کد خبر: ۳۲۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۵

داستان هایی که نشریات آمریکا سانسور کردند

آفتاب‌‌نیوز : 1-قانون اساسی اتحادیه اروپا:  
در سال جاری میلادی، قانون اساسی واحد اتحادیه اروپا پس از رأی گیری در فرانسه و آلمان با رأی منفی اکثریت مردم رو به رو شد. در چنین شرایطی تصور همگان بر این بود که اتحادیه اروپا به راحتی با بن بست روبرو شده است که البته اینچنین نشد.
دانیل هنان که از اعضای فعال اتحادیه اروپا است، دوازده مورد از مواردی را که در قانون اساسی با وجود رأی منفی به اجرا درآمدند، ‌لیست کرده است. 

2-ائتلافی جدید از دوستان:  
به مدد شرکت های امنیتی خصوصی که در عراق تأسیس شده است کلمبیا، گوآتمالا، اسوالوادور،‌ نیکاراگوئه و شیلی حضوری پررنگ تر در عراق یافتند. شرکت های نظامی خصوصی به حمایت و محافظت از مقرهای نظامی آمریکاییان پرداختند. در طول یک سال جاری، بسیاری از پرونده های مربوط به آزار و اذیت جنسی زندانیان عراقی به واسطه همین شرکت های خصوصی افشا شد. 

3-جانشین احتمالی رهبر چین 
کیم جونگ ایل، رهبر فعلی کره شمالی در سال 1994 به جای پدر بر مسند قدرت تکیه زد. این در حالی است که اخبار حاکی از احتمال جانشینی پسر وی به جای پدر است. کیم جونگ ایل در روز بیست و ششم اکتبر با همراهی پسر دومش با رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. در شرایطی که بحث جانشینی کیم جونگ به شدت داغ شد، وی صحبت و تبادل نظر در این خصوص را در کشورش تحریم کرد. 

4-بادهای مخالف بر فراز آسمان آمریکا   
میزان تصاعد گازهای گلخانه ای ایالات متحده برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته کاهش چشمگیری داشت. در فاصله سال های 2000 تا 2003 میزان تصادعد گازهای گلخانه ای در پایگاه های ایالات متحده تا هشت درصد کاهش داشته است. این در حالی است که این درصد برای کانادا در همین فاصله زمانی 24 درصد افزایش تصاعد بوده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، دلیل این کاهش در تصاعد گازهای گلخانه ای در ایالات متحده،‌ پیشرفت تکنولوژی های سوخت فسیلی و انتقال صنایع سنگین به کشورهای پیشرفته تر نظیر چین است. 

5-خطای گفتاری رامسفلد  
دونالد رامسفلد در ماه آگوست در خصوص کشور تایوان، واژه «کشوری مستقل» را به کار برد. در شرایطی که ایالات متحده به دنبال کسب حمایت چین است،‌ به کار بردن این واژه توسط یک مقام آمریکایی می توانست به راحتی تمامی نقشه های این کشور را بر آب دهد. تایوان از لحاظ مقامات چینی، نه یک کشور مستقل بلکه یکی از استان های چین است. خوشبختانه هیچ کدام از دولت های چین و تایوان بر این خطای گفتاری رامسفلد پافشاری نکردند. 

6-ظهور کمپ های تروریستی در پاکستان  
مبارزه دولت پاکستان با گروه های تروریستی پس از حادثه یازدهم سپتامبر،‌ اعتبار فراوانی را به پرویز مشرف در صحنه سیاسی واشنگتن بخشید. مشرف به مدد همین اعتبار توانست جت های جنگی اف 16 را خریداری کند. در حالی که آمار رسمی حاکی از کاهش فعالیت های تروریستی در پاکستان است،‌ برخی از منابع غیررسمی در ماه جولای اعلام کردند که کمپ های پرورش تروریست مجددا در پاکستان آغاز به کار کرده اند. 

7-ظهور مائوئیست ها در هند 
فرقه مائوئیست ها پس از متزلزل کردن امپراطوری نپال، دامنه فعالیت خود را به هندوستان گسترش دارند. این فرقه در هند با استفاده از سیستم های مخابراتی پیچیده با هندی ها ارتباط برقرار کرده و پلیس را سر در گم کردند. مائوئیست های هندی با عنوان حمایت از ضعیفان و بی خانمانان فعالیت خود را در هندوستان آغاز کردند. این فرقه اخیرا ادعا کرده است که در طول یک سال گذشته با حمله به یک زندان محلی سیصد و پنجاه زندانی را آزاد کرده است. 

8-آزمایش موفقیت آمیز موشک های آمریکایی   
آزمایش موشکی با صد برد مایل برفراز اقیانوس آرام،‌ پیروزی ناچیزی برای آمریکا نبود. خبر موفقیت آمیز بودن این آزمایش روز هفدهم نوامبر و در شرایطی که اخبار مربوط به خرج 92 میلیارد دلار در پایگاه های زمینی جنجال فراوانی را به راه انداخته بود،‌ مطرح شد. همزمان با اعلام این خبر، رئیس سابق پنتاگون اعلام کرد که این موفقیت مدیون تحقیقات واقعی و اهداف والای نیروی دریایی و ارتش است. 

9-چشم انداز دنیای نفت و انرژی  
در لابه لای بحران های مربوط به قیمت گاز و نفت که سال جاری بازارهای بین المللی را دستخوش تغییراتی اساسی کرد، شرکت نفتی اکسون موبیل در مقاله ای با عنوان «چشم انداز انرژی» به تحلیل حوادث در دنیای انرژی در سال جاری پرداخت. این شرکت نفتی پیش بینی کرده است که تا سال 2010 میلادی بی شک میزان تولید نفت توسط کشورهایی که از اعضای اوپک نیستند،‌ افزایش خواهد یافت. در این مقاله، پیش بینی شده است که کشورهای عضو اوپک باید برای جبران این مسأله به تولید بشکه های بیشتر نفت روی آورند. 

10-ارتش آمریکا همچنان متزلزل است  
مجله سیاست خارجی ایالات متحده، در آخرین آمار رسمی اعلام شده اعلام کرد که در عراق از هر هفت نفر سرباز آمریکایی، یک نفر روزانه مجروح می شود.
براساس آخرین گزارشات رسیده، در طول یک سال جاری 2100 سرباز آمریکایی در عراق جان خود را از دست داده اند. بر اساس همین آمار از هر هفت نفری که در عراق مجروح می شوند، یک نفر جان خود را از دست می دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین