کد خبر: ۲۹۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - ۲۰:۰۲
هالوتز:

فشارهای دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کارساز نیست!

آفتاب‌‌نیوز : این گزارش به نقل از آریل شارون نخست وزیر اسراییل نوشت: نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شود. ما تلاش‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای را رهبری نمی‌کنیم اما در کنار دیگر کشورها برای مبارزه با این نیروی مخرب خواهیم بود.

بنا بر این گزارش، اسراییل که یک راکتور هسته‌ای نیمه‌تمام عراق را در سال 1981 مورد حمله هوایی قرار داد بود، ایران را یک تهدید بزرگ می‌داند و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را قبول ندارد.

بر اساس این گزارش، هالوتز رییس ستاد ارتش اسراییل با اظهار اینکه تردید دارم مذاکره با ایران درباره ابهامات هسته‌ای این کشور موفقیت‌آمیز باشد، افزود: واقعیت آنست که ایرانی‌ها بارها توانسته‌اند از فشارهای بین‌المللی خلاصی یابند و این آنها را تشویق می‌کند که برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهند.

در گزارش آمده است: من معتقدم که ابزارهای سیاسی که اروپایی‌ها و آمریکا برای متقاعد کردن ایرانیان به توقف برنامه‌ هسته‌ای خود استفاده می‌کنند، کارساز نیست.

بنا بر گزارش هاآرتص، هالوتز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تا کجا پیش خواهید رفت، گفت: تا 2000 کیلومتر.

وی با بیان اینکه در مورد میزان مواد هسته‌ای خریداری شده توسط ایران از روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و میزان پیشرفت این کشور در راستای تولید سلاح هسته‌ای اطلاع دقیقی در دست نیست، افزود: شاید از پیش کلاهک هسته‌ای داشته‌اند و شاید هم چیزی دارند، کسی چه می‌داند.

ماه گذشته اتحادیه اروپا ایران را برای در اختیار داشتن اسنادی که روش ساخت سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد، متهم کرد و همراه با ایالات متحده به تهران هشدار داد که ممکن است پرونده این کشور برای تحریم‌های احتمالی به شورای امنیت ارجاع شود.

بنا بر این گزارش، هالوتز با گفتن اینکه گزینه‌های نظامی نیز برای مقابله با ایران وجود دارد، افزود: چه کسی این کار را خواهد کرد؟ این پرسش دیگری است که من قصد پاسخ دادن به آن را ندارم. چه زمان این کار انجام خواهد شد؟ این نیز پرسشی است که قصد پاسخ دادن به آن را ندارم. اما در سطح جهان گزینه‌های مختلفی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان اعلام کرده‌اند که متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران مشکل‌تر از نابودی راکتور اتمی عراق در دو دهه پیش خواهد بود چرا که تاسیسات ایران پراکنده و اغلب پنهان در زیر زمین هستند.

در ادامه گزارش آمده است: شائول موفاز وزیر دفاع اسراییل نیز در این باره گفت که سازمان ملل باید قدم پیش گذارد. ما باید اجازه دهیم دیپلمات‌ها این مسئله را حل کنند.

این گزارش افزود: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین اسراییل از دولت این کشور خواست وارد عمل شود. وی با یادآوری حمله هوایی سال 1981 اسراییل به راکتور هسته‌ای عراق گفت: من معتقدم که این کاری است که ما باید بکنیم.

مناخیم بگین در سال 1981، بگین دستور حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای عراق را در نزدیکی بغداد داده بود.

به گفته نتانیاهو تهدید از سوی ایران وجود دارد و این کشوری است که اعلام کرده قصد از بین بردن اسرایل را دارد و در تدارک ابزار این کار است. با توجه به این، من میراث مناخیم بگین را که نشانه‌گیری به سوی همسایه ایران یعنی عراق بود اینچنین ادامه خواهم داد که با در پیش گرفتن تدابیر شجاعانه، ایران را از به دست آوردن سلاح هسته‌ای باز دارم.
در این حال، سخنگوی وزیر خارجه ایران در پاسخ به اظهارات مقامات اسراییلی درباره مقابله با به اصطلاح خود تهدید هسته‌ای ایران، گفت که ایران به طور جدی به هرگونه حمله اسراییل علیه این کشور پاسخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اینها تهدیدهای پوشالی است و ثابت می‌کند که اسراییل از پس پرده صحنه را هدایت می‌کند و جامعه بین‌المللی را به سمت اعمال تحریم علیه ایران هدایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین