کد خبر: ۳۱۳۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
تحریم‌های سوئیس پیش از اجرایی‌شدن برجام لغو شد

آغاز لغو تحریم‌های اقتصادی و مرحله دوم مناسبات جهان با ایران

با لغو کامل تحریم‌های ایران از سوی کشور سوئیس، مرحله دوم مناسبات اقتصادی کشورهای خارجی با ایران در پساتحریم آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در مرحله نخست بسیاری از کشورها با گسیل کردن هیأت‌های تجاری و اقتصادی، توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران را کلید زدند و اکنون نوبت به لغو کامل تحریم‌ها و بازگرداندن بدهی‌های گذشته از سوی آنها رسیده تا شرایط برای یک جهش بزرگ آماده شود.

البته هنوز تا اجرایی شدن کامل برجام و لغو تحریم‌ها چند ماهی زمان باقی مانده ولی بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی از هم اکنون گسترش روابط با ایران را آغاز کرده‌اند. در این زمینه ایتالیایی‌ها با انعقاد قرارداد اقتصادی با طرف‌های ایرانی خود نخستین قرارداد ایران و اروپا را منعقد کردند و حالا این سوئیس است که با برداشتن مانع تحریم زمینه توسعه همکاری‌های ایران و قاره سبز را فراهم کرده است.

براین اساس شورای فدرال(دولت) سوئیس به دنبال انعقاد توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، رسماً تحریم‌های سوئیس علیه ایران را از روز پنجشنبه گذشته لغو کرد. البته پیش از این نیز دولت سوئیس از ژانویه 2014 تحریم‌های خود علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده بود و اکنون این محدودیت‌ها به طور کامل حذف شد.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورای فدرال امیدوار است این اقدام به عنوان نشانه‌ای از حمایت این شورا از اجرای توافق هسته‌ای و تمایل (سوئیس) نسبت به تعمیق روابط دوجانبه با ایران تعبیر شود.»

از جمله تحریم‌های لغو شده، محدودیت‌های پیش‌روی معاملات فلزات گرانبها، موارد مورد نیاز برای تجارت و حمل‌و‌نقل نفت خام، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران علاوه بر آن بیمه، بیمه اتکایی برای چنین معامله‌هایی است. این کشور همچنین الزامات گزارش دهی هرگونه داد و ستد محصولات پتروشیمی ایران و نقل و انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور را کاهش داده است. لغو تحریم‌های تعلیق شده نیز بخش‌های مالی را برای انتقال پول به تهران و از سوی دولت ایران که هم اکنون ١٠ برابر شده است، شامل می‌شود.

با‌وجود اتخاذ موضعی سرسختانه از سوی امریکا و متحدانش در قبال تهران، سوئیس همواره به دنبال گفت‌و‌گوهای آزاد با این کشور بوده است. تحریم‌های سوئیس علیه ایران از ژانویه 2014 به حالت تعلیق در آمده بود و شورای فدرال سوئیس اعلام کرده بود یک شراکت معتبر با ایران را توسعه داده است. لغو تحریم‌ها از روز پنجشنبه اجرایی شده است.

بازگشت ۳ غول نفتی سوئیس

اکنون با لغو تحریم‌های سوئیس علیه ایران انتظار می‌رود که سه شرکت سوئیسی ویتول، گلنکور و ترافیگورا  که بزرگترین معامله گران نفت در جهان هستند برای ازسرگیری مناسبات خود با تهران وارد عمل شوند. ایران و سوئیس قبل از اعمال تحریم‌ها همواره روابط گسترده‌ای با یکدیگر داشتند به طوری که سوئیس یکی از شرکای بزرگ ایران در اروپا محسوب می‌شد.

درحال حاضر با لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران کارشناسان معتقدند که در مدت کوتاهی مناسبات دو کشور به سطح مطلوبی برسد. این درحالی است که سوئیس به دلیل اینکه مرکز بانکداری بین‌المللی به شمارمی رود، می‌تواند نقش مهمی در افزایش مراودات مالی ایران در دوران پس از تحریم داشته باشد.

پرداخت 4/1 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی هند به ایران

همزمان با سوئیس برخی منابع گزارش کردند پالایشگاه‌های نفت هند آماده می‌شوند تا 4/1 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت کنند.

رویترز گزارش کرد، یکی از این دو منبع می‌گوید «راجیو مهیریشی» وزیر دارایی هند در ماه جاری میلادی از پالایشگاه‌های این کشور خواسته است تا آماده شوند تا به ایران دو قسط 700 میلیون دلاری خود را پرداخت کنند. بخشی از این پول بدهی واردات نفتی است.وزیر دارایی هند ماه گذشته میلادی ریاست یک هیأت از مقامات بانک مرکزی هند و بانک «UCO» به تهران برای بحث درباره پرداخت بدهی نفتی به ایران را برعهده گرفت.

طبق این گزارش، زمانبندی پرداخت نفتی هند به ایران هنوز نامشخص است زیرا وزارت دارایی هند منتظر مجوز دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری امریکاست تا بتواند به کار خود در این خصوص ادامه دهد.

دفتر وزارت دارایی هند هنوز به درخواست اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است. وزارت خزانه‌داری امریکا نیز گفت که به طور خاص درباره کشورها یا نهادهایی که در پرداختی‌ها دخیل هستند، اظهارنظر نمی‌کند.

سایر کشورها هم تحریم‌ها را لغو می‌کنند

در این زمینه کامران ندری استاد دانشگاه درباره لغو تحریم‌های سوئیس در بخش‌های فلزات گرانبها، موارد مورد نیاز برای تجارت و حمل و نقل نفت خام، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران، بیمه و مباحث مالی به خبرنگار ایران گفت: با لغو تحریم‌های سوئیس قطعاً در اقتصاد ایران گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد. از آنجا که محدودیت‌های کشورهای مختلف باعث شد که بخش‌های مختلف تولید تحت تأثیر قرار گیرد، برداشته شدن هر گونه تحریم‌ها می‌تواند چالش‌های تولیدکنندگان را کم کند.

وی با بیان اینکه حذف کامل تحریم بدون توجه به مشکلات ساختاری کشور نمی‌تواند ما را به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله برساند تصریح کرد: اصلی‌ترین موانع رشد اقتصادی در ساختارهای اداری، بیمه‌ای، بانکی و فضای کسب و کار کشور است لذا تا زمانی که موارد عنوان شده حل نشود لغو کامل تحریم‌ها هم امکان جهش اقتصادی به کشور نمی‌دهد.

ندری با اشاره به این مطلب که ایران نیازمند جهش اقتصادی است افزود: در دوران پسا تحریم تولیدکنندگان می‌توانند در فضای بهتری فعالیت کنند و حداقل برای واردات مواد اولیه مشکلی نداشته باشند اما این مهم حمایت دولت را هم می‌طلبد. کشوری مانند سوئیس پتانسیل‌های ایران را می‌شناسد و به همین دلیل تصمیم گرفت تحریم‌ها را لغو کند. لذا در شرایط جدید تمام بخش‌ها باید دست به دست هم بدهند تا از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را ببرند.  این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کاری که سوئیس انجام داد به سایر کشورها تسری خواهد یافت و به مرور شاهد حذف همه تحریم‌ها خواهیم بود. قابل پیش‌بینی است که بزودی همکاری‌های ایران و سوئیس وارد ابعاد تازه‌ای می‌شود و این امکان فراهم خواهد شد که در بحث مالی از این کشور کمک بگیریم.

برگزاری دو همایش اقتصادی درسوئیس

همچنین پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره لغو تحریم‌های سوئیس بخصوص در حوزه نقل و انتقال پول، محصولات پتروشیمی و فلزات گرانبها گفت: از آنجا که کشور سوئیس می‌دانست بزودی تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا و امریکا برداشته می‌شود تصمیم گرفت سریعتر چنین اقدامی را انجام دهد. البته در زمان تحریم هم سوئیس همکاری‌های خوبی با ایران داشت و حتی قبل از توافق هسته‌ای هیأتی از این کشور به ایران آمد.
وی اذعان داشت: سوئیس همواره سعی کرده است در مقایسه با کشورهای غربی بی‌طرف عمل کند و اجازه ندهد سایر کشورها بر تصمیمات آن اثر بگذارند. از این‌رو رفتار سوئیس در قبال حذف تحریم‌ها قابل پیش‌بینی بود. در گذشته مبادلات تجاری دو کشور مناسب بوده است بنابراین در دوره جدید هم می‌توان از مسائل بانکداری، خدمات مالی، بیمه‌ای و اقتصادی سوئیس بهره گرفت. 

 سلطانی خاطرنشان کرد: ایران و سوئیس ظرفیت خوبی برای همکاری مشترک دارند. در این کشور شرکت‌های معتبر و بنامی فعالیت می‌کنند که بخش خصوصی می‌تواند همکاری‌های خود را با این مجموعه‌ها گسترش دهد.  وی گفت: کمتر از یک ماه آینده دو همایش با محور بررسی ابعاد و فرصت‌های تجاری بین سوئیس و کل اروپا با ایران در ژنو و زوریخ سوئیس برگزار می‌شود. در این همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در ایران وجود دارد به صورت کامل تشریح خواهد شد و این امر کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران مسیر حرکت خود را بدرستی پیدا کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: همایش یاد شده با همت فعالان اقتصادی خارج ازا یران و شوراهای مشترک برگزار خواهد شد. این همایش می‌تواند کمک کند تا بخش خصوصی به قراردادهای نهایی نزدیک شود. خیلی از کشورهای اروپایی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند لذا برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران می‌تواند موجب جذب سرمایه‌های خارجی شود.

منبع: ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
7
روحانی دوستت داریم...دور بعدی هم باهاتیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین