کد خبر: ۳۰۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

‌پول خرد نداری، سوار نشو

مشکل پول خرد تاکسی‌ها به خصوص در مسیرهای کوتاه، مشکلی عادی در شهرها است ولی گاه همین مشکل عادی دردسرساز می‌شود. همه ما لااقل یک بار هم که شده شاهد بوده‌ایم که چانی‌زنی مسافر و راننده برسر داشتن و نداشتن پول خرد به درگیری‌های لفظی منجر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
باید پذیرفت که این درگیری‌ها اگر درساعات اولیه صبح اتفاق بیفتد، هم روز راننده و هم مسافر را خراب می‌کند و با تاثیری که بر روان دو طرف می‌گذارد، کارآیی هر دو را پایین می‌آورد. هر چند موضوع پول خرد برای تاکسی‌ها مشکل امروز و دیروز نیست ولی انگار مسئولان به آن عادت کرده‌اند و نمی‌خواهند برای حل آن قدمی بردارند. هرچند هرازگاهی وعده‌هایی در خصوص اجرایی شدن طرح‌هایی برای حل این معضل به گوش می‌رسد، ولی واقعیت این است که اجرای این طرح‌ها تا کنون از حد شعار فراتر نرفته و عملیاتی نشده است.

اگر پول خرد نداری سوار نشو!

یکی از مسافران خط سه راه گوهردشت کرج به خبرنگار ایسنا گفت: راننده‌های تاکسی اغلب با مشکل کمبود پول خرد مواجه هستند و به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار مسافران مقصر هستند.

محمد جباری افزود: هرچند مسافران بیشتراوقات سعی می‌کنند زمان سوارشدن به تاکسی پول خرد به همراه داشته باشند، ولی باید پذیرفت که داشتن پول خرد برای دادن باقی پول مسافران وظیفه راننده‌ها‌ست، ولی این معادله تغییر کرده و رانندگان از مسافران انتظار دارند که همیشه پول خرد داشته باشند.

وی ادامه داد: اکثر مسافران با دیدن مشکل رانندگان از گرفتن باقی پولشان صرف نظرمی‌کنند، ولی آیا رانندگان هم حاضرند به عنوان مثال کرایه 600 تومانی را 500 تومان دریافت کنند؟

وی گفت: مشکل پول خرد برای برخی رانندگان به جایی رسیده که قبل از سوار شدن مسافران به آنها می‌گویند اگر پول خرد ندارید سوار نشوید.

جباری خاطرنشان کرد: زمانی پیش می‌آید که مسافری عجله دارد و باید سریع به محل مورد نظرخود برسد، ولی مشکل پول خرد او را ناچار می‌کند که قید تاکسی سوار شدن را بزند و سوار خودروهای شخصی مسافرکش شود.

این شهروند کرجی یادآورشد: باید پذیرفت که یافتن پول خرد به خصوص درساعات اولیه صبح هم برای راننده‌ها و هم برای مسافران مشکل است، ولی گویا چاره‌ای جز کنارآمدن با این وضع نیست.

وی ادامه داد: برخی از رانندگان برای حل این مشکل به ابتکار جالبی دست زده‌اند و به جای دادن باقی پول مسافران به آنها آدامس و یا چسب زخم می‌دهند که این کار نیز دردسرهای خود را دارد؛ چراکه برخی مسافران حاضر به گرفتن آدامس و چسب زخم نمی‌شوند و همین زمینه درگیری لفظی راننده و مسافران را ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: نه رانندگان و نه مسافران دوست ندارند که به خاطر 50 یا 100 تومان اضافه و کم با هم جرو بحث کنند، ولی واقعیت این است که گلایه از پول خرد گاه بهانه‌ای می‌شود تا مردم بتوانند نسبت به مشکلات جامعه گلایه کنند، مشکلاتی که را ه‌حلشان از مکالمات درون فضای بسته تاکسی فراتر نمی‌رود.

10 هزار تومان پول خرد را 12 هزار تومان می‌خریم!

یکی از رانندگان خط آزادگان – فلکه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: مردم فکر می‌کنند راننده‌های تاکسی دستگاه چاپ اسکناس نو و ضرب پول خرد دارند.

علی احمدی افزود: مسافران انتظار دارند که درهر ساعت از روز که سوار تاکسی می‌شوند، راننده پول خرد داشته باشند، آن هم پول‌هایی که نو هستند و تازه از بانک گرفته شده‌اند.

وی یادآورشد: مسافران با مشکل کمبود پول خرد راننده‌ها کنار نمی‌آیند و انتظار دارند مثلا راننده ساعت هفت صبح بتواند کرایه 600 تومانی خط را از اسکناس 10 هزار تومانی‌شان کم کند و بدون کوچکترین حرف و یا گلایه‌ای باقی پول را برگرداند.

‌این راننده تاکسی یادآورشد: تصورکنید اگر در طول روز پنج، شش مسافر اسکناس 10 تومانی به راننده بدهند، راننده چطور می‌تواند باقی پول بقیه مسافران را به راحتی پرداخت کند؟

وی اظهار کرد: اغلب راننده‌ها روزانه برای تهیه پول خرد به کیوسک‌های مطبوعاتی و حتی دستفروش‌های معابر و خیابان‌ها مراجعه می‌کنند، ولی از آنجایی که تعداد مسافرانی که جابه جا می‌کنند، بالاست، پول خردها به سرعت تمام می‌شود.

این راننده در پایان گفت: رانندگان ناچارند به عنوان مثال 10 هزار تومان پول خرد را 12 هزار تومان از دستفروش‌ها، مغازه‌داران و کیوسک‌ها خریداری کنند و این کاردر نهایت به ضررآنان تمام می‌شود، ولی گویا برای راضی نگه داشتن مسافران چاره‌ای جز این نیست.

راننده‌ها حق رند کردن کرایه‌ها را ندارند

پرویز اسکندری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج نیز در گفت وگو با ایسنا گفت: امسال سعی شده نرخ افزایش کرایه‌های تاکسی‌ها به گونه‌ای باشد که پول خرد کمتری بین مردم و راننده‌ها رد و بدل شود.

وی ادامه داد: بر این اساس نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی 25 درصد و تاکسی‌های خطی 20درصد افزایش داشته است.

اسکندری خاطرنشان کرد: با تصویب این نرخ کرایه اکثر خطوط کرج رند شده و مشکل کمبود پول خرد تا حدودی برطرف شده است.

وی با اشاره به این‌که راننده‌های تاکسی نمی‌توانند خودسرانه نسبت به رند کردن کرایه‌ها اقدام کنند، گفت: در خطوطی که کرایه‌ها هنوز رند نشده، راننده‌ها حق ندارند حتی ریالی بیشتر از مسافران دریافت کنند و به عنوان مثال کرایه 850 تومانی را 900 و یا هزار تومان بگیرند.

این مسئول یادآورشد: مردم در صورت مشاهده دریافت مبلغ بیشتر از کرایه مصوب از سوی رانندگان باید موضوع را به بازرسان سازمان تاکسیرانی اطلاع دهند تا با فرد متخلف برخورد شود.

اسکندری در خصوص گران‌تر خریدن پول خرد توسط راننده‌های تاکسی گفت: با تعامل و همکاری صورت گرفته با کمیته امداد امکانی به وجود امده که راننده‌ها با مراجعه به کمیته امداد بتوانند پول خرد مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی تصریح کرد: راننده‌هایی که می‌خواهند پول خرد مورد نیاز خود را ازکمیته امداد تهیه کنند، با مراجعه به سازمان تاکسیرانی برگه معرفی‌نامه دریافت می‌کنند و با ارائه این برگه می‌توانند درست به اندازه مبلغی که می‌دهند، پول خرد بگیرند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرج اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی این امکان را برای راننده‌ها فراهم کرده که بدون پرداخت وجهی اضافه نسبت به تامین پول خرد مورد نیاز خود اقدام کنند، ولی اگر راننده‌ها از این طرح استقبال نمی‌کنند، سازمان مقصر نیست.

وی افزود: این که راننده‌ها برای گرفتن 10 هزار تومان پول خرد 12 هزار تومان پرداخت می‌کنند، اصلا توجیه‌پذیر نیست.

اسکندری گفت: راننده‌ها با این کار زمینه کاسبی برخی را فراهم می‌کنند و به نوعی فرهنگ واسطه‌گری و دلالی را در جامعه رواج می‌دهند.

پرداخت کرایه تاکسی‌ها الکترونیکی می‌شود

اسکندری با اشاره به ضرورت انجام اقدامی عملیاتی برای حل مشکل پرداخت کرایه‌ها گفت: برای حل این مشکل الکترونیکی‌شدن خطوط تاکسیرانی بهترین راه ممکن به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج ادامه داد: مقدمات اجرایی شدن این طرح با انجام بخش‌هایی از امور هوشمند‌سازی تاکسی‌ها انجام شده است.

اسکندری یادآورشد: نصب دستگاه کارت‌خوان بسیار هزینه‌بر است و از آنجا که هر دستگاه بین یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد، تاکسی‌داران به سختی می‌توانند از پس هزینه آن بربیایند.

وی افزود: براین اساس درصدد هستیم با رایزنی با بانک‌های عامل شرایطی را فراهم کنیم که کارتخوان‌ها را به صورت اقساطی و یا رایگان در اختیار رانندگان قرار دهیم.

وی در خصوص اضافه شدن کرایه تاکسی‌ها با توجه به آزاد شدن نرخ بنزین گفت: اضافه شدن کرایه تاکسی‌ها تصمیمی کشوری است و در صورت تصویب، به صورت لایحه به شورای شهر ارائه می‌شو‌د و درصورت تصویب از طریق فرمانداری ابلاغ و اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، این مسئول در پایان گفت: تا کنون تصمیمی برای گران شدن کرایه تاکسی‌ها برای ماه‌های باقی مانده از سال گرفته نشده و نرخ کرایه تاکسی‌ها تغییر نخواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
1
کارتخوان لازم نیست. از همین کارتهای مترو و پارکومتر استفاده کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین