کد خبر: ۳۲۹۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷

ظریف: در وین ، درباره نحوه امضای سند بازسازی راکتور اراک مذاکره می کنیم

وزیرامورخارجه گفت: مذاکرات درباره سند رسمی بازسازی اراک تمام شده و این سند آماده امضا است ولی در نشست پایان هفته در وین درباره نحوه امضای آن مذاکره خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با دیدیه ریندرز وزیرخارجه بلژیک درباره مذاکره وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 در حاشیه نشست وین گفت: مذاکرات سند رسمی بازسازی اراک تمام شده و آماده امضا است اما درباره نحوه امضا مذاکره می کنیم چرا که همه وزرای خارجه در اجلاس وین نخواهند بود و باید از روش های دیگر استفاده کنیم.

وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: اهمیت امضای سند به عنوان شروع اقدامات ایران در زمینه هسته ای از جمله مسایلی است که بر آن تاکید داشته ایم و باید این سند هر چه سریع تر امضا شود.
ظریف در مورد حضور ایران در نشست آتی وین هم گفت: دو موضوع مهم در دستور کار اجلاس است یکی تعیین گروه های تروریستی که به نظر ما واضح است که گروه های تروریستی کدام هستند و موضوع دوم توافق درباره ادامه کار است.

وی اضافه کرد: ما به دو اصل مبارزه با تروریسم به عنوان وظیفه ای بین المللی و تعیین سرنوشت مردم سوریه توسط مردم سوریه اعتقاد داریم و می توانیم در این زمینه تسهیل کننده باشیم.
وزیر امور خارجه گفت: به دلیل برنامه سفر ریاست محترم جمهوری هنوز معلوم نیست ما در چه سطحی در اجلاس شرکت کنیم.

** چنین حرفی از دی میستورا نشنیدیم


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفته است که ایران در سوریه نقش تنش آفرین داشته ،گفت: تاکنون چنین صحبتی از دی میستورا نشنیده ایم . ارتباط خوبی با دیمیستورا داریم . ایران همواره برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده و برخلاف برخی دوستان که معتقد به راه حل نظامی هستند ما معتقدیم بحران سوریه تنها راه سیاسی دارد و اصرار کردیم وظیفه جامعه بین المللی است که با تروریست ها و افراطیون مبارزه کند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی کشورها و گروه های تروریستی مردم سوریه را به خاک و خون کشیدند و باعث شدند بحران سوریه تبدیل به معضل جهانی شود.
وی با تاکید بر ضرورت حل و فصل هر چه سریع تر این بحران اظهارداشت: اعتقاد داریم در نهایت دنیا باید با تروریسم مقابله کند و مردم سوریه خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

ظریف با بیان این که نباید اجازه دهیم تروریست ها دسترسی به منابع مالی داشته باشند و نفت بفروشند اظهارداشت: امروز باید به این سوال پاسخ داده شود که چگونه داعش نفت می فروشد، چه کسی نفت می خرد و کدام بانک ها درآمد نفتی این گروه خطرناک را برای آن حفظ و منتقل می کنند . اینها سوالات مهمی است.

دربخش دیگری از این نشست خبری، وزیرامورخارجه ضمن ابراز خرسندی از دیدار با همتای بلژیکی خود درتهران اظهارداشت: رابطه ایران و بلژیک رابطه ای طولانی 125 ساله است .رابطه ای که مردم دو کشور خاطره های خوبی از آن دارند.

وی یادآور شد: سوابق مثبتی از این رابطه وجود دارد که در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم های غیرعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران این روابط به خصوص در حوزه های اقتصادی کاهش جدی داشته است. اما در دو سال گذشته شاهد بودیم که بلژیک اقدامات عملی مثبتی در روابط دوجانبه اتخاذ کرد که بازگرداندن آثار تاریخی ایران با کمک دولت بلژیک از آن جمله است.
ظریف با اشاره به حضور وزیرخارجه و وزیر مشاور در روابط تجاری خارجی بلژیک و هیات بلندپایه اقتصادی در تهران اظهارداشت: زمینه ای برای همکاری های دو کشور در حوزه های صلح آمیز هسته ای به خصوص پزشکی هسته ای فراهم است و در زمینه حمل و نقل و سایر حوزه های فنی هم می توانیم با دوستان بلژیکی همکاری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: گسترش روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی برای تقویت مناسبات دو کشور و کمک به توسعه به نفع مردم دو کشور و مردم منطقه است و باید از این فرصت استفاده کرد.

ظریف همچنین گفت: در دیدار امروز یادداشت تفاهمی را برای گسترش تبادلات سیاسی دو وزارتخانه امضا کردیم. این یادداشت تفاهم به نمایندگی های ما در سازمان های بین المللی امکان می دهد در حوزه های مورد علاقه چه در زمینه روابط دو جانبه و چه روابط بین الملل تبادل نظر داشته باشیم.

وی افراط گرایی و تروریسم بر حقوق بشر، محیط زیست و مسایلی که دو طرف دیدگاه های مشابه و یا متفاوتی دارند را از دیگر محورهای گفت و گوهای خود با وزیر خارجه بلژیک عنوان و ابراز امیدواری کرد: به صورت گسترده تر و منسجم تر دو طرف با هم گفت و گو کنند.

به گزارش ایرنا دیدیه ریندرز وزیرخارجه و معاون نخست وزیر بلژیک به همراه وزیر مشاور در امور تجاری خارجی و هیاتی اقتصادی به ایران سفر کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین