کد خبر: ۳۰۷۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

تلاش روسیه و چین برای کاهش نفوذ آمریکا جهانی

خبرگزاری روسیا سگودنیا در مقاله ای خاطرنشان کرد: روسیه و چین برای کاهش نفوذ آمریکا در سطح جهانی تلاش می کنند و این مساله موجب نگرانی شدید واشنگتن شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روسیا سگودنیا روز شنبه در مقاله خود به نقل از گزارش موسسه تحلیلی آمریکایی استراتفور آمریکا نوشت: اجلاس سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان، نقطه عطفی در توسعه روابط روسیه و چین بود.

رسانه روسی نوشت: تحلیل گران موسسه استراتفور بر این عقیده اند که چین به اجلاس سازمان همکاری شانگهای نگاه اقتصادی داشت، در حالی که روسیه بر اهمیت سیاسی این اجلاس تاکید داشت و کشورهای عضو را به سوی توسعه همکاری های امنیتی سوق داد.

به نوشته خبرگزاری روسی، پیوستن کشورهای هند و پاکستان به سازمان شانگهای، پایه های مشارکت اقتصادی را به وجود می آورد که می تواند با اتحادیه اروپا و آمریکا رقابت کند و در همین حال ابزار فشار آمریکا همچون تحریم ها با تجارت نفت با دلار را تضعیف کند.

روسیا سگودنیا در ادامه مقاله خود به نقل از گزارش موسسه استراتفور نوشت: کشورهای گروه بریکس هم به نوبه خود 20 درصد تولید ناخالص ملی جهانی را به خود اختصاص داده اند و می توانند به عنوان رقیبی برای نظام اقتصادی به رهبری آمریکا در سطح بین المللی نقش آفرینی کنند.

موسسه آمریکایی در گزارش خود خاطرنشان کرد: دو اجلاسی که در اوفا برگزار شد به مسکو و پکن امکان می دهند منافع منطقه ای خود را پیش برده و با سلطه گری اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا در عرصه بین المللی مقابله کنند.

روسیا سگودنیا در این مقاله خود به بحران مالی در اروپا، مناقشه اوکراین و اختلاف چین و ژاپن اشاره کرده و نوشت: مسکو و پکن با توجه به این مساله ، تلاش برای کاهش نفوذ آمریکا در عرصه بین المللی را امری ضروری می دانند.

این رسانه افزود: تبدیل تدریجی سازمان های همکاری شانگهای و بریکس به سازمان های قدرتمندتر،حاکی از تحکیم و تقویت روابط روسیه و چین و مواضع آنها نسبت به آمریکا است.به رغم کم اعتمادی مسکو و پکن به یگدیگر آنها در سازمان های بریکس و شانگهای راه همکاری را یافته و اهداف مشترک آنها موجب توسعه همکاری های دو کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین