کد خبر: ۳۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۵

حمله به ايران؛بازی یا بازسازی واقعيت محتمل

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه کيهان در واکنشی نسبت به انتشار اين بازی اينترنتی نوشته است: "آمريکايی ها خيلی دلشان می خواهد به ايران حمله کنند؛ اما بايد دلشان را به چنين بازی هايی خوش کنند."

در همين حال در داخل و خارج از ايران نيز بسياری از ايرانيان فارغ از موضع گيری در برابر حکومت، نسبت به محتوای اين بازی اعتراض کردند؛ از جمله توماری اينترنتی در اعتراض به شرکت سازنده بازی با بيش از پنج هزار امضا منتشر شد.

"حمله به ايران"، در واقع يکی از ماموريتهای متعدد بازی کوما وار (Kuma War) است. اين بازی جنگی و ماموريتهای مختلف آن که هر ماه به تعدادشان افزوده می شود، به صورت رايگان از اينترنت قابل دريافت است.

شرکت کوما - ريالتی گيمز (Kuma Reality Games) هدف خود را ساخت بازيهای رايانه ای بر اساس رويدادهای "واقعی" و موضوعهای خبری عنوان کرده است.

موج ساز يا موج سوار؟

کيت هالپر، مدير شرکت کوما ريالتی گيمز در گفتگويی با بخش فارسی بی بی سی تاکيد کرد: "ما تلاش می کنيم که به عنوان يک رسانه تصويری همزمان با اخبار پيش برويم. وقتی مخاطب هرروزه اخباری را در تلويزيون يا روزنامه ها می بيند اين يک فرصت استثنايی برای ما است که ما هم تعامل او را با يک بازی درباره همان موضوع جلب کنيم."

بيشتر ماموريتهای اين سری از بازيها در عراق و افغانستان می گذرند و نيروهای شرکت کننده در عمليات عبارتند از: کلاه سبزها، نيروهای ويژه عمليات شبانه، نيروهای ويژه کماندويی اسرائيل، هنگ هفتاد و پنجم رنجرها، نيروهای ويژه دلتا فورس، نيروی دريايی آمريکا، نيروهای واکنش سريع وکماندوهای چترباز بريتانيا.

تازه ترين ماموريت "کوما وار" به بازسازی "شکار صدام" يا کشف مخفيگاه رهبر پيشين عراق در دسامبر ۲۰۰۳ می پردازد.

اما ماموريت "حمله به ايران" که به گفته مدير شرکت کوما ريالتی گيمز، تاکنون ده هزار بار دريافت شده، يکی از جنجال برانگيزترين ماموريتهای اين مجموعه شده و دستکم درميان کاربران فارسی زبان، شهرتی فراتر از کل سری بازيها يافته است.

مدير شرکت کوما گفت که از ۶۲ ماموريتی که تا به حال طراحی و عرضه شده، تنها قسمت بيست و چهارم اين بازی که به بازسازی ماموريت پرسروصدای جان کری، نامزد دموکرات رياست جمهوری آمريکا در دوران جنگ ويتنام می پرداخت، بيش از اين مورد توجه کاربران قرار گرفته و جنجال برانگيخته است.

ماموريت: آزادی دانشمند

طراحان بازی "کوما وار" پيش از اين نيز دو بار ايران را صحنه عمليات قرار داده اند و در دو قسمت با عنوان "نجات گروگانهای آمريکايی" به بازسازی عمليات شکست خورده نيروهای ويژه آمريکا برای نجات گروگانها در سال ۱۳۵۹ پرداخته اند اما اين دو قسمت هرگز به اندازه ماموريتی که در نطنز می گذرد، پرسروصدا نشد.

در "حمله به ايران" که پنجاه و هشتمين ماموريت بازی "کوما وار" است، سربازان آمريکايی وظيفه دارند ضمن حمله به تاسيسات هسته ای نطنز، دانشمندان ايرانی را از بين ببرند و يک دانشمند زندانی را آزاد کنند.

شرکت کوما که اين هفته سومين سال تاسيس خود را جشن می گيرد، در توضيح اهداف و پيش زمينه های اين بازی مدعی است که دقيقا از يافته های نظامی و نيز گزارش های خبری بهره برده است.

این بازی ساز ادعا کرده است: "از آنجا که ترديدی در زمينه اهداف واقعی ايران از غنی سازی اورانيوم به منظور بدل شدن به دومين کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی وجود ندارد و از سوی ديگر حمله نظامی گسترده و اشغال ايران می تواند با توجه به در تيررس بودن منابع نفتی خاورميانه از سوی ايران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بيانجامد، يک عمليات نظامی کوچک به منظور نابودی پايگاه هسته ای و فناوری ايران، بيشتر می تواند مانع از دستيابی اين کشور به بمب اتمی شود."

اين در حالی است که جمهوری اسلامی همواره می گويد که بدنبال کاربرد صلح آميز انرژی هسته ای است و تاکنون آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز نتوانسته است مدرکی دال بر برنامه ساخت جنگ افزارهای هسته ای در ايران بيابد.

'ما سياسی نيستيم'

مدير شرکت کوما اذعان می کند که انتقاد بسياری نسبت به اين بازی بيان شده، اما می گويد اين مسئله نشان دهنده توجه مخاطبان به محتوای آن است.

کيت هالپر به سايت فارسی بی بی سی گفته است: "هنوز خيلی از آمريکايی ها به موضوع گروگان گيری ديپلماتها در ايران فکر می کنند و نگران برنامه هسته ای ايران هستند. برای همين ما به بازآفرينی موقعيت ها دست می زنيم تا بحث های مرتبط را پوشش دهيم. کاربران زيادی با ارسال تومار اينترنتی به ما گفتند که اين بازی را به دلايل سياسی دوست ندارند. ولی ما يک موسسه سياسی نيستيم. اين بازی فرصتی ايجاد می کند که ما به برنامه اتمی ايران فکر کنيم."

در حالی که رسانه های نزديک به جمهوری اسلامی انتشار اين قبيل بازی ها را نوعی جنگ روانی و يا تبليغات برای زمينه سازی حمله نظامی به ايران می دانند، کيت هالپر معتقد است که اين بازی تنها يک فرضيه در آينده را پيش چشم می گذارد و هيچ الزامی در باره تحقق اين فرضيه وجود ندارد.

با اين حال توجيه طراحان بازی در توليد اين بازی استناد به جمله ای از جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، است که در برابر تهديدات هسته ای جمهوری اسلامی "تمام گزينه ها قابل بررسی است."

شرکت کوما در بيانيه های مطبوعاتی که پيش از اين منتشر کرده بود، هدف از انتشار اين بازی ها روی اينترنت را نمايش "جانفشانی‌ها" و موقعيت های خطير سربازان آمريکايی اعلام کرده بود.

'واقعيت ملموس در دنيای مجازی'

کيت هالپر، مدير عامل کوما می گويد: "برخی رسانه ها به تفاسيری از واقعيت می پردازند که درکش برای عامه مردم امکان پذير نيست؛ اما بازيهای ويدئويی ما واقعيت ملموس را يعنی آنچه در خيابان های بغداد می گذرد، بازسازی می کند."

با اين همه طراحی بازیها بسيار ساده و کليشه ای است و اغلب به نظر می رسد که طراحان بازی هيچ شناختی از جغرافيا و ساير پيش زمينه های منطقه موردنظر ندارند.

به عنوان نمونه در معرفی ماموريت "حمله به ايران" آمده است که نطنز در يک منطقه کوهستانی واقع شده است، اما در فضای اطراف اين تاسيسات هسته ای درختان نخل به چشم می خورد و سربازان ايرانی نيز بيشتر شبيه عرب ها به نظر می رسند.

در ماموريتهای کوما وار، کاربر در موقعيت و زاويه ديد يکی از سربازان آمريکايی قرار می گيرد که بايد نيروهای "دشمن" را نابود کند.

می توان اين ماموريتها را به تنهايی يا چند نفره بازی کرد و گاه به پايان بردن يک ماموريت با وجود سطح نسبتا آسان بازی و روايت خطی آن چند ساعت به طول می انجامد. کاربرانی که اين بازی را به صورت گروهی از طريق اينترنت بازی می کنند، می توانند در حين بازی با يکديگر درباره چگونگی مقابله با "دشمن" مشورت کنند.

کيت هالپر اين ادعای منتقدان درباره "جنگ افروزی رسانه ها" در غرب عليه ايران را رد می کند و می گويد: "اين بازی ها تنها به مخاطب اطلاعاتی درباره موضوع می دهد و ما سعی می کنيم که با استفاده از يافته های موجود از يک جانبه نگری نسبت به موضوعات پرهيز کنيم."

تاکيد بر خاوميانه

با اين حال از مجموعه ٦٢ بازی که تاکنون از سوی اين شرکت منتشر شده است ٥٨ بازی به دشمنان خاورميانه ای آمريکايی اختصاص داشته است.

از مديرعامل کوما وار پرسيديم آيا نگران نيست که اين امر به افزايش پيش داوری منفی درباره ساکنان خاورميانه يا حتی نسبت به آمريکايی های خاورميانه ای تبار منجر شود. وی پاسخ داد: "نه، فکر نمی کنم نمايش مبارزه با تروريسم بد آموزی باشد، چون ماموران پليس های عراقی که دوشادوش سربازان آمريکايی قرار دارند نيز می توانند قهرمانان بازی ما باشند."
او مخاطب اصلی اين بازی ها را آمريکايی هايی با متوسط سن ٣٠ سال می داند ولی اذعان می کند شمار مخاطبان اين بازی در ايران رو به افزايش است.

کارشناسان همواره گفته اند که بازی های جنگی رايانه ای می تواند در ميان مدت، در سه مولفه نگرش (انگاره ها)، احساس (تمايلات) و رفتار روی مخاطب جوان تر تاثيرات کم و بيش پايداری در جهت افزايش پرخاشجويی بگذارد.

'تهديد اتمی افغانستان'

کوما ريالتی گيمز از دو موسسه حامی سربازان جان باخته و معلول آمريکا حمايت می کند. با اين حال سخنگويان و مدير عامل اين شرکت موکدا هر گونه ارتباطی با دستگاه های دولتی آمريکا را انکار می کنند. در عين حال کيت هالپر می گويد که برخی از محصولات اين شرکت توسط ارتش آمريکا مورد استفاده قرار می گيرد.

نشريه آلمانی اشپيگل آن لاين در گزارشی در باره اين بازی ادعا می کند کارشناسان نظامی سابق ارتش آمريکا به عنوان مشاور با اين شرکت همکاری می کنند.

کيت هالپر ضمن اعلام اين که موضوع بازی بعدی اين شرکت درباره افزايش تهديدهای اتمی در افغانستان است، وعده می دهد که به زودی بازی های ديگری نيز درباره ايران توسط اين شرکت در دسترس مخاطبان قرار گيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین