کد خبر: ۳۲۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۵
تحليلي از اينترنشنال هرالد تريبيون:

کاهش امنيت هوايي: نتيجه تحريم

آفتاب‌‌نیوز : در اين گزارش که توسط آلبرت کيث برايسان پيمان کار کانادايي تهيه شده، صحبتي از هواپيماي نظامي به ميان نيامده است. اما گفته شده که دولت امريکا و شرکت هاي اصلي امريکايي با ناديده گرفتن معاهدات بين المللي، جان مسافران خطوط تجاري هوايي ايران و هزاران مسافر ديگري را که به اين کشور سفر مي کنند به مخاطره خواهند انداخت.

يک مقام وزارت خارجه امريکا در خصوص اين گزارش خاطر نشان کرد، ايران از زمان سقوط شاه هيچگونه قطعات يدکي هواپيماي نظامي از امريکا دريافت نکرده است و در صورتي که هر يک از هواپيماهاي غيرنظامي ايران از امنيت پرواز برخوردار نباشد، مسووليت آن به عهده مقامات هواپيمايي ايران خواهد بود.

سازمان بين المللي هواپيمايي غيرنظامي در بيانيه اي اعلام کرد که اسد کوتاييت رئيس اين سازمان چندي پيش امريکا را متقاعد کرد که قطعات يدکي بوئينگ 747 را در اختيار ايران قرار دهد و هم اکنون نيز در خصوص واگذاري بيشتر قطعات يدکي اين هواپيما با مسوولان امريکا مذاکره مي کند.

در اين بيانيه آمده است: "دکتر کوتاييت هميشه در تمامي مذاکرات، تعهد امريکا به تضمين ايمني عملکرد خطوط هوايي را در نظر گرفته است. زماني که امريکا متقاعد شد امنيت [مسافران] در خطر است، اجازه واگذاري قطعات يدکي را داد." بنابراين، هنوز بسيار زود است که نتيجه گيري کنيم که کمبود قطعات يدکي علت سقوط هواپيماي نظامي C-130 ايران بوده است.

از ديگر اقدامات زيانبار امريکا که در اين گزارش آمده است، مي توان به امتناع شرکت هاي امريکايي از واگذاري قطعات يدکي هواپيما، مصادره موتورهايي که به منظور تعمير به ساير کشورها فرستاده مي شوند، ندادن اطلاعات پرواز و حتي تهديد شرکت هاي اروپايي به توقف واگذاري قطعات به خود آنها در صورت همکاري با ايران، اشاره کرد.

اين گزارش مي افزايد: "بي تفاوتي [امريکا] در خصوص ايمني پرواز به شدت تعجب برانگيز است. از آنجايي که اکثر هواپيماهاي ايران بيشترين زمان خود را در حريم هوايي خارج اين کشور و بر فراز مناطق مسکوني مي گذرانند، بايد تأمل و کمي ايمني را نيز در تحريم هاي اقتصادي گنجاند."

بنا به اين گزارش، هواپيماهاي ايران اير و هشت هواپيماي کوچکتر ايران اغلب بدون داشتن نمودارهاي جديد پرواز بر فراز وسيع ترين مناطق اروپا به پرواز درمي آيند. اما در عين حال دو شرکت ايرباس [سازنده هواپيما] و رولز رويس [سازنده موتور] که در امريکا نيستند، خدمات کامل به ايران ارائه مي دهند.

بيشتر هواپيماهاي فعلي ايران محصول شرکت بوئينگ هستند. اين گزارش شرکت بوئينگ را متهم مي کند به اينکه از فروش هواپيما به ايران امتناع ورزيده و هيچگونه کمکي به خطوط هوايي اين کشور ارائه نداده است. در بيانيه شرکت بوئينگ آمده است: "تحريم هاي دولت امريکا عليه ايران مانع از انجام داد و ستد در اين کشور مي شود.

شرکت بوئينگ از اين تحريم ها و سياست هاي دولت امريکا حمايت مي کند. اما از آنجايي که ايمني مسافر و هواپيما در اولويت برتر شرکت بوئينگ قرار دارد، ما در سال 2004 درخواست دريافت مجوز را به دولت امريکا ارائه داديم. اين مجوز به ما امکان مي دهد وضعيت هواپيماهاي تجاري ايران را بررسي کنيم، نيازمنديهاي ايمني پرواز را مشخص کنيم و در نهايت لوازم يدکي و قطعات در اختيار ايران بگذاريم." شرکت بوئينگ اعلام کرده است که تاکنون هيچ پاسخي در خصوص درخواست خود از دولت امريکا دريافت نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین