کد خبر: ۳۲۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵

شکایت‌های بهداشتی را به 190 اطلاع دهید

کاهش مرگ کودکان زیر پنج سال به خاطر ابتلا به اسهال به 200 مورد در سال و تغییر سامانه 1490 به 190 جهت اعلام انتقادات و شکایات‌های بهداشتی مردم از جمله مباحثی بود که در مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علمی بهداشت و محیط مطرح شد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علمی بهداشت و محیط گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، بهداشت محیط و سلامت کودک است. سلامت کودکان به چند اصل بازمی‌گردد که یکی از آنها تغذیه است. بخش عمده‌ای از تغذیه کودک مرتبط با بهداشت محیط است. بهداشت محیط در سلامت آب، موادغذایی از مزرعه تا تولید و همچنین در سفره خانواده‌ها نقش مهمی دارد.

وی افزود:‌ در سال 1364 در زمینه علت مرگ کودکان زیر پنج سال تحقیقی انجام شد که مشخص کرد 34 هزار مرگ به علت اسهال اتفاق می‌افتد. در حال حاضر کمتر از 200 مورد مرگ به علت اسهال در کودکان زیر پنج سال داریم که بخشی از آن ناشی از بهبود بهداشت محیط است.

سیاری در خصوص جزئیات برنامه بهداشت عمومی گفت: بخشی از برنامه ما در زمینه بهداشت عمومی به سلامت غذا از مزرعه تا سفره بازمی‌گردد. یک قسمت از این برنامه مربوط به خودمراقبتی و خوداظهاری تولید کنندگان غذا است. گروه دوم مردم هستند که باید کالایی را دریافت کنند که استانداردهای لازم را داشته باشد. وزارت بهداشت نیز بخش سوم این برنامه است که به عنوان ناظر عمل می‌کند.

مهندس محسن فرهادی معاون اداره بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت در خصوص اقدامات این وزارتخانه و رویکرد آن نسبت به تحول در حوزه بهداشت محیط، گفت: استفاده از مشارکت بخش خصوصی و نخبگان و دانش آموختگان این حوزه و همچنین واگذاری بخش‌های مختلف بهداشت محیط به آنها از جمله رویکردهای وزارت بهداشت در حوزه تحول بهداشت محیط است. همچنین برگزاری آزمون‌های خود کنترلی یکی دیگر از این اقدامات است.

فرهادی از تغییر سامانه (1490) به سامانه (بهداشت 190) برای شکایات مردمی خبر داد و گفت: رویکرد دوم ما استفاده و به میان کشیدن مردم به عنوان خدمت گیرنده اصلی است. معمولا ما در سیستم بازرسی امر و نهی می‌کنیم و کمتر به مطالبات مردم توجه کرده‌ایم. برای جذب نظرات مردم سامانه رسیدگی به شکایات 1490 را داشتیم که در حال تغییر به (بهداشت 190) است.

وی همچنین از همکاری سامانه‌های 137 شهرداری، 110 نیروی انتظامی و 124 اصناف خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم آنها را به سامانه جامع بازرسی خود متصل کنیم؛ چرا که بسیاری از مطالبات مردمی در این زمینه به هم نزدیک است. اگر این ارتباط برقرار شود، امیدواریم زمان رسیدگی به شکایات کاهش پیدا کند و اعتماد مردم به ما جلب شود.

وی افزود: ضعف ما در سیستم بازرسی در زمینه امکانات و بخش پرسنلی مشهود است. در هیچ کجای دنیا به این سبک و سیاق بازرسی نمی‌کنند و عملا کار آزمایشگاهی در آخرین صف است. ما تلاش کرده‌ایم بازرسان خود را به سیستم‌های پیشرفته‌تری تجهیز کنیم. آزمایشگاه‌های ما نیز باید تجهیز شوند. همچنین آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب نیز باید توانمندتر از الان ایفای نقش کنند.

به گزارش ایسنا، فرهادی ادامه داد: ما در بخش ریزگردها و پرتوها فاقد امکانات آزمایشگاهی و سنجشی مناسب هستیم. در بخش آب هم فقط برخی پارامترها را می‌توانیم اندازه‌گیری کنیم. سیستم بازرسی و بازرسان ما باید آموزش‌هایی را متناسب با دستگاه‌های جدید دریافت کنند. همچنین برای اینکه سیستم بازرسی چابک‌تر عمل کند، قرار شد خودروهای بازرسی از لگوی وزارت بهداشت برخوردار باشند و مناسب برای مداخلات و حوادث طبیعی شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین