آفتابنیوز : وزير كشور افزود:در شوراي امنيت كشور مصوباتي وجود دارد كه از تردد دسته جمعي بخش فراوان كارشناس در يك وسيله نقليه جلوگيري ميكند كه متاسفانه اعمال نميشود.
وزير كشور فرهنگسازي، تكرار توصيههاي ايمني و امنيتي به سازمانهاي خدماتي، حمل و نقلي و مجموعههاي اداري را از جمله اقدامات موثر براي پيشگيري از تكرار چنين حوادثي دانست و گفت: مشكلي كه وجود دارد اين است كه مجموعههاي حمل و نقلي كه سرويس ميد هند در جريان نيستند كه مسافرانشان از چه قشري هستند و اين مجموعههايي كه ميخواهند از اين خدمات بهرهمند شوند بايد توجه بيشتري داشته باشند.
وي افزود: كليات نحوه حفظ ايمني براي تردد كارشناسان و متخصصان در شوراي امنيت كشور به تصويب رسيده و بايد راهكارهاي اجرايي آن به صورت دقيقتر و جزييتر بررسي و تدوين شود.
وزير كشور افزود: تنظيم و ابلاغ حفظ امنيت تردد كارشناسان از جمله خبرنگاران در دستور كار شوراي امنيت كشور است چرا كه حادثهاي چون 130- C هر لحظه امكان تكرار دارد كه بايد از آن جلوگيري شود.
وزير كشور در خصوص زمان پايان تغيير استانداران كشور گفت: وزارت كشور در پي آن است كه تغيير استانداران هرچه سريعتر پايان پذيرد.
وي در ادامه با بيان اقدامات انجام شده در هيئت دولت، شوراي عالي ترافيك، نشست نمايندگان تهران و استانداري تهران، تصريح كرد: براساس برآورد انجام شده از تصميمات ترافيكي هفته جاري از جمله تردد زوج و فرد، مردم تهران همكاري خوبي براي انجام اين طرح داشته و از آن ابراز رضايت كردهاند.
رئيس شوراي عالي ترافيك با تاكيد بر اينكه حفظ سلامت جان شهروندان تنها با مشاركت و همراهي مردم امكان پذير است، گفت: خوشبختانه عوامل انتظامي، هلالاحمر و بخشهاي امدادي، پزشكي و اورژانس در يك همكاري مشترك توانستند معضل ترافيك و آلودگي هوا را از حالت بحران خارج كنند.
وزير كشور افزود: آمار نشان ميدهد در چند روز گذشته 25 درصد ترافيك تهران 15 درصد از تلفات و خسارات ناشي از تصادفات و 25 درصد آلودگي هوا كاهش يافته و كاهش تردد هم تاثير مطلوبي در حمل و نقل شهر تهران گذاشته است.
پورمحمدي با بيان اينكه عوامل انتظامي بدون برخورد شديد با همكاري مردم روبرو بودهاند، افزود: در همين مدت 40 درصد از جرايم راهنمايي و رانندگي نيز كم شده است و در مجموع مصوبات اخير موفقيتآميز بوده است.
وزير كشور با تاكيد بر اينكه آلودگي هوا در تهران بحراني پايدار را تا پايان فصل سرما ادامه خواهد داد، گفت: براساس تصميم شوراي عالي ترافيك اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها تا اطلاع ثانوني تمديد ميشود.
وزير كشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اعمال راهكارهاي ريشهايتري چون تسريع در از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده گفت: در حاليكه اين طرح در برنامه چهارم توسعه مورد توجه جدي قرار گرفته ولي متاسفانه وزارت كشور به دليل محدوديتهاي بودجه و كمبود منابع از ابتداي سالجاري نتوانسته است به تعهدات خود در اين زمينه عمل كند.
وي با بيان اينكه اين مسئله به طور جدي در دولت پيگيري ميشود، گفت: متاسفانه انبارها و مراكز تجمع خودروهاي فرسوده براي از رده خارج كردن در تهران پيشبيني نشده و قرار شد با تصويب دولت، مراكزي براي جمعآوري خودروهاي فرسوده اختصاص يابد.
وي با اشاره به كمبود اعتبارات و منابع براي وزارت صنايع به عنوان مجري طرح گفت: متاسفانه از ابتداي مسئله كمبود بودجه در اين خصوص بر شانههاي ما سنگيني ميكند ولي اميدواريم بتوانيم در فصل زمستان بيش از يك چهارم تعهدات پيشبيني شده را اجرا نماييم.
پورمحمدي در خصوص برنامههاي دولتي در اين خصوص گفت: اساس كار دولت روان سازي سيستم حمل و نقل شهري براساس توسعه زيرساختهاست تا با گسترش و تجهيز حمل و نقل عمومي چون اتوبوس، مينيبوس،تاكسي و قطار درون شهري به تدريج معضل ترافيك و آلودگي هواي تهران بهبود يابد.
وي خاطرنشان كرد: با حجم فراوان وسايل نقليه و تردد بيش از 3 ميليون خودرو در تهران و افزايش سالانه بيش از 450 هزار دستگاه اتومبيل به اين مجموعه، اختصاص هر نوع امكانات به تهران باز هم كلان شهر تهران را با مشكلات فراوان حمل و نقل شهري روبرو ميسازد.
پورمحمدي تاكيد كرد: در جلسه دو شب پيش هيئت دولت، تصميمات خوبي براي كمك به حمل و نقل عمومي تهران اتخاذ شده كه با تخصيص اعتبارات مصوب سازمان مديريت و برنامهريزي كشور در سال آينده هم توجه جديتري به بحث ترافيك شهرهاي بزرگ صورت ميگيرد.
وزير كشور تاكيد كرد: امكان تمديد چندين ساله تردد زوج و فرد خودروها و هر تصميم ديگري كه به كاهش آلودگي و ترافيك تهران منجر شود در تهران وجود دارد.
وي گفت: شوراي عالي ترافيك براي تسهيل در روانسازي حمل و نقل عمومي شهرهاي بزرگ چون تهران امروز به دولت پيشنهاد داد تا كار فعالان شهري بخصوص در حوزه خدمات اقتصادي مشاغل و اصناف وابسته چون بانكها، تغيير يابد كه در صورت موافقت دولت آن را به مردم اعلام ميكنيم.
وي در خصوص امكان افزايش هزينه تردد خودروهاي شخصي در مناطق مركزي شهر تهران گفت: البته ايجاد طرح ترافيك در همين راستا مطرح شد و اينك نيز پيشنهادي در دست بررسي است تا عوارضي در شهرهاي بزرگ براي تمام خودروها به ويژه آنانكه در مراكز اصلي شهر تردد ميكنند در نظر گرفته شود.
وي در خصوص دلايل كندي توسعه مترو به عنوان يكي از زنجيرههاي اصلي تردد شهري گفت: 6 هزار ميليارد تومان براي توسعه و تشكيل متروي تهران كسري بودجه وجود دارد كه اين كمبود منابع دولتي نه از طريق دلاري بلكه از طريق ريالي تامين مي شود و افزايش درآمدهاي نفتي نميتواند تاثير مناسبي بر توسعه خدمات شهري از جمله مترو بگذارد.