آفتابنیوز : علی مطهری در این مراسم- که به همت کانون اندیشمندان دانشجویان مسلمان برگزار شد - در پاسخ به این سوال که اگر شهید مطهری امروز زنده بود چه نظری درباره حصر داشت؟ گفت: من از عالم غیب خبر ندارم.
به گزارش آفتاب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اگر شهید مطهری زنده بود الان 96 ساله بود. البته این حرف از طرف من که فرزند ایشان هستم درست نیست، اما در اولین ملاقات خانواده ما با مقام معظم رهبری بعد از انتخاب ایشان، خود ایشان گفتند اگر مطهری زنده بود الان رهبر بود. البته روشها فرق میکند و قطعا اگر ایشان رهبر بود تفاوتهایی داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد لباس شخصیها نیز گفت: من فکر میکنم به دلیل اینکه از ابتدا با اینها مخالفت جدی نشده الان به این شکل درآمدند و نوبت به افراد دیگر میرسد؛ بنابراین هنوز نتوانستند موضوع را ریشهکن کنند. من هم همیشه حتی قبل از دوره نمایندگی با این کارها مخالف بودم، اما اراده ملی لازم است که این مشکل حل شود.
مطهری ادامه داد: علت اصلی این است که اینها وابسته به جاهایی هستند و با آنها برخورد نمیشود. در شیراز همه میدانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که اینها را بگیریم اما آنها جرات اقدام نداشتند و میگفتند موضوع را بعدا از طریق دوربینها پیگیری میکنیم. حتی به من گفتند از همان تهران میتوانستید ویدئو کنفرانس برگزار کنید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه الان یک عده را خواستهاند و 12 نفر بازجویی شدهاند و سه نفر در بازداشت هستند و کیفرخواست برای آنها در حال تهیه است که به دادگاه بروند معجزهای شده است. در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود. من معتقدم اگر از فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعضی در این رابطه قائل شد. اگر اینطور بدون ملاحظه رفتار کنیم این مشکلات پیش نمیآید اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است و نتیجه این میشود که بلا بر سر خود افراد هم میآید.
وی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان در مورد حصر ابراز عقیده کرد: اگر کاری غلط است ما باید به آن اعتراض کنیم. این ربطی ندارد که یک امام جمعه یا فلان دستگاه در مورد سخنرانی کسی در دانشگاه حرف بزند. مثلا به سپاه هم ربطی ندارد که وارد سیاست و مذاکرات هستهای شود و اظهارنظر کند. در این صورت وقتی دستگاهی اقتصادی و سیاسی داشته باشد خطرناک خواهد بود و کم کم به یک حزب تبدیل میشود و خدای نکرده معلوم نیست اگر رهبر انقلاب نباشد اینها حرف کسی را گوش بدهند.
مطهری یادآور شد: هر کس باید مرز خود را بشناسد و کار خود را انجام دهد. مثلا نمایندهای بگوید فلان کس استاندار شود غلط است و یا مثلا یک امام جمعه در کار دانشگاه دخالت کند درست نیست.
این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد غائله 18 تیر 78 با بیان اینکه «در آن حادثه آسیب جدی به دانشجویان وارد شد»، افزود: آن غائله با انتشار سند محرمانهای در روزنامه سلام شعلهور شد که کار غلطی بود و البته بعدا هم برخورد تندی با دانشجویان صورت گرفت. اصولگرایان هم مخالفت جدی نکردند و موضع مناسبی در این زمینه اتخاذ نکردند.
وی با تاکید بر اینکه «بسیاری از مشکلات با لج و لجبازی حل نمیشود»، خاطرنشان کرد: در سال 88 داستانی پیش آمد و کل حرف ما این است که عدالت رعایت شود. من بنای طرفداری بیچون و چرا از موسوی و کروبی را ندارم و اصلا به محسن رضایی رای دادم و دلبستگی به این دو نفر ندارم اگرچه اینها در انقلاب خدمت کردند. به هر حال اینها نباید موضوع را ادامه میدادند و باید به قانون تمکین میکردند. اگر ما میخواهیم موضوع حل شود باید همه طرفهای داستان را در نظر بگیریم و جوری برخورد نکنیم که انگار همه کار ما درست بوده و فقط این دو نفر اشتباه کردهاند و آنها را وصل به آمریکا و انگلیس بدانیم. این روش غلطی است که در پیش گرفتهایم.
مطهری ادامه داد: نگرانی من از رویهای است که در برخورد با منتقدان و مخالفان داریم که با آنها سختگیری میکنیم و کارهای غیرضرور انجام میدهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر « سرکوب هر نوع آشوب، تخریب و قیام مسلحانه» افزود: قطعا کسی که اسلحه به دست بگیرد محارب است و حکمش اعدام است اما چرا از کسی که انتقاد و حرفی دارد و نمیخواهد آشوب کند، میترسیم؟ نظام ما ریشه محکمی دارد و مردم نظام را دوست دارند اما انتقاد هم میکنند. احساس من این است که ترس بیجایی در برخی مسئولین ما وجود دارد.
وی با طرح این سوال که چرا مخالفان با سخنرانی او در شیراز و نطق او در مجلس مخالفت کردند؟ گفت: آنها میگویند موضوع حصر تصمیم نظام است و نباید درباره تصمیم نظام صحبت کنیم. من میگویم این کار غلط است و من با آن مخالفم و مادامی که موضوع به حد آشوب و اخلال نرسد هر کس میتواند حرفش را بزند. من هم نگران آینده انقلابم و احساس خطر میکنم اما چون تصمیم نظام است نباید حرف بزنیم؟ ما به دنبال آشوب نیستیم اما اگر کسی اسلحه در دست گرفت باید او را به اشد مجازات برسانند.
مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در مورد تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم، گفت: برخورد مجلس دو بخش است؛ یک بخش روی اعتقاد و عقیده است. به هر حال این مجلس اکثریتی با تفکر خاص دارد و در شرایط خاصی ایجاد شده که خیلیها کاندیدا نشدند و عدهای ردصلاحیت شدند. البته عدهای هم هدفهای سیاسی دارند و گاهی میخواهند مانعی بر سر راه دولت ایجاد کنند.
وی درباره یکی از مصوبات مجلس نهم مبنی بر مجوز ازدواج سرپرست با فرزندخوانده، گفت: در سیره پیامبر چنین چیزی وجود داشته و این مساله غیرشرعی نیست اما اینکه بد برداشت کنیم و بگوییم کسی دختر بیسرپرستی را به سرپرستی قبول کند که بعدا با او ازدواج کند بعید است اشکال شرعی داشته باشد.
این نماینده مجلس درباره سخنان روز گذشته وزیر کشور در مورد پولهای کثیف در انتخابات، اظهار کرد: ایشان آمد و گفت منظور من این نبوده و رسانهها بد منعکس کردند. نظر شخصی من این است که آقای رحمانی فضلی نخواست برخی واقعیات را بیان کند و اگر شجاعت به خرج میداد و مساله را سربسته بیان میکرد بهتر بود تا حالت دوگانگی به وجود بیاید.
مطهری با تاکید بر اینکه ضرورتی برای محدودیت آزادی بیان وجود ندارد، افزود: درست نیست که اگر نشریهای خاطرهای از دولت موقت انقلاب نقل کرده که نام بازرگان و منتظری در آن آمده آن را توقیف کنند. ما چهار سال در هیات نظارت بر مطبوعات با این مساله مقابله کردیم.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این شورا در قانون اساسی نیامده است. زمانی از رهبری درباره تداخل بین کار مجلس و شورا سوال کردند، ایشان گفت شورا سیاستگذاری و مجلس قانونگذاری کند و جایی که مجلس وارد میشود شورا وارد نشود و بالعکس. البته من شخصا موافق نیستم و فکر میکنم با وجود شورا دست وزیر بسته میشود و نمیتواند یک رییس دانشگاه انتخاب کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در برخورد با روشهای خشن کوتاهی شده است»، وجود فضای آزادی بیان را به نفع جامعه دانست و گفت: نباید از آزادی بیان بترسیم بلکه باید روشها را تغییر بدهیم و تحمل گوش دادن حرف طرف مقابل را داشته باشیم.
مطهری در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان از خود نیز تاکید کرد: میخواهند بگویند من در مسائل سیاسی باز و در مسائل فرهنگی بسته موضع میگیرم و میگویند دچار تناقض هستم در حالیکه معتقدم تلازمی بین اعتقاد به آزادی بیان و آزادیهای فردی غرب وجود ندارد بلکه ملاک احکام اسلام است البته من قائل به سختگیری هم نیستم الان هم سختگیری نمیشود و ما در تهران هم بیحجابی داریم و هم حجابهایی داریم که بیحجابیاند. اگر منظور این است که هر کس هر طوری که دوست دارد به خیابان بیاید اینطور نمیشود. باید نظارتی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به طرح سوال خود از وزیر کشور در مورد ساپورت پوشی بانوان نیز اظهار کرد: من پارسال این موضوع را مطرح کردم اما با آن شوخی کردند و جوک ساختند. ما میخواستیم این مساله رسمیت پیدا نکند اما امروز تقریبا رسمی شده و دولت وظایفی دارد که لااقل در اماکن دولتی باید مسائل رعایت شود.
وی ابراز عقیده کرد: زمانی آقای احمدینژاد علامت میداد و میگفت بگذارید مردم خوش باشند مگر شما گناه نمیکنید. امروز هم آقای روحانی از این علامتها میدهد و میگوید مگر امر به معروف منحصر به حجاب است. قطعا منحصر نیست اما یکی از مصادیق امر به معروف، حجاب است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه انقلاب تا چه اندازه در مسیر اصلی خود قرار دارد؟ گفت: اصول کلی حفظ شده است و کارهایی بعد از انقلاب در روستاها و برای قشر ضعیف انجام شده که قابل توجه است. یا موضوع استقلال فرهنگی و یا تاثیر انقلاب در دنیا که قابل چشمپوشی نیست. به هر حال غربیها محتاج به ایران هستند که پای میز مذاکره آمدند. آنها در مسائل خاورمیانه به ایران نیاز دارند. نمی شود گفت انقلاب به طور کلی از مسیر خارج شده ولی در جاهایی آسیب دیدهایم. مثلا در نوع برخورد با منتقد و مخالف روشمان غلط است و سختگیری باید کنار گذاشته شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر شهید مطهری راجع به ولایت فقیه اظهار کرد: ایشان فرصت نکرد ایدهاش را مدون و ارائه کند؛ چراکه دو ماه و نیم بعد از پیروزی انقلاب بیشتر در قید حیات نبود و آنچه از ایشان باقی مانده مختصر است. نظرات ایشان در کتاب آینده انقلاب و در یادداشتهای ایشان هست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته میشود کتاب شهید مطهری درباره اقتصاد اسلامی جمع آوری و خمیر شده است نیز افزود: یکی از شاگردان ایشان اوایل شهادتشان یادداشتهای اقتصادی شهید مطهری را خواست. ما هم بیتجربگی کردیم و آنها را در اختیارش گذاشتیم و کم کم شنیدیم کتابی به نام مبانی اقتصاد اسلامی منتشر شده که همان یادداشتها را چاپ کرده و برای آن پاورقی هم زده است. آنجا نظریات خاصی مطرح شده بود و چون همان زمان درگیری شدیدی بین دولتیها بود و برخی طرفدار اقتصاد دولتی و برخی طرفدار اقتصاد آزاد بودند موضوع به رسانهها کشید و امام دستور داد جلوی نشرش را بگیرند البته بعد از آن ما یادداشتها را منهای پاورقی منتشر کردیم.
مطهری در پاسخ به سوال دیگری درباره خاطره حکیمی از شهید مطهری در مورد حجاب اظهار کرد: قاعدتا خاطره ایشان درست است. شهید مطهری در زمان شهادت فهرستی از کارهایی که با امام داشتند را در جیب داشتند که یکی از آنها توقیف مساله حجاب به استقرار نظامات اسلامی بود و میخواستند این را با امام مطرح کنند البته ما نمیدانیم ایشان این را گفتند و نه و آیا این حرف خود شهید مطهری بوده یا کسی از ایشان خواسته آن را مطرح کند.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به پرسش یکی از دانشجویان در مورد اینکه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده خلاف عرف اخلاقی است، اینگونه پاسخ داد: اگر عرف اخلاقی ملاک باشد احکام اسلام را باید کنار بگذاریم مثل تعدد زوجات که قانون اسلام و راهحلی برای یک معضل اجتماعی است نه امر تفریحی. در اجتماع بشری تعداد زنان قابل ازدواج بیشتر از مردان است و به این قانون نیاز است و مردانی که این شرایط را دارند به عنوان یک مسئولیت اجتماعی آن را انجام بدهند. البته آن مرد باید شرایط لازم را داشته باشد و نسبت به این امر اقدام کند تا زمینه فساد و فحشا از بین برود. به هر حال مکتبی که میخواهد جامعه را اداره کند باید همه چیز را در نظر بگیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد بودجههای حوزههای علمیه اظهار کرد: البته این بودجه به عنوان شهریه حوزهها استفاده نمیشود و شهریه از وجوهات دینی و خمس پرداخت میشود اما به هر حال همین بودجه دهان آدم را میبندد و تن آدم میلرزد که نکند بودجه را قطع کنند.
وی درباره گفته یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مبنی بر اینکه مگر میشود لرها به کسی غیر از دامادشان رای بدهند گفت: ناسیونالیسم و تعصب نژادی به هر حال مذموم است. در انتخابات هم نژاد عامل درجه دوم و سوم است البته تا حدی درست است که ترکها به ترکها و لرها به لرها تمایل دارند اما اینکه حتما لرها به لر رای بدهند درست نیست. دلیلی هم وجود ندارد اگر شخص خاصی این حرف را زده حتما درست گفته باشد اما اینطور هم نیست که حالا که حرف او غلط است مواضع طرف مقابل درست است. این حرف منطقی و درستی نبود همانطور که خیلی حرفها در اوجگیری هیجانات زده شد مثل هنرمندی که در آن شرایط عصبانی بود و به خارج رفته بود و انتقاداتی مطرح کرد و از روی احساس مسائلی گفت. نباید او را ممنوع و محروم کنیم و در موردش سختگیری به خرج دهیم.
علی مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه باید به افکار و آرای شهید مطهری رجوع کرد گفت: مسئله عدالت اجتماعی مورد تاکید شهید مطهری بود . ایشان ابایی نداشت که چند روز بعد از پیروزی انقلاب بگوید اگر انقلاب اهمیت لازم را به عدالت اجتماعی ندهد به زودی شکست می خورد.
وی افزود: در دستگاه الهی رابطه و پارتی معنی ندارد که بگوییم خداوند به صرف اینکه انقلاب ما پسوند اسلامی دارد هرگونه که عمل بکنیم انقلاب ما را حفظ خواهد کرد. شهید مطهری از همان ابتدا هشدار داد که اگر این معیارها را در نظر نگیریم ممکن است با شکست مواجه شویم.
این نماینده مجلس با طرح این سوال که چه برداشتی از عدالت اجتماعی وجود دارد؟ ابراز عقیده کرد: ماقائل به جامعه بدون طبقه توحیدی و اسلامی هستیم اما این طور نیست که اختلاف و تفاوتی نباشد. بلکه اسلام اختلاف ناشی از فعالیت و استعداد بیشتر را به رسمیت میشناسد. مقصود ما از عدالت اجتماعی آن چیزی نیست که سوسیالیست ها می گویند که اجتماع کار کند و نتیجه بین همه تقسیم شود بلکه جامعه ما در قبال فقرا مسئول است و باید اختلاف طبقاتی را به حداقل برساند. مردم هم باید تفاوت های طبقاتی را کم کنند.
مطهری با بیان اینکه «اگر عدالت وجود نداشته باشد آثار منفی در جامعه به وجود میآید» افزود: استقلال سیاسی ، اقتصادی و به ویژه فرهنگی مورد تاکید شهید مطهری بود . ما قبل از انقلاب استقلال سیاسی واقعی و اقتصادی نداشتیم و نمی توانستیم برای خود تصمیم بگیریم اما امروز داریم. شهید مطهری همچنین استعمار فرهنگ را پایه استعمار اقتصادی و سیاسی می دانستند و می گفتند اگر چنین حالتی در ملتی به وجود بیاید آن ملت خیلی زود استعمار سیاسی و اقتصادی را هم می پذیرند.
وی ادامه داد: در میان رهبران انقلاب کسی به اندازه شهید مطهری روی آزادی تفکر و بیان تاکید نکرده به این معنا که هر کس بتواند هر طور که میخواهد فکر کند . این در راستای آزادی استعدادهای انسانی برای شکوفا شدن از جمله قوه تفکر است.
نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تاکید بر اینکه «وجود اقلیت منتقد مخالف به نفع کل و اکثریت جامعه است» اظهار کرد: این به این معنا است که افراد باید در انتقاد آزاد باشند و نباید بگوییم کسی حق انتقاد ندارد بلکه انتقاد و آزادی باید دائما وجود داشته باشد.
خودت ناقض حرف خود هستی . شما فرمودید که نباید در کار همدیگر دخالت کرد . چرا شما در کار حصر که وظیفه ی نهاد دیگری است دخالت می کنی ؟ چرا مدام موجب ناآرامی جامعه می شوید . ما شما را به خاط ر شهید مطری دوست داریم وگرنه شما که خیلی به فکر آزار و اذیت نظام و مردم هستی >
اگر دقت كنيد با كمي وجدان و تفكر ، تفاوت تجاوز و انتقاد را متوجه خواهيد شد
دروغهاي رسانه مثل گردآب مخاطب جاهلش را فرو خواهد برد
در مورد " آزادی بیان " ... ملت هی میگن آزادی بیان ، آزادی بیان ... حقیقتا" واژه ی " آزادی " توهمی بیش نیست ... آزادی بدون حد و مرز رو فک نکنم مورد تایید کـسی باشه چون در موازات قانون جنگل و هرج و مرد ... آزادی دارای محدودیت هم که دیگه آزادی نیست ... آزادی بیان هم شرایطی داره و حدود و مرزی ...
وخدا ناظر براعمال ماست
از نظرات ایشان در مدیریت کشور استفاده گردد زیرا فردی دلسوز هستند .....