کد خبر: ۳۰۴۹۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
وقتی پای منافع عربستان و اسرائیل در میان است

ساز ناکوک فرانسه در هارمونی مذاکرات هسته‌ای

مدتی است که ساز ناکوک می‌زند، تفاهمنامه لوزان را با چالش روبرو می‌کند و تلاش می‌کند تا مذاکرات وین را که تنها 2 روز تا پایانش زمان باقی‌مانده، به درازا بکشاند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- فرانسه یکی از اعضای گروه ۱+ ۵، سخت‌ترین مواضع در بحث کاهش تحریم‌ها و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته است. از سوی دیگر، این کشور دو سال پیش و در پی خودداری آمریکا از اقدام نظامی علیه سوریه، به انتقاد از واشنگتن پرداخت.

به گزارش «آفتاب»، آبان‌ماه سال 1392 نیز در آخرین لحظات، مواضع و اظهارات لوران فابیوس وزیر امور خارجه سوسیالیست فرانسه مانع از امضای توافقنامه مشترک جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 شد. این در حالی است که روند مذاکرات ژنو به سمتی پیش رفت که منجر به دعوت وزرای خارجه 6 کشور گروه 1+5 از سوی خانم کاترین اشتون مسئول هماهنگ کننده این مذاکرات و عزیمت سریع این وزرای خارجه به ژنو شد و همه دنیا منتظر توافق اولیه در گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5 بودند.

مذاکرات هسته‌ای ایران به لحظات پایانی خود نزدیک است و در صورت حصول توافق، آمریکا که پیش از این بارها نشان داده به رابطه‌اش با ایران بیشتر از رابطه‌اش‌ با متحدان گذشته مانند عربستان و اسرائیل اهمیت می‌دهد، تلاش بیشتری می‌کند تا با ایران تعامل نزدیک‌تری برقرار کند. از همین روی عربستان نیز به دنبال یافتن متحدانی جدید است تا در موازنه قدرت در منطقه جایی برای خود باز کند.

در حالی که مقامات عربستانی پیش از این بارها به نارضایتی خود از توافق ایران با غرب، اشاره کرده اند و انتشار اسناد ویکی‌لیکس نیز گواه روشنی بر این مدعا است، صریحا اعلام می‌کنند روند مذاکرات را از طریق فرانسه پیگیری خواهند کرد. از طرف دیگر برخی سفرهای وزرای آل سعودی به پاریس و انعقاد قراردادهای گوناگون نظامی و هسته‌ای نشان‌دهنده عمق رابطه این دو کشور است.

هفته پیش لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کشورش ساخت دو رآکتور هسته‌ای برای عربستان سعودی را بررسی می‌کند. علاوه بر این عربستان ۲۳ هلیکوپتر چندکاره و 30 شناور گشت دریایی به فرانسه سفارش داده است؛ همچنین خطوط هوایی عربستان هم 50 هوایپمای مسافربری ایرباس به ارزش 8 میلیارد دلار از فرانسه می‌خرد. در همین‌باره پیروز ایزدی کارشناس ارشد سیاست خارجی و مسائل اروپا به «آفتاب» گفت: فرانسه به سبب روابط اقتصادی و قرادادهایی که با عربستان و کشورهای عربی را داشته و در آینده نیز خواهد داشت، به نوعی حافظ منافع آنها در خلال جریانات مذاکرات هسته‌ای است.

وی افزود: البته در این میان نباید از کارشکنی‌های اسرائیل نیز غافل شد که سعی دارد این روند را با مشکل روبرو کند، اما نفوذ فرانسه و تلاش کشورهای عربی بیشتر از این مورد می‌تواند خطرناک باشد.

همچنین علی خرم، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با آفتاب(اینجابا اشاره به تلاش شدید اسرائیل و عربستان برای جلوگیری از توافق هسته‌ای یادآور شد: اسرائیلی و عربستان و شدیدا تلاش می‌کنند مذاکرات به نتیجه نرسد حال اینکه ایا موفق شوند یا نه بستگی به عملکرد ایران و امریکا دارد، در غیر اینصورت این دو کشور اگر توافق صورت بگیرد وادار می‌شوند کنار بیایند هرچند که موضع انتقادی خود را حفظ خواهند کرد. 

به هر حال، به نظر می‌رسد تمرکز فرانسه بر منطقه خلیج فارس در دوره ساکوزی و سپس اولاند، برایش نتیجه‌بخش بوده است. تنها طی یک سال گذشته، پاریس قراردادهای تسلیحاتی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با کشورهای منطقه به امضا رسانده است. انتظار می‌رود در نشست ریاض، مذاکرات دوجانبه بیشتری میان فرانسه و هر یک از دولت های منطقه انجام گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
2
پاریس هم سنگ خودش رو به سینه میزنه . برای اینکه فرانسه از بزرگترین غنی کنندگان اورانیوم میباشد . میترسد که موقعیتش به خطر بیفتد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
4
فرانسه به تنهايي قادر به شكست مذاكرات نيست،و در نهايت مجبور است به تصميم أمريكا تن دهيد
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
6
بعد از توافق بهتره که تمام قراردادها از جمله پژو رنو و......... با فرانسه لغو بشه
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
0
0
اگر در تاریخ هم بنگرید می توانید ببینید که همیشه فرانسه کثیف ترین سیاست را بخاطر دریافت یک ریال اضافی داشته ا
ند و موضع فعلی این کشور که سیاست های دولت عربستان و کشورهای خلیج فارس دنبال می کند بخاطر فروش اسلحه های غیر قابل استفاده به کشورهای مذکور می باشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین