کد خبر: ۳۱۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
زمینه‌های همکاری مشترک ایران و آمریکا

موافقان و مخالفان گسترش همکاری‌های ایران و آمریکا در دوران‌ پساتحریم

علیرغم اعتراضات کمپ جمهوری‌خواهان درباره توافق هسته‌ای ایران، بسیاری از جمهوری‌خواهان به‌ویژه اعضای شورای بزرگی که برای صنعت دفاعی آمریکا کار می‌کنند از این توافق خوشحال هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-ممکن است این خوشحالی کمی بعید به نظر برسد، اما به هرحال دلایل منطقی برای آن بسیار زیاد است. اما حالا مسئله اصلی برای هرکسی که ذهنش مشغول توافق هسته‌ای ایران است، این است که آیا این توافق که ماه گذشته حاصل شد، اثرگذار است؟

 به گزارش «آفتاب»، قطعا پاسخ این سوال در اواخر ماه سپتامبر مشخص می‌شود؛ یعنی زمانی که کنگره آمریکا برای سرنوشت آن تصمیم بگیرد. اما آنچه در این میان مبهم باقی مانده این است که چطور سیاست‌گذاران در واشنگتن وجوه دیگر همکاری با ایران را کنترل خواهند کرد. با توافق هسته‌ای که در دست است، اما همچنان میان مقامات آمریکایی و ایرانی در تهدیدات مشترک مانند داعش، انفصال دیده می‌شود.

بعضی از توافق به عنوان یک گام تاریخی تجلیل کرده‌اند، اما بیشتر ناظران مسائل ایران بطور محتاطانه می‌گویند این چیزی بیشتر از یک توافق محدود که مانع دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای می‌شود، نیست.

سناتورها مارتین هینریش، کریس مورفی و برایان شاتز هفته گذشته با هافینگتون مصاحبه کردند و به بررسی عمیق این توافق پرداختند. این سه سناتور جوان که در سیاست خارجی نقش مهمی دارند، از توافق حمایت کردند. اما آنها نسبت به اینکه این توافق منجر به همکاری با ایران شود، ابراز مخالفت کرده‌اند.

سناتور هینریش عضو کمیته خدمات نظامی و جاسوسی سنا می‌گوید: من فکر می‌کنم اغلب آمریکایی‌ها معتقدند که دشمن، دشمن شما همیشه نمی‌تواند یک دوست باشد. هر چند ما اغلب دشمن مشترکی با ایران داریم ولی فکر نمی‌کنم این باعث ایجاد هیچ‌گونه اعتماد یا همکاری در این مرحله شود. ایران راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند بخشی از این گفت‌وگوها باشد.

اما همکاران هینریش در کنگره چندان مطمئن نیستند که همکاری با ایران دور از نظر باشد. سناتور مورفی، از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، به نمونه متحد آمریکا، یعنی عربستان سعودی، اشاره می‌کند که سال‌ها از گسترش بنیادگرایی اسلامی به عنوان منشاء افراط گرایی حمایت کرده است: من فکر نمی‌کنم ما به این زودی‌ها سفارت خود را در تهران بگشاییم و نباید هم چنین کنیم. اما تفاوت آشکاری که بین دوستان مشخص و دشمنان مشخص خود ایجاد کرده‌ایم خیلی به نفع ما عمل نکرده است. من فکر می‌کنم حتما گهگاه منافع ما حتی با کشوری چون ایران که با آن اختلافات جدی داریم انطباق پیدا می‌کند و ... ما نباید فرصت همکاری‌های بالقوه در آینده با کشورهایی که به اعمال بد در منطقه دست می‌زنند را از دست بدهیم، خصوصا اگر بتوانیم از راه‌هایی خردمندانه برای انجام کارهای خوب همکاری کنیم.
 
به گزارش هافینگتون‌پست، آمریکا با توجه به نبردهای خاورمیانه در فراز و نشیب‌های فراوانی با ایران قرار داشته است. در جنگ داخلی سوریه، آمریکا و ایران در دو قطب مخالف قرار دارند. ایران از بشار اسد حمایت کرده است، اما آمریکا خواهان کنار رفتن او بوده و به گروه های شورشی مخالفش کمک کرده است. واشنگتن با حمایت از عربستان سعودی و دیگر شرکای سنی‌اش در منطقه، شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن را تضعیف می‌کند. این در حالی است که اوضاع در عراق و افغانستان نشانگر خطر همکاری با ایران است؛ حتی اگر هیچ تضاد مستقیمی با اولویت‌های آمریکا وجود نداشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین