کد خبر: ۳۲۹۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

قبل و بعد نشست وین 2/ از لیست 36 نفری مخالفان تا نقشه راه‌حل بحران سوریه

طرف هایی که جمع شدن آنها دور یک میز تقریبا غیرممکن به نظر می رسید، روز شنبه 14 ماه کنونی میلادی در وین بار دیگر دور هم جمع می شوند تا در باره طرح و راه های سیاسی حل بحران سوریه گفت وگو و مذاکره کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه لبنانی السفیر در این باره نوشت: این زمان نتیجه رایزنی های استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به ویژه با دمشق ، مسکو ، واشنگتن و مخالفان سوری است.

دی میستورا قرار است سه شنبه آینده گزارشی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند که شامل پیشنهادها و افکاری است که به نظر می رسد با توجه به بیانیه 9 بندی نشست وین یک برای ترسیم نقشه راه حل سیاسی بحران سوریه در نشست وین 2 بررسی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، السفیر خاطرنشان کرد: دی میستورا احساس نکرده است که طرف های اصلی منطقه ای و بین المللی از موضع خود در قبال بحران سوریه به طور ریشه ای عقب نشینی کرده اند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: سوری ها و روس ها از دی میستورا خواسته اند تا ضمن هماهنگی با آمریکا تلاش های خود را برای فشار بر سعودی ها ، ترکیه و قطر متمرکز کند تا حمایت های فزاینده نظامی را که به تقویت گروه های تروریستی تکفیری داعش و النصره منجر می شود، متوقف کنند.

** فهرست 36 نفری مخالفان سوری

السفیر نوشت: در نشست وین 2 پیش نویش فهرست جدیدی ازمخالفان سوری برای نشستن پشت میز مذاکرات با نظام سوریه ارائه خواهد شد و این فهرستی است که روس ها به طرف سعودی در حاشیه نشست وین یک ارائه کرده و خواستار تعدیل و یا افزایش محدود آن شده اند.

معاذ الخطیب، احمد الجربا، عارف دلیله، خالد خوجه، هادی البحره، صفوان عکاش، سمیر العیطه، میشل کیلو، صالح مسلم محمد، سلیم الشامی، رونا ترکمانی، رندا قسیس، محمد حبش، محمد طیفور، محمود مرعی، جمال سلیمان، لؤی حسین، قدری جمیل، ولید البنی ومنیر هامیش که به مخالف سوری معروف هیثم مناع بسیار نزدیک است، از جمله اسامی مخالفانی است که نامشان در این فهرست 36 نفری گنجانده شده است.

در این فهرست اسامی برخی بازرگانان، نمایندگان انجمن ها و تجمع های سوری مخالف کردی و مسیحی هم قرار دارد.

** گام دوم بعداز وین 2

این روزنامه لبنانی با بیان این که « گام دوم بعداز نشست وین 2، نشستن نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دور یک میز است»، خاطرنشان کرد:کسانی که به تازگی از مسکو دیدن کرده اند، شنیده اند که روس ها می گویند، نظام سوریه به حل سیاسی بحران ملتزم است و گام های سیاسی ریشه ای قابل لمس برداشته است.

السفیر تصریح کرد: در قاموس دیپلماتیک روسیه گزینه « مرحله انتقالی» را که دشمنان نظام سوریه مطرح می کنند، وجود ندارد و روس ها به کنار گذاشته شدن بشار اسد رییس جمهوری سوریه هرگز تن نمی دهند.

این روزنامه لبنانی افزود:روس ها به کسانی که خواستار کناره گیری بشار اسد هستند، می گویند، حل سیاسی بحران سوریه را نمی خواهید ، شما خواستار هرج و مرج در سوریه هستید، این تنها ملت سوریه است که باید در باره سرنوشت خود ، کشور و رهبرانش تصمیم بگیرد.

السفیر اضافه کرد: دی میستورا قانع شده است که بافتن فرش حل سیاسی بحران سوریه سخت و پیچیده است و هر بندی از پیشنهادها به مذاکراتی طولانی نیاز دارد اما مطلوب این است که روند حل بحران در مسیر صحیحی قرار بگیرد و گام های عملی را که باید طرف های درگیری و طرف های موثر منطقه ای و جهانی بردارند ، مشخص و اتخاذ شود.

** سفرسلمان به مسکو

این روزنامه لبنانی نوشت: بعداز وین 2 روس ها میزبان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در پایان ماه نوامبر کنونی در مسکو خواهند بود و به آنها تاکید شده است که این سفر با وجود همه شرایط سخت انجام خواهد شد.

** لبنان چه؟

السفیر خاطرنشان کرد:حل بحران ها در لبنان به تعویق افتاده است و قبل از آن که وضعیت منطقه در سال 2016 روی ریل صحیح قرار نگیرد و بحران های آن حل نشود لبنانی ها نباید منتظر حل مشکلات خود باشند. 

این روزنامه لبنانی تصریح کرد:معنای این سخن آن است که لبنان به این زودی ها دارای رییس جمهوری نخواهد شد و اگر وضع به همین ترتیب پیش رود در بهار سال 2017 با چالش حل کامل بحران ها از جمله انتخاب رییس جمهوری ، انتخاب نمایندگان مجلس و فعال بودن دولت و مجلس مواجه خواهد بود.

لبنان حدود 530 روز است که رییس جمهوری ندارد.

السفیر نوشت: یک مقام ارشد لبنانی که به تازگی از خارج بازگشته است، می گوید، لبنان با خطرهای بزرگ اقتصادی و امنیتی مواجه خواهد شد اگر سعودی ها وایرانی ها تصمیم بگیرند آتش شعله ور در میدان های منطقه ای به ویژه سوریه و یمن سرد شود.

به نوشته السفیر، این مقام لبنانی می افزاید: لبنان بسیار مستعد میزبانی نزاع های سیاسی و امنیتی منطقه ای است و این شرایط و وضعیت به سیاستمداران لبنانی گوشزد می کند که باید درصدد بهبود شرایط و اوضاع سیاسی ، امنیتی ، مالی و اقتصادی کشورشان باشند و بازکردن درهای مجلس و فعال کردن دولت نخستن گام ها در این زمینه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین