کد خبر: ۳۲۹۹۲۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
ضرورت حفظ امنیت و آرامش جامعه در آستانه انتخابات

در حاشیه‌ بازداشت چند خبرنگار؛ اقدامی برای جلوگیری از "نفوذ" یا "تسویه‌حساب سیاسی"؟

احمد توکلی، علی مطهری و محمدرضا تابش از جمله نمایندگانی بودند که بعد از اعلام خبر این بازداشت‌ها در مطالبی جداگانه به انتقاد از این موضوع پرداختند. حالا هم وزیر کشور ضمن بیان اینکه در حال پیگیری این موضوع از قوه قضائیه است، تاکید می‌کند "در آستانه انتخابات نباید مسائلی که آرامش جامعه را برهم می‌زند بوجود بیاید."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشور در روزهای اخیر با واکنش و انتقاد برخی از مقامات کشور، نمایندگان و فعالان سیاسی مواجه شده است. احمد توکلی، علی مطهری و محمدرضا تابش از جمله نمایندگانی بودند که بعد از اعلام خبر این بازداشت‌ها در مطالبی جداگانه به انتقاد از این موضوع پرداختند. حالا هم وزیر کشور ضمن بیان اینکه در حال پیگیری این موضوع از قوه قضائیه است، تاکید می‌کند "در آستانه انتخابات نباید مسائلی که آرامش جامعه را برهم می‌زند بوجود بیاید."

به گزارش آفتاب، احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، سامان صفرزایی، خبرنگار اندیشه پویا، آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار روزنامه ایران و عیسی سحرخیز خبرنگارانی بودند که در روزهای گذشته بازداشت شدند. همزمان با بازداشت این افراد، برخی خبرگزاری‌ها از جمله؛خبرگزاری‌ صداوسیما و مهر در همین‌باره با اشاره به اینکه "سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی هفته جاری، چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی را که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند، بازداشت کرد، نوشته‌‌ بودند:.... اما ارتباط این دستگیری‌ها با شبکه نفوذی فوق الذکر مشخص نیست. 

اعلام این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و برخی نیز به انتقاد از این بازداشت‌ها پرداختند. احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس در کانال تلگرامی خود یادداشتی را با عنوان «ملاحظه‌ای در حاشیه دستگیری چند خبرنگار» منتشر و با بیان اینکه "...رهبرانقلاب مساله نفوذ پس از برجام را بسیار جدی دانستند. اما باید مراقبت کرد نگرانی رهبری متوقف به تصمیمات شعاری و اقدامات سطحی در حوزه سیاست نشود.... اخباری مبنی بر دستگیری تعدادی از خبرنگاران به اتهام نفوذ منتشر شده است... حسب سابقه‌ای که پیشتر هم وجود داشته است نگرانم دغدغه مبنایی و عمیق رهبرانقلاب به اقدامات امنیتی و انتظامی خلاصه شود." توکلی با طرح این پرسش که "تا پیش از طرح نفوذ از سوی رهبری چرا این اقدام صورت نگرفته است؟ تهدید نفوذ که مساله امروز و دیروز ما نبوده است."، نوشته بود: بنابراین انتظار می‌رود این دست اقدامات با درایت و دقت بیشتری صورت گیرد که اصل دغدغه رهبری تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

علی مطهری و محمدرضا تابش نمایندگان دیگری بودند که نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. مطهري، نماینده تهران با اشاره به اینکه "افرادی می‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسیله‌ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهند داد"، در کانال تلگرامی خود نوشته بود: حیات سیاسی این افراد در گروی ایجاد محدودیتهاست و در فضای آزاد قادر به رقابت با رقبای خود نیستند، لذا صحبت از فتنه پس از برجام و فتنه چهارم به میان می‌آورند، در حالی که همه اینها خیالات شیطانی خود آنهاست و واقعیت ندارد. محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس هم در یادداشتی در روزنامه ایران نوشته بود: خدای نکرده نباید موضعگیری رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان به مسئولان عالی‌رتبه کشور فتح بابی برای به وجود آمدن انشقاق در جامعه شود و به گسترش افترا، تهمت و دروغ‌پراکنی‌های ناجوانمردانه در جامعه بینجامد. زیرا هر موضوع و موضعی که باعث اختلاف و انشقاق در میان مردم و مسئولان شود، سم مهلکی است که از نفوذ بیگانگان نیز بدتر و خطرناک‌تر عمل می‌کند. زیرا سد اصلی کشور در مقابل «نفوذ»، چه از جنبه عملیات روانی و چه اقدامات فیزیکی خود مردم هستند.

انتقادها و هشدارهای رئیس‌جمهور

اما واکنش‌ها به همین‌جا ختم نشد و رئیس‌جمهور نیز درباره پیامد‌های منفی این مسئله برای کشور هشدار داد. روحانی در همین‌باره ضمن بیان اینکه "رهنمود‌ها و نکاتی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند٬ با هدف استحکام قدرت ملی و برای این است که ملت ایران در برابر نفوذ بیگانگان صف واحدی بوده و در برابر توطئه‌ها هوشیار و بیدار باشند، هشدار داد: اینطور نباشد که از این پس با هرکس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.... نباید عده‌ای با کلمه «نفوذ» بازی کنند.... اجازه ندهیم افرادی از این کلمات در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی خود سوءاستفاده کنند. 

رئیس‌جمهور همچنین در نمایشگاه مطبوعات به صراحت از دروغ‌پراکنی، تخریب و تهمت‌زنی برخی رسانه‌های خاص علیه دیگران و همچنین عدم برابری و یکسانی رسانه‌ها در برابر قانون انتقاد کرد و با بیان اینکه "بدترین جوانمرگی،‌ جوانمرگی مطبوعات و رسانه است و اینکه رسانه‌ای که هنوز متولد نشده بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد" تاکید کرد: کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشند. به نظام مطبوعاتی شفاف، با قوانین و مقررات روشن نیاز داریم. اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند... برای مطبوعات، پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه آنها سخن بگویند و قضاوت کنند مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند؛ هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه "قابل تحمل نیست که در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می خواهند بگویند"، اظهار کرد: گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.

وعده روحانی برای پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت‌‌شده

برخی رسانه‌ها نیز خبر دادند که در حاشیه بازدید رئیس‌جمهوری از نمایشگاه مطبوعات، همسر یکی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده ضمن دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور خواستار پیگیری وضعیت این روزنامه‌نگار شد و رئیس‌جمهور نیز به وی گفت "نگران نباشید. ان‌شاءالله همه چیز درست می‌شود. ما هم پیگیر ماجرا هستیم. این جوانان سرمایه‌های نظام هستند و نباید دلسردشان کنیم. شما به مراجع قضایی نامه بدهید تا پیگیر موضوع باشند، من هم پیگیری می‌کنم تا قضایا حل‌و‌فصل شود.

دستگیری‌هایی با قصد تسویه‌حساب سیاسی

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در برنامه تلویزو «نگاه یک» درباره دستگیری چند نفر از فعالان رسانه‌ای به اتهام نفوذ و جریان‌سازی یا ادارک‌سازی افکارعمومی و این نظر که عنوان می‌شود پس از برجام این دستگیری‌ها با قصد تسویه‌حساب سیاسی بوده است و بزرگ‌نمایی صورت گرفته است، گفت: اینکه از رسانه نفوذ صورت می‌گیرد وجود دارد و یک اصل است، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم. می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی‌کردن است و درست نیست. من اینها را می‌گویم که اشتباه است.

هیچ رسانه‌ایی حاشیه امن ندارد

با این حال، دیروز محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشت خبری خود درباره این بازداشت‌ها ضمن بیان اینکه "اطلاع دقیقی از کار این افراد ندارم"، گفت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اتهام از نظر قاضی درست بوده و الا آن‌ها را بازداشت نمی‌کرد. اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا اسم کامل این افراد قبل از احراز جرم در برخی رسانه‌ها منتشر شده است"، گفت: از نظر قوه قضاییه هیچ رسانه‌ای حاشیه امن ندارد؛ در واقع هر موردی که مربوط به مدعی‌العموم بوده اقدامات صورت گرفته است. در طیف‌های مختلف نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم. 

ذوالنور: بازداشت‌ها قانونی است؛ ایراد نگیرید

یک مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دستگیری‌ این خبرنگاران توسط اطلاعات سپاه را «کاملاً قانونی و با حکم قضایی» دانست و از برخی افراد که به این بازداشت‌ها «ایراد» می‌گیرند، انتقاد کرد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه، که با خبرگزاری «میزان» گفت‌وگو کرده است، گفت: تمامی قوا و نیروهای امنیتی باید تابع قانون باشند و تا آنجا که ما می‌دانیم، نباید به کار قانونی ایراد گرفت.

 نام کامل خبرنگاران بازداشت‌شده را اعلام می‌کنند اما اختلاس‌گران را خیر

امروز نیز وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به بازداشت خبرنگاران واکنش نشان دادند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره رسانه‌هایی که پیرامون بازداشت‌های اخیر دروغ‌پردازی می‌کنند، گفت: ما برنامه‌ای برای برخورد با این رسانه‌ها نداریم و برنامه‌ای نیز برای بازداشت‌شدگان نداریم. آنها که بازداشت شده‌اند بعدا در دادگاه صحبت می‌کنند و کسانی که آنها را بازداشت کرده‌اند اتهامات آنها را بیان می‌کنند اما نکته‌ای که مهم است این است که ما شاهد هستیم کسانی که اختلاس‌های میلیاردی کرده‌اند با عناوین اختصاری همچون ب.ز نامبرده می‌شوند اما درباره کسانی که تازه بازداشت شده‌اند با عناوین کامل نامبرده می‌شوند.

در آستانه انتخابات نباید آرامش جامعه را برهم زد

وزیر کشور هم درباره دستگیری این خبرنگاران با بیان اینکه "من از مسئولان قوه قضائیه در این رابطه پرسیده‌ام که آنها گفته‌اند اسنادی دارند که در حال بررسی آن اسناد هستند"، تاکید کرد: در آستانه انتخابات نباید مسائلی که آرامش جامعه را برهم می‌زند بوجود بیاید. اگر قوه قضائیه اسناد محکمه‌پسند دارد باید طبق آن اسناد این مسأله پیگیری شود. البته آبرو و عزت مردم و منافع ملی مهم است و در چنین اقداماتی باید بین منافع ملی و آبروی مردم تناسب ایجاد شود. وقتی اسناد هنوز مورد قضاوت قرار نگرفته نباید در جامعه نگرانی ایجاد کرد. اگر این فضا مدیریت نشود نویسندگان و خبرنگاران دچار دغدغه خواهند شد. برای ما آرامش و امنیت جامعه بسیار مهم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
0
24
ای وای ...چه شد وا حسرتا
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
16
0
امسال انتخابات ازادمیشه میدان...
امین
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
3
30
نفوذی ها را باید در میان تندروترین افراد پیدا کرد. چون کسی که بخواد نقش نفوذی را بازی کنه نمیاد خودشو متمایل به غرب نشون بده , بلکه کاسه داغتر از آش میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
32
3
.... . وقتی معاون اول دولت دهم دستگیر و روانه زندان می شود ....کف می زنید و هورا می کشید اما اگر یکی از حزب و گروه شما دستگیر شود....متهم به سیاسی کاری می کنید .ایا این دوگانگی در رفتار و گفتار شما نیست ؟
hasan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
37
5
مدیر سایت آفتاب و فساد طلبان چرا اینهمه خوف کردید میترسید یه موقع دستگیر شدها شما را لو بدهند.تا رهبری و سپاه و نیروهای انقلابی هستند شماها هیچ غلطی نمیتوانید بکنید.ای خود فروختگان.اگر وجود داری این نظر را در سایت قرار بده.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
داش اینقد تند نرو الان ....اینایی که این خبرو میخونن هم میگیرین؟
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
30
3
...
سخنی با کسانی که این موضوع را به انتخابات ربط می دهند:
اصلی ترین مشکل اصلاح طلبان این هست که نمی خواهند بپذیرند در خلال سال هایی که عناصر اصلاح طلب به مجلس ششم نفوذ کردند تا سال 88 اصلاح طلبان دست به خودکشی سیاسی زدند.
اصلاحات در سپهر سیاسی ایران جایی ندارد مگر اینکه مثل این دو سال ...سعی کنید آرای مردم را مصادره کنید و بگویید رای به روحانی رای به اصلاحات بود.
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
1
20
خبرنگار اگر مطلبی انتقادی گفت نباید بازداشت شود باید درروزنامه های دیگر مطالب او باپاسخ مستدل نفی شده به چالش کشیده شود استاد مطهری بهترین راه مبارزه با مارکسیسم راحضور وسخنرانی مارکسیسم ها در دانشگاه در حضور دانشجویان می دانست که مستقیم آنان رابنقد بکشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
1
14
امان از سياست ...
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
2
30
... برای مثال روزنامه کیهان و شخص حاج حسین تا حالا چند بار به خاطر ...که سالهاست می نویسد ؛توهین هایی که می کند و تهمت هایی که میزند دادگاهی و محکوم شده ؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین