قبلا سابقه نداشته باشد. دولت عربستان  به خاطر شکست و ناکامی که در یمن داشته و نتوانسته به خواسته های خود برسد به دنبال این است که به در و دیوار بزند. بنابراین تدبیر دولت حکم می کند این امکانی که می تواند مسائل را پیچیده کند و درگیری ها و اتفاقات بیشتری برای زواربه وجود آید را تدبیر کند.

او ادامه می دهد: به نظر من بررسی اینکه فعلا برای زمان مشخص و موقتی عمره را تعطیل کنیم بسیار واجب است و اگر قرار باشد برای زوار ایرانی هر روز مشکل جدیدی پیش آید، تعداد موضوعات قابل بررسی زیاد می شود.

سبحانی تاکید می کند: ضمن اینکه تحریک احساسات و بزرگ نمایی نباید صورت گیرد باید کمیته ای تشکیل شود و این موضوع را بررسی کنند و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند تا مردم هم بدانند در این مورد مسئولان دولتی به صورت جدی از حیثیت و شرافت مردم دفاع کرده اند و برخورد جدی خواهند داشت. صد البته تحریک احساسات در سطح داخلی باید متوقف و با مسائل واقعی برخورد شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین