کد خبر: ۳۲۹۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰

آن چه از شوشتر به سوغات می‌رود...

ترشیجات و لبنیات سنتی شوشتر آن قدر شناخته شده است که از همه جای ایران برای خرید به شوشتر می‌آیند تا هم در این سفر آثار تاریخی و سازه‌های جهانی آبی - تاریخی شوشتر را از نزدیک ببینند و هم با دست پُر در پایان سفر خود از شوشتر بروند.
آفتاب‌‌نیوز :
تولید حدود 10 نوع ترشیجات محلی و حدود هشت نوع انواع لبنیات محلی از ویژگی‌های خاص و انحصاری شهرستان تاریخی شوشتر است که توانسته جهانگردان و توریست‌ها را به این شهر زیبا و دیدنی بکشاند.

ترشیجاتی مانند ترشی سیر، لَگَجی، بندری، موسیر و مخلوط از جمله پرطرفدارترین ترشیجات بین مهمانان و توریست‌هایی است که برای بازدید و خرید به شوشتر سفر می‌کنند.

حسنعلی فرهنگ، یکی از فروشندگان و تولیدکنندگان ترشیجات محلی شوشتر، بیش از 25 سال است که ترشیجات محلی را تولید می‌کند و به فروش می‌رساند.

وی می‌گوید: این ترشیجات و ماست موسیر تنها مختص شوشتر است که زبانزد ایران و جهان شده است و از همه جای ایران و جهان برای خرید محصولات لبنی و ترشی محلی به این جا سفر می‌کنند.

این تولیدکننده ترشیجات محلی ادامه می‌دهد: ما 10 نوع ترشیجات محلی خاص شوشتر را تولید و تهیه می‌کنیم و در شوشتر حدود 20 مغازه فروش ترشیجات محلی و ماست موسیر به صورت رسمی داریم که اگر مسؤولان از این سوغات مخصوص شوشتر حمایت بیشتری کنند قطعا جوانان بیشتری برای تهیه و تولید محصولات لبنی و ترشیجات سنتی شوشتر تشویق و برای خود شغل ایجاد می‌کنند.

یکی دیگر از فروشندگان ترشیجات محلی شوشتر می‌گوید: مسؤولان شوشتر می‌توانند برای حمایت بیشتر از این محصولات سنتی به جوانانی که علاقه‌مند به این حرفه هستند وام و دیگر مشوق‌ها را ارایه کنند.

یکی دیگر از این فروشنده‌های ترشیجات محلی می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که پلیس راهنمایی و رانندگی به خودروهایی که برای خرید ترشیجات و ماست موسیر به بازار مرکزی در خیابان طالقانی شوشتر مراجعه می‌کنند اجازه توقف نمی‌دهد و یا خودروها را جریمه می‌کند تا ترافیک نشود. ما از مسؤولان شوشتر و سرمایه‌گذاران درخواست می‌کنیم که پارکینگ طبقاتی در نزدیکی بازار خیابان طالقانی شوشتر احداث کنند تا این مشکل هم برطرف شود.

اما در کنار تولید ترشیجات یکی دیگر از سوغات محلی شوشتر تهیه و تولید انواع لبنیات محلی است که بازار خوبی در شوشتر دارد.

مجتبی شیربرنجی یکی از تهیه و تولیدکنندگان محصولات لبنی سنتی در شوشتر است که توانسته این شغل اجدادی خود را ادامه دهد.

وی می‌گوید: ما هشت نوع لبنیات سنتی و محلی که تنها مختص شوشتر هستند تولید می‌کنیم و بسیار هم مورد استقبال مردم در سراسر ایران و حتی جهان قرار گرفته است، زیرا خریداران محصولات ما از همه شهرهای ایران هستند. حتی جهانگردانی که به شوشتر سفر می‌کنند با گرفتن آدرس به این جا آمده و محصولات ما را با خود می‌برند.

او می‌افزاید: ما انواع لبنیات محلی مانند ماست محلی، دوغ محلی، ماست موسیر، شیر، شیربرنج، کره محلی، روغن محلی و سرشیر را تهیه و تولید و برای فروش عرضه می‌کنیم.

وی می‌گوید: تنها درخواست و انتظار من از مسؤولان شوشتر این است که ما را حمایت بیشتری کنند و برای گسترش و تولید بیشتر محصولات به ما وام داده و مشکلات پیش روی ما را برطرف کنند زیرا توانایی مالی ما محدود است و به حمایت مسؤولان نیاز داریم.

در همین زمینه معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر به ایسنا، گفت: تولید محصولاتی مانند ترشیجات و لبنیات محلی در شوشتر سابقه بسیار طولانی دارد و از جمله سوغات شوشتر به شمار می‌آید که قطعا این تولیدکنندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند، ولی از این تولیدکنندگان عزیز که با تولید این محصولات توانسته‌اند شوشتر را همانند آثار تاریخی آن به مردم ایران و جهان معرفی کنند انتظار داریم همانند گذشته به رعایت بهداشت فردی توجه داشته باشند.

فریدون فرهادی افزود: یکی از موضوعاتی که همیشه برای خریداران مهم است رعایت نکات بهداشتی توسط تولیدکنندگان است و اگرچه این عزیزان خود به رعایت مسایل بهداشتی واقف هستند، ولی از آنها انتظار داریم که همیشه از روپوش مناسب و دستکش استفاده و محل کسب و کار خود را تمیز نگه‌داری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین