کد خبر: ۳۱۷۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

تصاویری که جهان را شوکه کرد

طی روزهای اخیر انتشار تصویری از جسد یک کودک سوری که امواج آب او را به ساحل شهر«بدروم» ترکیه آورده بودبازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان یافت و افکار عمومی را در شوک فروبرد اما این اولین بار نیست که یک عکس جهان را تکان می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : شبکه خبر نوشت: انتشار عکس‌های «نیلوفر دمیر» عکاس و خبرنگار ترک ازجسد کودک پناهجوی سوری در ساحل «بدروم»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در سراسر جهان داشت.

او دوربینش را آماده می‌کند تا این تصویر تکاندهنده را به ثبت برساند و با دیگران به اشتراک بگذارد؛ اقدامی که معمولا هر خبرنگار و عکاسی در این مواقع انجام می‌دهد.

 در تاریخ عکاسی، بسیاری از عکاسان و خبرنگاران و حتی افراد عادی عکس‌هایی گرفته اند که مانند عکس های دمیر جهان را تکان داده است. عکس‌های تکاندهنده ای که در روزهای اخیر رسانه های مختلف به بازنشر آنها علاقمند شده اند در تاریخ عکاسی خبری کم نبوده‌اند؛ تصاویری که پس از انتشار، افکار عمومی جهان و حتی سیاستمداران جهان را تحت تاثیر قرار داده و تاریخ را عوض کرده‌اند.

از این میان برخی معروفتر هستند که تعدادی از آنها را در زیر می‌بینید.


گلوله های توپ پس از پایان جنگ روی زمین ریخته شده است. دره «سایه مرگ» اسم این عکس است که در سال 1855 توسط  «راجر فنتون» به عنوان یکی از اولین عکس‌های جنگی گرفته شده است. در این نبرد روسیه با انگلیس و فرانسه و ساردینا و امپراطوری عثمانی درگیر جنگی شدند که از آن به عنوان یکی از اولین جنگ‌های مدرن دنیا نام برده می‌شود.
 

 
 عکس آبخوری های مجزا در کارولینای شمالی یکی از عکس های نمادین دهه 50 است که «الیوت ارویت» عکاس شهیر امریکایی عکاسی کرده است.


 این عکس در سال 1930 گرفته شده است و صحنه اعدام غیرقانونی دو سیاه متهم به جنایت را که اصطلاحا «لینچ» نامیده می شد، نشان می دهد. این دو نفر به وسیله انبوهی از مردم از زندان ایالتی به صورت غیرقانونی و به زور بیرون آورده شدند و بعد از شکنجه به دار آویخته شدند.



عکس مشهور به «مادر مهاجر» از «دوروتی لنگ» عکاس روزنامه سانفرانسیسکو در سال 1936 و دوران رکود بزرگ؛ این عکس فقر و بی پناهی یک مادر و فرزندان بی بضاعتش را در اردوگاه «نیپومو» نشان می‌دهد.


عکس «موری بکر» از واقعه آتش‌سوزی در کشتی هوایی LZ129 «هیندنبورگ» در نیوجرسی در 6 می 1937.


عکس «هورست فاس» از اعدام افراد مظنون به همکاری با پاکستان توسط سربازان بنگلادشی در «داکا». این عکس جایزه پولیتزر را در سال 1972 برای فاس به همراه داشت.


سربازی به نام «هنس کونراد شومن»، با جهیدن از روی این دیوار سیم خاردار زندگی اش را به خطر انداخت. او در سومین روز احداث دیوار برلین در آگوست1961 از آلمان شرقی به آلمان غربی فرار کرد.


 سگ پلیس آمریکا به یکی از تظاهرات‌کنندگان جنبش حقوق مدنی در 3 می 1963 حمله کرده است که در بیرمنگام به مخالفت با حکم ممنوعیت راهپیمایی پرداختند؛ این عکس فردای آن روز در صفحه اول روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد و جان اف‌کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا را وادار به موضع گیری کرد.


عکس «یاسوشی ناکائو» از حمله یک دانشجو به «آسانوما» رهبر حزب سوسیالیست ژاپن


عکس «مالکولم براون» از «تایچ کوانگ دوک» راهبه بودایی در ویتنام جنوبی که در اعتراض به شکنجه راهبه ها توسط دولت خود را سوزاند. سال 1963


عکس مشهور «ادی آدامز» عکاس اسوشیتدپرس از اعدام اسیر ویت‌کنگی توسط سرتیپ «نگوک لوآن»؛ انتشار وسیع این عکس در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی موجی از اعتراض نسبت به حضور نظامی امریکا در ویتنام برانگیخت.



 پس از آنکه بمب ناپالم به دهی در جنوب ویتنام اصابت کرد، اطفال ترسیده و فرار می کنند. این عکس افکار عمومی را بیشتر علیه جنگ ویتنام کرد.


تصویری از لحظه انفجار اتمی «ناکازاکی»؛ این بمباران در بدو امر 39 هزار نفر را  کشت و 25 هزار نفر را زخمی کرد و ده‌ها هزار نفر را نیز سال‌ها بعد به علت صدمات جانبی انفجار و سوختگی و مواد رادیواکتیو کشت.



سایه یک نفر پس از انفجار اتمی در «هیروشیما»؛ این سایه در فاصله 200 متری مرکز انفجار برجامانده است. به نظر می رسد فردی روی پله‌ها افتاده و خاکستر شده، اما پله‌های زیر بدن او سالم مانده است.


عکس مشهور «رابرت کاپا» از لحظه اصابت گلوله به سر یک سرباز جمهوری خواه اسپانیایی در «کوردوبا» در جنگ های داخلی این کشور. سال 1937

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین