آفتابنیوز : سرویس سیاسی- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5، حفظ آرامش داخل کشور را بعد از توافق مهم ارزیابی کرده و میگوید: هرچقدر بتوانیم وحدت ملی را در یک چارچوب داشته باشیم حتما به سود کشور است و بدیهی است که فرقی نمیکند که چه در امضا توافقنامه و چه در شکست مذاکرات ما در هر دوحال احتیاج به وحدت ملی داریم.
عباسعلی منصوری آرانی در گفتوگو با «آفتاب»، روزهای پایان مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 را تحلیل میکند و میگوید: من فکر میکنم این لحظات و این روزهای واپسین مذاکرات هستهای مانند وقتهای اضافه در فوتبال است که طرفین سعی میکنند اول گل نخورند و سپس گل بزنند. لذا طبیعی است که روزها و لحظات پیچیده و سختی است که باید حل شود. به نظر من طرفین در لحظات پایانی به نتیجه مشترکی خواهند رسید. در چنین وضعیتی طرفین سعی میکنند که بیشترین استفاده را در راستای منافع ملی خود داشته باشند اما این به معنای آن نیست که رسیدن به توافق نهایی دور از دسترس باشد.
نماینده کاشان، آران و بیدگل در ادامه به تمدیدهای مستمر مذاکرات هستهای اشاره میکند و ادامه میدهد: تمدید مذاکرات به معنای آن نیست که ما در وضعیت بدی به سر میبریم. در حقیقت این تمدیدها نشانگر آن است که طرفین عزم جدی دارند تا بالاخره به یک نقطهای برسند. آن هم نقطهای که یک بازی برد-برد خواهد بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که توافق نهایی انجام شده باشد و طرفین از تمدید مذاکرات به دنبال مهیاکردن شرایط داخلی در کشور هستند، پاسخ میدهد که «خیر. واقعیت این است که پیچیدگیهای خیلی زیادی در روند جاری مذاکرات وجود بنابراین طبیعی است که مذاکرات همواره با موانعی در مسیر رو به رو شود.»
منصوری آرانی در پاسخ به این سوال که دولت روحانی در صورت موفقیت در رسیدن به توافقنامه نهایی و یا ناکامی در آن چه راه کاری را برای آرام نگهداشتن شرایط داخلی کشور بهتر است دنبال کند، می گوید: «اگر ان شاءالله مذاکرات به نتیجه رسید که الحمدلله، دولت توفیق پیدا کرده که بیاد و منافع ملی را محقق کند و اگر هم به نتیجه نرسید اتفاقا بر عکس آنان که میگفتند "دولت واداده است"،"دولت دولتی است که منافع ملی را از بین برده است"، مشخص میشود که حرف آنان حرف درستی نبوده است و دولت روی منافع ملی به شدت پافشاری کرده و به هرقیمتی خواستار رسیدن به توافق نبوده است.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران انگلستان در ادامه توضیح میدهد: در مجموع تلاشهای دولت در طول مذاکرات فشرده با گروه 1+5 بیانگر آن است که ما دولتی داریم که علیرغم آنکه میخواست کارها در روال عادی خودش قرار بگیرد ولی منافع ملی اهمیت ویژهای برای او دارد.
منصوری آرانی همچنین در واکنش به فضاسازیهای احتمالی علیه تیم مذاکرهکننده مبنی بر اینکه مذاکرات یک فرصت از دست رفته بود و میتوانست در مباحث دیگر به کار گرفته شود، تصریح میکند: «فراموش نکنیم که شرایط دولت یازدهم با گذشته خیلی فرق میکند. دولت و وضعیت جهانی که در آن قرار داریم. آقای روحانی در شرایطی کار را در دست گرفت که یک بدبینی جهانی نسبت به ایران بود ولی حالا آنچه شاهدش هستیم میبینیم که کاملا فضا عوض شده است، تبلیغات ضدایرانی بر هم زده شده است و اکنون کسی نمیتواند چنین ادعایی بکند که کشور ما یک کشور ناهنجار است.
او در حمایت از عملکرد تیم مذاکرهکننده طی 2 سال گذشته، اضافه میکند: ما بالاترین استفادهمان آن بود که فضای روانی کشور را به سود خودمان کردیم. این یک کار بسیار بسیار بزرگ است. ضمن اینکه طی یک سال و نیم گذشته در بحث توافقنامه ژنو هم برداشتهای زیادی داشتیم و آنجا نیز ما چیزی از دست ندادیم. بنابراین من اعتقادی به این حرف ندارم که یک سال و نیم ما هدر رفت چراکه پر از نکات مثبت برای منافع ملیمان بود.
نماینده کاشان، آران و بیدگل در جواب برخی کارشناسان که حفظ وحدت ملی و شریک کردن مخالفان مذاکرات با جشن توافق هستهای را یک راهحل مناسب در حفظ آرامش جریانهای داخلی کشور میدانند، می گوید: در هر زمانی ما اقداماتی که وحدت ملی را در پی داشته باشد، دنبال کنیم به سود کشور است. یعنی در هر حال هرچقدر بتوانیم وحدت ملی را در یک چارچوب داشته باشیم حتما به سود کشور است و بدیهی است که فرقی نمیکند که چه در امضا توافقنامه و چه در شکست مذاکرات ما در هر دوحال احتیاج به وحدت ملی داریم.
منصوری آرانی در پاسخ به این سوال که مجلس چه واکنشی نسبت به توافقنامه نهایی خواهد داشت، توضیح میدهد که «از حالا نمیتوان پیشخوانی کرد. بالاخره مجلس مستقل است و دیدگاه خودش را دارد و کار به جای دیگری ندارد. اگر منافع ملی ما در توافقنامه باشد بدون شک مجلس کمک خواهد کرد و تسهیلات لازم را فراهم میکند و اگر به شکل دیگری باشد مجلس تصمیم خودش را باید بگیرد. ما از حالا نمیدانیم و نمیتوانیم پیشبینی کنیم.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان در پایان نیز با اشاره به احتمال تلاش برخی جریانهای مخالف مذاکرات در مجلس نیز، اضافه میکند «آنان تعدادشان در مجلس زیاد نیست. من بارها عرض کردم که آقای ظریف چندین بار آمدند در صحن علنی آمدهاند ولی کارت زردی از مجلس نگرفته است این یعنی آنکه بدنه مجلس و اکثریت پارلمان با ایشان همکاری دارند.»
دولت پس از رفع تحریمها، به حوزه صنعت بپردازد
جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم معتقد است دولت یازدهم پس از توافق احتمالی هستهای و رفع تحریمها در حوزه اقتصاد باید توجه خود را به بخش صنعت معطوف کند. وی ایران را از لحاظ داشتن انرژی و نیروی کار نیز دارای مزیت نسبی میداند، که میتواند به شکوفایی صنعت در ایران منجر شود.
جمشید پژویان با بیان این که دولت پس از رفع تحریمها باید به حوزه صنعت توجه کند، گفت: بزرگترین حسن سیاست اصلاح قیمت نسبی که مربوط به یارانهها بوده، این است که میتواند بخش صنعت را به سمت کارآمدی هدایت کند. بنابراین ایجاد کارایی در بخش صنعت باید در اولویت دولت قرار بگیرد. همچنین گسترش صنعت و رسیدن به جایی که بتوانیم کالا های صنعتی را تولید و حتی صادرات کنیم باید مورد توجه قرار بگیرد تا به تدریج نیاز ما به صادارت نفت کاهش پیدا کند.
این اقتصاددان با تاکید بر این که ایران از لحاظ مزیت نسبی نیز امکان پیشرفت در حوزه صنعت را دارد، گفت: قیمت انرژی در ایران حتی اگر قیمتها اصلاح شود، به دلیل این که مالیات اخذ نمیشود، همچنان ارزان است. از سوی دیگر نیروی انسانی و هزینه کارگر نیز در ایران پایین است. همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده و در واقع ثروت انسانی نیز در کشور وجود دارد که میتواند به پیشرفت در بخش صنعت بیانجامد.
پژویان با طبیعی شمردن افزایش واردات پس از رفع تحریمها و بازگشت پولهای بلوکه شده ایران، گفت: پس از رفع تحریمها در کوتاه مدت میزان واردات افزایش پیدا خواهد کرد، به ویژه به این علت که صنعت نیز خود به کالاهای واسطهای نیاز دارد. یکی از دلایلی که موجب شد بعد از اعمال تحریمها با جهش قیمت در کشور رو به رو شویم، نیاز تولیدات داخلی به واردات بود. هر چند در کوتاه مدت با افزایش واردات رو به رو خواهیم شد اما در بازه زمانی متوسط و بلند مدت با واردات کالاهای واسطه ای صنعت رونق و پیشرفت را تجربه خواهد کرد.