کد خبر: ۳۱۸۸۳۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
واکنش صالحی به ادعاهای جلیلی و عباسی درخصوص مذاکرات هسته‌ای و برجام:

دلواپسان می‌خواهند ٨٠ میلیون‌نفر را به‌خاطر اینکه بگویند شجاع‌اند، به‌خطر بیندازند

«می‌گویند حق غنی‌سازی و فلان و فلان را ما گرفتیم، خب اگر این‌طور است، سند را امضا هم می‌کردید دیگر و کار را تمام می‌کردید. ممکن است فرد شجاعی پیدا شود که برود قلب رآکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه‌اش برود آنجا زندگی کند، آخر که چی؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می‌خواهند ٨٠ میلیون‌نفر را به‌خاطر اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیندازند. مسائل ایمنی در فعالیت‌های هسته‌ای با ایمنی در ایران‌خودرو فرق دارد. اگر در ایران خودرو اتفاقی بیفتد، همان شعاع خود را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شما اتفاق‌هایی مثل چرنوبیل را دیده‌اید؟»
آفتاب‌‌نیوز :
چالش بر سر «برجام» ادامه دارد. باوجود شکست جمهوری‌خواهان مخالف توافق در سنای آمریکا، کمیسیونی که مجلس ایران برای بررسی برجام ایجاد کرده، به روند فعالیت خود ادامه می‌دهد. متن مذاکرات کمیسیون برجام مجلس ایران برخلاف مذاکرات کنگره آمریکا که به‌صورت زنده و مستقیم از کانال‌های تلویزیونی پخش شد، با تأخیر و به‌صورت گزینشی توسط صداوسیما منعکس می‌شود. اما همین پخش گزینشی هم نتوانست جذابیت‌ها و حواشی این کمیسیون را کاهش دهد.در هفته گذشته نوع مواجهه برخی اعضای کمیسیون برجام با عباس عراقچی تعجب‌برانگیز بود و… در بعضی موارد باعث اعتراض عضو ارشد تیم هسته‌ای شد.

به گزارش آفتاب، معاون وزیر امورخارجه در جلسه یکشنبه کمیسیون خطاب به یکی از نمایندگان گفته بود: «اگر دوباره اهانت کنید، من جواب می‌دهم». حضور سعید جلیلی و فریدون عباسی و سخنان یک‌طرفه و حمله‌های آنان به توافق و تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران با انتقادات بسیاری همراه بود. مسئول سابق مذاکرات هسته‌ای ایران به این نتیجه رسید که در توافق وین دستاورد خاصی نداشته‌ایم و ایران از بیش از صد حق خود چشم‌پوشی کرده است. جلیلی همچنین مدعی شد در این توافق، نظام تحقیر شده و ایران مسائل غیرمتعارف را در توافق پذیرفته است. سعید جلیلی در همین جلسات مدعی شده بود تیم مذاکره‌کننده فعلی در شرایطی کار را برعهده گرفته که طرف مقابل آماده لغو تحریم‌ها و پذیرفتن غنی‌سازی بود».

حمید بعیدی‌نژاد، با رد ادعای جلیلی مبنی بر آمادگی طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها در آخرین مذاکرات پیش از انتخابات سال ٩٢ گفت: «در دوره گذشته حتی دو طرف وارد مرحله پیش‌مذاکره هم نشده بودند چه برسد به مرحله مذاکره». از سویی دیگر مدتی پیش «رابرت جی اینهورن»، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به هفته‌نامه «طلوع صبح» گفته بود: «ما در بسیاری از ساعاتی که به سخنرانی‌های آقای جلیلی گوش می‌دادیم، بسیار در مورد تاریخ ایران و گله‌های ایران یاد گرفتیم. متأسفانه پیشرفت‌های کمی در مذاکرات آن دوره ایجاد شد». اما این پایان ماجرا نبوده و احتمالا نخواهد بود. مذاکرات کمیسیون برجام تبدیل به جایگاه و فرصتی برای بازگویی ناگفته‌ها از سوی طرفین شده است. در آخرین رخداد، علی‌اکبر صالحی رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی و وزیر امورخارجه در پایان دولت دهم، با حضور در کمیسیون ویژه برجام، به سؤالات نمایندگان پیرامون توافق هسته‌ای پاسخ داد. البته بخش اعظم سخنان صالحی به پاسخ‌گویی به مدعیات جلیلی و عباسی اختصاص داشت.

او در پاسخ به اظهارات جلیلی در همین کمیسیون گفت: «من در مذاکرات بودم. آقای جلیلی به‌گونه‌ای صحبت کردند که ما ٢٠ درصد را کنار می‌گذاریم. رآکتور اراک را به کمک روس‌ها شروع به ساخت کردند. چینی‌ها رآکتوری مشابه ما دارند که تبدیل به موزه شده است. ما استدلال کردیم پلوتونیومی که تولید می‌شود برای ساخت سلاح نیست». صالحی با رد ادعاهای جلیلی مبنی‌بر اینکه ستانده‌ها در توافق وین کافی نبوده، گفت: «این حالت ایده‌آل بود که غنی‌سازی ٢٠ درصد بود، آب سنگین اراک بود، آنها هم می‌آمدند از ما عذرخواهی می‌کردند و تحریم‌ها را هم برمی‌داشتند. اگر شما می‌توانید بروید مذاکره کنید».

او افزود: «می‌گویند حق غنی‌سازی و فلان و فلان را ما گرفتیم، خب اگر این‌طور است، سند را امضا هم می‌کردید دیگر و کار را تمام می‌کردید. ممکن است فرد شجاعی پیدا شود که برود قلب رآکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه‌اش برود آنجا زندگی کند، آخر که چی؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می‌خواهند ٨٠ میلیون‌نفر را به‌خاطر اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیندازند. مسائل ایمنی در فعالیت‌های هسته‌ای با ایمنی در ایران‌خودرو فرق دارد. اگر در ایران خودرو اتفاقی بیفتد، همان شعاع خود را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شما اتفاق‌هایی مثل چرنوبیل را دیده‌اید؟»

صالحی با اشاره به سخنان عباسی در روزهای گذشته گفت: «آقای عباسی را به خدا واگذار می‌کنم، اصلا ایشان شهیدپرور، فاتح خرمشهر و چیزهای دیگر هستند و ما…».

به گزارش شرق، رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به سخنان جلیلی که مدعی شده بود در زمان او هم طرف مقابل حاضر به پذیرش حق غنی‌سازی ایران بود، گفت: «اصلا در آلماتی و استانبول غنی‌سازی را نپذیرفتند. هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد، اگر می‌گویند ١+۵ غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌اند، سند بیاورند. تنها چیزی که ١+۵ گفتند این بود که حق صلح‌آمیزبودن هسته‌ای شما را به رسمیت می‌شناسیم. ما با فعالیت‌های صلح‌آمیز شما موافقیم اما بحث غنی‌سازی جدا بود».

 برجام صنعت هسته‌ای کشور را کند نمی‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی  همچنین با بیان اینکه برگزاری نشست‌های کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور مسئولان مربوطه مثبت است، گفت: قطعا برگزاری این نشست موجب می شود که برخی مسائل بررسی و شفاف‌سازی شده و دغدغه‌های مطروحه و تشویش‌ها برطرف شود.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره آثار برجام، ادامه داد: تمام ملت ایران اطمینان خاطر داشته باشند که از لحاظ فنی، صنعت هسته‌ای کشور با هیچ کندی و توقفی روبه‌رو نخواهد شد، البته یکسری محدودیت‌ها در مذاکرات پذیرفته شده و این موضوع قطعی است، اما این محدودیت‌ها، مسائلی نیست که جمهوری اسلامی را در حوزه هسته‌ای با کندی روبه‌رو کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: محدودیت‌های پذیرفته شده از سوی ایران در حوزه‌هایی است که ما اصلا طی بازه زمانی وارد فعالیت در آن حوزه نمی‌شدیم، به طور مثال در بحث ساخت فلز پلوتونیوم، ما از گذشته برای ورود به این حیطه طی 10 تا 15 سال آینده برنامه‌ای نداشتیم، از طرف دیگر اصلا ما پلوتونیومی نداریم که بخواهیم فلز آن را بسازیم.

صالحی ادامه داد: یکی از دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده در بحث برجام، پذیرش حق غنی‌سازی ایران است، که این موضوع با مقاومت و تلاش و رویکرد منطقی جمهوری اسلامی بعد از 12 سال صورت گرفت، این در حالی است در شرایط کنونی کمتر کشور در حال توسعه‌ای بوده که به این حقوق دست یافته است.

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشور در حوزه اکتشاف معادن اورانیوم طبیعی، تصریح کرد: در شرایط کنونی با تلاش‌های صورت گرفته بیش از 63 درصد کشور مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم در 4 سال آینده نقاط باقی مانده را نیز شناسایی و بررسی کنیم.

صالحی در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: من نمی‌توانم درباره میزان ذخایر معادن اورانیوم کشور صحبت کنم، اما این موضوع قابل توجه است که قبل از شناسایی هوایی به میزان ذخایر معدنی امید چندانی نداشتیم، اما خوشبختانه بعد از اکتشافات، میزان ذخایر امیدبخش شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت که در شرایط کنونی روند استخراج از معادن اورانیوم ساغند یزد آغاز شده، همچنین معدن اردکان نیز در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
خداآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
1
48
درود بر مردان آزاده و متاسف برای فرصت طلبان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
4
47
بیشترین چیزی که دلواپسان ازش نگران و هراسان هستند عیان شدن خواست قاطبه ملت هست ! خود بهتر میدانند که چه هستند و چگونه عمل میکنن
اگر درخواست رای گیری نظر ملت مطرح شود ، مثل جن از بسم الله خواهند ترسید و شاید هم بیشتر !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
28
3
افتاب سانسورچي جوساز چرا جانت در مي ايد نظر مخالف را منتشر كني البته اين خصلت همه افساد طلبان است
اما مگر ايشان نبود كه ازفوايد غني سازي 20%براي نيازهاي مملكت تعريف وتمجيدو دفاع ميكرد والان مدعي است ما از اول به 20%نياز نداشتيم يا دبه امريكا را جه كسي مطرح كرد ولي رفت بيمارستان حاشا كرد اين صحبتها چي راميخواهي ثابت كني به چاله رآکتور اراک به هیچ وجه صدمه‌ای نمی‌زنیم اما در مخزن بتن‌ریزی می‌شود. ...حال اقاي صالحي مردم را چي فرض كرده ا...اعلم
اسدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
20
جناب صالحی شما که میدانید اینها ...حرص نخور !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
26
این دلواپسان حساب بانکیاشون پره در موقع خطر هم ...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
31
مردم اگرباآقای جلیلی موافق بو دن به ایشان رای میدادنند.
مردم به کس دیگری رای دادن وکارشونروقبول دارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
0
17
انصافاً رشته تحصیلی و دانشگاه آقای جلیلی رو نگا کنین....اینا رو چه به حققوق بین الملل...مملکت را همین همه چیز دان ها به اینجا کشیدن تو هر مسئله ای اینطور حرف میزنن که علامه دهر هستن،هشت سال همین تئورسین ها بودن که مملکت رو به فنا دادن با مدیریت جهانیشون،
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین