کد خبر: ۲۹۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۰

احمد توكلي: اگر به جاي رييس‌جمهور بودم،اسامي مفسدان اقتصادي را اعلام مي‌كردم

آفتاب‌‌نیوز :

 احمد توکلي با حضور در ايسنا منطقه يزد، به مناسبت سالروز تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به سفرهاي استاني رييس‌جمهور، اين سفرها را داراي چند حسن دانست و مهمترين آن را نزديک‌تر شدن ارتباط مسوولان درجه يک اجرايي کشور با مردم برشمرد و افزود: هرچه اعتماد بين دولت و مردم افزايش يابد، سرمايه اجتماعي رشد مي‌کند. از سوي ديگر در اين سفرها مسوولان درجه يک اجرايي از نزديک و به شکل ملموس با مسائل مردم مناطق دوردست و محروم آشنا مي‌شوند.

وي در عين حال اشکالاتي را نيز در اين مساله ممکن دانست و خاطرنشان كرد: اگر در تخصيص وقت دولت، بين مسائل منطقه‌يي و ملي توزيع مناسبي صورت نگيرد و به مسائل منطقه‌يي بيشتر از مسائل ملي توجه شود، مسائل ملي عقب مي‌مانند و اين در حالي است كه اگر اين تخصيص وقت به اندازه صورت گيرد، حل مسايل ملي 30 استان را يك‌جا تحت تاثير مثبت قرار مي‌دهد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين عدم تخصيص منابع به صورت صحيح را از ديگر اشكالات اين سفرها دانست. 

توكلي درباره فرد معرفي شده براي وزارت نفت نيز گفت: وزيري هامانه در ارزيابي هايي که ما انجام داديم نسبت به افراد معرفي شده مزيت‌هاي بارزي دارد، بنابراين راي خوب مجلس را خواهد آورد. وزيري هامانه سابقه طولاني از کارمندي کارشناسي وزارت نفت تا معاونت را طي کرده است، ضمن آن‌که در شرکت‌هاي متفاوت وزارت، عضو هيات مديره يا مدير شرکت‌ها بوده و با اعتماد کامل مي توان گفت که وي از تمام وزراي معرفي شده بعد از انقلاب براي وزارت نفت در ابتداي کار آشنا تر است.

وي يادآور شد: به غير از شهيد تندگويان، بقيه افراد معرفي شده براي وزارت نفت طي سال‌هاي گذشته، در ابتداي امر از بيرون وزارت‌خانه بوده‌اند.

وي در پاسخ به اين سوالي مبني بر چرايي تبديل تدريجي حاميان رييس جمهور در مجلس به منتقدان وي، گفت: حمايت ما نقادانه است و حمايت بي قيد و شرط را براي هيچ کس و به خصوص براي حاکميت مناسب نمي دانيم. انتقاداتي که افرادي نظير دکتر افروغ يا دکتر خوش چهره از دولت دارند، از موضع حمايت صورت مي گيرد و بايد از سوي دولت غنيمت شمرده شود.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد: ما از وحدت بين همه گرايش‌هاي اصولگرا دفاع مي کنيم و شرط شکل‌گيري اين است که گذشته آسيب شناسي شود. در مرحله اول بايد به آسيب شناسي گذشته پرداخت و در مرحله بعد دستور کار اين باشد که وحدت بايد خدمت به مردم باشد، بهترين فرصت است که تفاهم درباره اين مسائل صورت گيرد نه اينکه گرايش انتخاباتي شکل توافق ناپايدار داشته باشد.

توکلي درباره ارتباط خود با سايت فردا نيوز گفت: هيچ ارتباطي در تاسيس و اداره آن ندارم. استفاده از اسم و نشان اين توهم را در جامعه به وجود آورده که اين سايت به من تعلق دارد در حالي که من آدم صريحي بوده و محتاج اين نيستم که اگر سايتي زدم، خود را پنهان کنم. البته به اين سايت احترام مي گذارم ولي هيچ مسووليتي در آن ندارم.

وي درباره گروه اقتصادي به کار گرفته شده در دولت نيز گفت: اگر به سابقه افراد نگاه کنيم، ممکن است اين سوال پيش آيد که آيا اين افراد هم‌بينش هستند يا نه؟ از اين نظر ايراد بر اين گروه وارد است، چون کساني که از اقتصاد توسعه عدالت محور مي گويند، بايد يک دست باشند. البته رييس جمهور اعلام کرده که چون اعضاي گروه اهل تفاهم با يکديگر و اهل استدلال هستند، فکر مي کنم اختلافي پيش نيايد بنابراين بايد در عمل قضاوت کرد و اکنون زمان کوتاهي براي قضاوت کردن است. 

وي با بيان اين اعتقاد که اصلاح‌طلبان در عمل به اين حرف‌ها خيلي عقب مانده بودند، گفت: پس از انتخاب حجت الاسلام خاتمي در سال 76 به وي اعلام کردم که با 20 ميليون راي که آورده‌ايد مي توانيد دولت يک دست و يک پارچه‌اي تشکيل دهيد، دولت نبايد فراجناحي باشد، دولت جاي افراد يک دست سياسي است و اگر که مجبور به تشکيل کابينه فراجناحي هستيد حداقل تيم اقتصادي وزرايي با سه مولفه باشند؛ شما را به عنوان رييس جمهور مطلوب قبول داشته باشند، همديگر را قبول داشته باشند و سياست واحدي داشته باشند. اما خاتمي در 4 سال اول اين فرصت را از دست داد و هنگامي که براي بار دوم انتخاب شد باز هم وزراي اقتصادي‌اش هماهنگ نبودند.

وي درباره‌ي آن چه مبني بر اعلام اسامي مفسدان اقتصادي مطرح شده است، گفت: رييس جمهور ادعا کرده است كه اسامي کساني که مفسده اقتصادي مرتکب شده‌اند را دارد، اما او را از اعلام اين اسامي بر حذر داشته‌اند، در حالي که اگر من به جاي رييس‌جمهور بودم اين شفقت وي را نمي پذيرفتم و اسامي را اعلام مي كردم. دستگاه قضايي نيز در اعلام اسامي مفسدان اقتصادي رعايت تذکري را الزامي مي داند و آن اين که تا مساله از نظر قضايي اطمينان‌آور نيست، منتشر نشود و هم‌چنين اگر اطلاعاتي ارائه شد بزرگنمايي و لاپوشاني نشود.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره نقش مشورتي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مجمع طبق قانون سياست‌هاي کلي نظام را به عنوان مشاوره تعيين مي کند و به نظر رهبري مي رساند و دستورالعمل راه‌يابي قواي ديگر براي اصلاح امور کشور و مردم را ارائه مي کند. زماني که رهبري نظارت را براي اجراي سياست‌هاي کلي طبق آيين نامه‌اي را به مجمع سپردند، بنابراين مجمع تشخيص مصلحت نظام مسوول نظارت مسائل ريز و درشت کشور نيست.

اين استاد دانشگاه درباره جنبش دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي براي هر ملتي فرصت مغتنمي است و آن را راهي براي نظارت بر حاکميت مي دانيم، اما جنبش دانشجويي سه ويژگي دارد که بايد حفظ شود؛استقلال طلبي، استکبارستيزي و آزادي‌خواهي. اين سه وجهه مهم در حيات دانشجويي هميشه بايد زنده باقي بماند. در حال حاضر استکبارستيزي جنبش دانشجويي ضعيف شده و عرصه‌هايي بوده که دانشجويان حضور کمرنگي داشتند و بيشتر بحث آزادي‌خواهي محور کار قرار گرفته بود.

توكلي كه در سالروز تاسيس ايسنا در يزد سخن مي‌گفت با بيان اينکه ايسنا يک حرکت دانشجويي موفق بوده است اين توفيق را به تمام ايسناييان و خود که در کشوري با چنين دانشجويان زنده و فعالي زندگي مي کند، تبريک گفت.

وي تصريح کرد: ايسنا توانسته است الگويي را ارائه کند که با هزينه کم خدمات رسانه‌اي قابل قبولي را به مردم تقديم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین