کد خبر: ۳۱۲۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

مدیرعامل چادرملو: شرایط فعلی فولاد کشور مناسب نیست

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شرایط فعلی فولاد کشور را خیلی خوب ندانست و گفت: البته با تلاش و کوشش تیم مذاکره کننده امیدواریم شرایط بهتر شود، اما اکثر مشکلات ما در داخل کشور است و لازم است مسوولان بیشتر توجه کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 محمود نوریان با بیان اینکه شرکت چادرملو علی رغم تمام سختی‌ها تلاش کرده موفق باشد، اظهار کرد: ما مانند قبل به تعهدات خود عمل کردیم، هرچند که از سال 92 به بعد با قانون بهره مالکانه که مجلس تصویب کرد، سهامداران ما دچار خسران زیادی شدند و سهم ما افت کرد اما هم در زمینه تولید و هم توسعه، تا امروز کارهایمان را پیش بردیم و افتخار می کنیم در این شرایط به خوبی کار کردیم.

به گزارش تابناک،وی ادامه داد: متاسفانه اکنون به خاطر سودجویی یک عده شرکت های فولادی 100درصد خصوصی و خانوادگی، که طبق طرح اولیه باید از آهن غراضه استفاده می کردند، اما به دلیل بالا بودن قیمت آهن غراضه، به سمت آهن اسفنجی آمده اند.

 مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه کاهش سه درصد قیمت ها تصمیم درستی برای کمک به شرکت های خصوصی نیست، گفت: اگر دولت می خواهد به این شرکت های فولادی کمک کند، در زمینه هزینه برق، گاز و مالیات این کار را انجام دهد، نه اینکه از یک بخش خصوصی بگیرد و به بخش خصوصی دیگر بدهد و این منطقی نیست، ضمن آنکه با توجه به شرایط فعلی فکر نمی کنم سه درصد تعدیل قیمت مورد بحث مشکل فولادی‌ها را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت های فولادی می خواهند کاهش سود خود را با کاهش سود ما جبران کنند، لذا تقاضا داریم کما فی السابق قیمت‌گذاری براساس نرخ شمش انجام شود هرچند که با کاهش قیمت شمش، درآمد ما هم با تعدیل قیمت‌ها کم می‌شود. 

 وی گفت: فعلا کاهش سه درصدی قیمت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایمیدرو ابلاغ شده و آنها هم به ما ابلاغ کرده اند، که در هیات مدیره‌ها باید تصویب شود، اما ظاهرا اعضای هیات مدیره شرکت‌ها با این امر موافق نیستند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فولادی باید از آهن قراضه استفاده کنند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت آهن قراضه بالاست بنابراین به شرکت ما و شرکت گل گهر، که گندله در کشور تولید می‌کنیم، گفته اند قیمت گندله را سه درصد کاهش دهیم، این در حالی است که قیمت حق انتفاع که برای دولت است پایین نمی‌آید و دولت متضرر نمی‌شود، اما ما باید ضرر کنیم و برای ما منطقی نیست زیرا ما میلیون‌ها سهام‌دار داریم و این مبلغ ضرر قابل توجهی است و اصولا چرا شرکت ما باید از جیب خود به شرکت‌های خصوصی که یک خانواده اند، سود بدهند؟

 وی اظهار کرد: طبق طرح توازن تولید گندله در کشور باید به میزان مشخصی می رسید، که براساس آن قرار بود شرکت گهر زمین 10 میلیون تن، شرکت سنگان 12 تا 17 میلیون تن و شرکت سنگ آهن مرکزی 4 میلیون تن گندله تولید می‌کرد، اما متاسفانه شرکت سنگان و سنگ آهن مرکزی نتوانستند کاری انجام دهند. گهر زمین هم با توجه به سیاست‌های دولت نهم و دهم عملا کار را متوقف کرد، و چاهی کنده شد که همه در آن افتادند و کسی بالای چاه نبود که دست دیگران را بگیرد. همین شد که میزان تولید گندله متناسب با مصرف آهن اسفنجی پیش نرفت، اما با این وجود شرکت‌های چادرملو و گل گهر بیش از آن‌چه برنامه ریزی کرده بودند، توسعه پیدا کردند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد که شرکت ما تا شش ماه دیگر بیشتر گندله برای فروش نخواهد داشت و می خواهیم خودمان شرکت فولادی بزنیم و استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت های فولادی دیگر از این روند معترض نخواهند شد، گفت: ما همین الان هم می توانیم بین شرکت های موجود اولویت بندی کنیم و بر همان اساس به آنها گندله بفروشیم ضمن آنکه هر مشتری قیمت بیشتری بدهد در اولویت است، این درحالی هست که خود شرکت های فولادی بدهی های قبلی به ما دارند ولی از طرف دیگر سهام شرکت ما را خریداری کرده اند.

نوریان خاطر نشان کرد که نبض ما در بورس می زند نه در دفاترمان. برهمین اساس اگر نگاه کنیم می بینیم که در سال 93 سود سهام فولاد مبارکه 24 درصد بوده و شرکت چادرملو 19 درصد و شرکت گل گهر 17 درصد است. بنابراین می‌توان دید در حالی قیمت‌های ما را می‌خواهند بکاهند که سود فولاد بیشتر است.

نوریان درباره واردات گندله توسط شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: در این باره برای تبدیل کنستانتره به گندله با شرکت‌های هندی صحبت شده اما طرف‌های هندی نمی‌پذیرند که به صورت دستمزدی کنستانتره گرفته و آن را تبدیل به گندله کنند. البته در صورتی هم که بپذیرند این کار را انجام دهند با توجه به فاصله موجود و هزینه حمل و نقل، این کار توجیه اقتصادی ندارد.

وی به احداث نیروگاه توسط شرکت متبوعش اشاره کرد و گفت: ما یک واحد فولاد به ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال، که قابل ارتقا تا یک میلیون و دویست تن است، احداث کردیم که از بهترین تکنولوژی روز برخوردار است و مصرف آب و برق در آن به حداقل رسیده است. تست سرد این واحد در شهریور ماه شروع می شود و امیدواریم در کوتاه ترین زمان تا اواخر شهریور تست گرم نیز انجام دهیم. البته به خاطر میزان کم تولید در دوران تست گرم که پیش‌بینی می‌شود 200 هزار تن باشد، امیدواریم تولید در سال 1395 صورت گیرد زیرا متضرر می‌شویم.

 وی در پایان به پروژه « انتقال آب از خلیج فارس» اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز صنعت به آب، در این پروژه مشارکت داریم و انتظار می‌رود کارهای فاز 3 که انتقال آب به چادرملو است، از پایان سال جاری آغاز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین