کد خبر: ۳۱۴۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱

بازار خودرو در رکود مطلق

بازار خودرو این روزها همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، رکودی که به افت شدید قیمت محصولات چه داخلی و چه خارجی منجر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
شهروند نوشت: بازار خودرو این روزها همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، رکودی که به افت شدید قیمت محصولات چه داخلی و چه خارجی منجر شده است. 

در این بین برخی بر این باورند که تشکیل کمپین‌هایی همچون «خودرو ایرانی نخرید تا ارزان شود » در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام به رکود فعلی دامن زده و بازار را تحت‌تأثیر خود قرار داده، اما واقعیت چیز دیگری است چرا که چشم‌انداز روشن صنعت خودرو پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی در ماه‌های آتی موجب شده تا مصرف‌کنندگان به امید افت قیمت و ورود محصولات جدید، دست از خرید بکشند.

 انتظاری که موجب شده تا محصولات داخلی در بازار به زیر قیمت بازار برسد و قیمت برخی از خودروهای خارجی حتی تا ٢٥‌میلیون تومان نیز کاهش یابد. حال آن‌که گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که بیشترین افت قیمت در محصولات چینی رخ داده است.

چینی‌ها به دست‌وپا زدن افتادند

چینی‌هایی که در سال‌های گذشته در سایه نبود رقبای خارجی توانسته بودند سهم قابل توجهی از بازار خودرو ایران را از آن خود کنند این روزها تمام توان خود را برای حفظ این بازار جذاب به کار گرفته‌اند؛ به‌طوری که بعد از ارایه تخفیف در فروش محصولات با وعده ارتقای کیفیت و با حضور چشمگیرشان در پانزدهمین نمایشگاه خودرو نشان دادند که چقدر حفظ این بازار برایشان حیاتی است. 

حال آن‌که پانزدهمین نمایشگاه خودرو و قطعات وابسته در مشهد درحالی فردا به کار خود پایان می‌دهد که با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است، از جای خالی مدیران خودروسازی و انتقادات رئیس مجلس به وضع تولید گرفته تا حضور پررنگ چینی‌ها در نمایشگاه‌های داخلی.

نمایشگاه بدون میزبان

پانزدهمین نمایشگاه خودرو و قطعات وابسته درحالی ٢٦ مرداد بدون معاونان وزیر صنعت و مدیران دو قطب خودروسازی ایران و تنها با حضور رئیس قوه مقننه کار خود را آغاز کرد که خودروسازان داخلی در مقابل خودروسازان چینی حرف چندانی برای گفتن نداشتند. این را به خوبی می‌توان از پست اینستاگرامی جواد لاریجانی که در همان روز افتتاح نوشته بود، دریافت.

انتقاد اینستاگرامی لاریجانی به نمایشگاه

او در پست خود ضمن انتقاد به صنعت خودروی کشور، علت عدم اقبال مردم به خودرو‌های شرکت‌های ایرانی را کیفیت پایین و ایمنی کم و به‌روز نبودن این خودرو‌ها عنوان کرد. به گفته لاریجانی نمی‌توان پژوی ٣٠‌سال پیش را هم‌اکنون تولید کرد و بعد بگوییم که همه مردم باید با علاقه آن را بخرند؛ از طرف دیگر مردم امروز باید متناسب با تغییرات خودروهای داخلی حس کنند که در کشور تولیدات از نظر کیفی و ایمنی درحال بهینه شدن است.

 از این‌رو اگر مردم این ترقی و پیشرفت را نبینند نمی‌توان با دستور و بخشنامه مشکلات را حل کرد؛ البته ما به خاطر حمایت از تولید داخل، تعرفه واردات خودرو را سنگین قرار داده‌ایم، بنابراین اگر این رویکرد وجود نداشت قطعا خودروسازان داخلی سرپا نبودند.

سالن اختصاصی برای چشم‌بادامی‌ها

هرچند در این نمایشگاه ١٦٠ شرکت خودروساز و قطعه‌ساز حضور داشتند اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بدو ورود به نمایشگاه جلب توجه می‌کرد حضور پررنگ چشم‌بادامی‌ها بود، به گونه‌ای که یک سالن اختصاصی برای معرفی خودروهای چینی اختصاص داده شد و مردم با تنوع بیشتری از خودروها روبه‌رو می‌شدند. 

حال آن‌که گزارش‌های دریافتی نیز از استقبال بازدیدکنندگان از خودروهای چینی که با تنوع بالایی در نمایشگاه حضور یافته‌اند، حکایت می‌کند. آن‌گونه که پیداست پانزدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد همچون ‌سال گذشته به محلی برای رقابت محصولات چینی تبدیل شده است.

نمایش محصولات چینی در غرفه‌های ایرانی

جدای از این‌که در پانزدهمین نمایشگاه مشهد سالنی برای معرفی محصولات چینی در نظر گرفته شده بود در غرفه‌های سایپا و ایران خودرو نیز به جز محصولات قبلی‌شان که عرضه شده بود، محصولات جدیدی که معرفی شدند تولیداتی بودند که با مشارکت چینی‌ها طراحی و ساخته شده بود. 

به‌عنوان مثال محصول جدید ایران خودرو در این نمایشگاه خودروی شاسی بلند ‌هایما بود، خودرویی که محصول چین است و روی ریل سوزوکی ژاپن در ایران خودرو خراسان تولید می‌شود، هرچند مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان در حاشیه این نمایشگاه مدعی شد تنها ٥‌درصد از سبد تولیدی ایران‌خودرو از محصولات چینی است اما به نظر می‌رسد با ادامه این روند این میزان رو به رشد باشد. البته در غرفه سایپا و پارس خودرو هم تعداد خودروهای چینی کم نبود!

خودروسازان ایرانی از مواضع خود عقب‌نشینی نکردند

در سوی دیگر ماجرا خودروسازان ایرانی در آستانه لغو تحریم‌های اقتصادی و ورود محصولات اروپایی نه‌تنها تلاش زیادی برای حفظ بازار نمی‌کنند و همچنان مصر بر افزایش قیمت محصولات خود هستند، گویی که چندان نگران از دست دادن سهم خود از بازار داخلی هم نیستند.

 خودروسازانی که با وجود افت شدید قیمت‌ها در بازار و کاهش آن به کمتر از قیمت درِ کارخانه باز هم قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را ندارند و تلاشی برای ارتقای کیفیت محصولات خود نکرده و به ویترینی برای فروش محصولات چینی تبدیل شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
1
17
بسیار خبر خوشایندی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین