کد خبر: ۳۳۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی در نخستین نمایش خود در نوزدهمین جشنواره فیلم«شب‌های سیاه تالین» با استقبال خوبی روبرو شد.
آفتاب‌‌نیوز : طبق اعلام دست‌اندرکاران این فیلم، فیلم سینمایی«دو» از جمله فیلم‌هایی است که در بخش مسابقه اصلی، فیلم‌های اول نوزدهمین جشنواره فیلم«شب‌های سیاه تالین» حضور دارد.

سهیلا گلستانی کارگردان و نویسنده و مهتاب نصیرپور یکی از بازیگران این فیلم سینمایی به عنوان نمایندگان فیلم در این جشنواره حضور دارند.

این فیلم در نخستین نمایش خود دراین جشنواره با استقبال خوبی از سمت حاضرین روبرو شد.

جلسه پرسش و پاسخ بعد از نمایش فیلم نیز میزبان تعداد زیادی از حاضران بود و در مدت زمانی طولانی برگزار شد.

جشنواره‌ی «شب‌های سیاه تالین»در کشور استونی برگزار می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های درجه الف اروپایی است.

این جشنواره برای نخستین سال بخش رقابتی فیلم‌های اول را برگزار می‌کند و امسال از فیلم«دو» نخستین ساخته بلند سهیلا گلستانی در مقام کارگردان برای حضور در این رویداد سینمایی دعوت به عمل آورد.

اعضای جدید شورای نمایش خانگی معرفی شدند

چهار عضو شورای نمایش خانگی با این شورا خداحافظی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی شامگاه 24 آبان، پس از پایان جلسه هفتگی شورای نمایش خانگی،اعضای جدید این شورا معرفی شدند.

نظر به سخنان ریاست سازمان مبنی بر اعمال تغییرات تازه در شوراهای سینمایی و ویدیویی ،طی مراسمی که با حضور حبیب ایل بیگی –معاونت ارزشیابی ونظارت سازمان- و مصطفی سموات –سرپرست اداره کل نمایش خانگی مستند وکوتاه برگزار شد، با اهدای لوح تقدیر و هدایا از تلاش وهمکاری برخی از اعضای سابق که دوره احکام دوساله آنان به پایان رسیده بود قدردانی و احکام اعضای جدید تسلیم آنان شد.

مریم پوریامین ، سهیل جهان بیگلری، حمید بهمنی و محمد صدری ازجمله اعضای سابق شورای نمایش خانگی بودند که در جلسه مذکور با این شورا خداحافظی کردند و به جانشینی آنها انسیه شاه حسینی ( فیلمنامه نویس وفیلمساز) ، حسین مسافر آستانه(نمایشنامه نویس وکارگردان تاتر،مدیرسابق هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،مدیر عامل سابق موسسه رسانه های تصویری) ، علیرضا صدرالدینی (استاد دانشگاه درحوزه معارف، علوم قرانی واحادیث،معاون سابق سینمایی هنری اداره کل ارشاد استان تهران،سوابق مسئولیتی در اداره کتاب)، روانبخش صادقی( کارگردان ،انیماتور وطراح ) و اسماعیل عفیفه( تهیه کننده مجموعه های تلویزیونی "پس از باران "و"میوه ممنوعه") به شورا معرفی شدند.

عبدالله اسفندیاری، اسدالله اعلایی، منوچهر اکبرلو و ایرج محمدی در سمت های خود به عنوان اعضای این شورا ابقا وبه همکاری خود با این شورا ادامه خواهند داد.

موافقت شورای ساخت با 2 فیلم نامه

شورای صدور پروانه ساخت در جلسه 20 آبان با 2فیلمنامه موافقت کرد.

فیلم‌نامه‌های " دو دزد و دو پری " به تهیه کنندگی بهروز مفید و به کارگردانی و نویسندگی حسین قناعت و "اروند" به تهیه کنندگی مهدی داوری و به کارگردانی و نویسندگی پوریا آذربایجانی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

دومین نشست "تئاتر از نگاه سنگلج" با حضور "جعفر والی"

دومین جلسه از سری نشست‌های ماهیانه‌ی "تئاتر از نگاه سنگلج" روز شنبه 30آبان با حضور "جعفر والی" در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد.

نشست‌های ماهیانه‌ی "تئاتر از نگاه سنگلج" با هدف نگاهی بر تاریخ شفاهی تئاتر ایران بعد از سال 1344 ه. ش در هر ماه با حضور صاحب نظران و هنرمندان اثرگذار تئاتر ایران برگزار می‌شود.

در اولین جلسه از این سری نشست‌ها "عباس جوانمرد" از نحوه تاسیس تماشاخانه سنگلج در سال 1344ه.ش و چگونگی برگزاری جشنواره نمایش های ایرانی در آن مقطع زمانی صحبت به میان آورد.

در دومین جلسه نیز قرار است "جعفر والی" هنرمند صاحب‌نظر هنرهای نمایشی در ارتباط با جایگاه و نقش بازیگران اولین گروههای حرفه‌ای تئاتر ایران و ضرورت رفتن به سمت به درام ایرانی صحبت کند.

نشست‌های ماهیانه‌ی "تئاتر از نگاه سنگلج" همزمان با پنجاهمین سال تاسیس تماشاخانه سنگلج قرار است به سوالاتی از جمله نحوه شکل گرفتن اولین گروههای حرفه‌ای تئاتر، چگونگی برخورداری تئاتر از حمایت دولتی و علت به وجود آمدن مفاهیمی چون "درام ایرانی" پاسخ دهد.

دومین جلسه از سری نشست‌های ماهیانه‌ی "تئاتر از نگاه سنگلج" روز شنبه 30آبان، ساعت 19 و با حضور "جعفر والی" در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد.

اولین دوره جشنواره فیلم بی‌کلام تهران به همت دانشجویان دانشگاه هنر، اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

این نخستین بار است که جشنواره‌ای با محوریت فیلم‌های بی‌کلام در آسیا برگزار می‌شود.

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم بی کلام تهران در دو بخش سینمای ملی و سینمای بین الملل برپا شده است.

در بخش ملی فیلم‌های فیلسازان ایرانی در قالب مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه ارائه خواهند شد و در بخش بین الملل فیلم‌های فیلمسازان خارجی باهم به رقابت خواهند پرداخت.

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم بی کلام تهران در دور نخست برگزاری خود محدودیت زیادی برای شرکت کنندگان نگذاشته است. شرکت کنندگان، اعم از دانشجو یا غیر دانشجو می‌توانند فیلم های خود را فارغ از مدت زمان فیلم و سال ساخت آن برای جشنواره ارسال کنند.

به گفته علیرضا قاسمی، بنیانگذار و دبیر جشنواره، تاکنون بیش از ٧٠٠ فیلم به دبیرخانه‌ی این جشنواره رسیده است. قاسمی که پیش از این دبیری یازدهمین جشنواره‌ی فیلم دانشجویی نهال را بر عهده داشته است، به استقبال کم نظیر شرکت کنندگان خارجی نیز اشاره کرد.

علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند برای ثبت نام و مطالعه فراخوان به سایت tehransilent.com مراجعه کنند.

«قول» ایرانی در راه اولو

فیلم سینمایی «قول» ساخته محمد علی طالبی در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اولو به روی پرده می‌رود.

فیلم «قول» که پیش از این در جشنواره های بین المللی فیلم مونترال، کودکان کانادا، سینِکید و بمبی به نمایش در آمده است، در بخش مسابقه سینمای نوجوان جشنواره فیلم اولو حضور دارد.

سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اولو از ۲۵ آبان تا ۱ آذر در کشور فنلاند برگزار می شود.

نشست مشترک کانون ملی منتقدان تاتر ایران و منتقدان تاتر لهستان

نشست مشترک کانون ملی منتقدان تاتر ایران و منتقدان تاتر لهستان در جریان هفته­‌ی فرهنگی تاتر ایران و لهستان شانزدهم و هفدهم آذر ماه سال جاری برگزار می­‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون ملی منتقدان تاتر ایران، منتقدان این کانون و منتقدان تاتر لهستان در راستای تعامل و تبادل نظرات پیرامون جریان نقد تاتر معاصر جهان و همچنین ارزیابی و بررسی نقد تاتر در ایران ولهستان دو نشست مشترک را در جریان هفته­‌ی فرهنگی تاتر ایران و لهستان برگزار خواهند کرد.

در این جلسات که با هدف ارتباط میان منتقدان تاتر ایران و لهستان و نیز توسعه‌­ی روابط با محوریت موضوع نقد تاتر برگزار می­‌شود، منتقدان کانون ملی منتقدان تاتر ایران و سه منتقد تاتر لهستان ضمن ارزیابی مسایل و ویژگی­‌های نقد تاتر در این نشست­ها، راهکارهای ارتباط موثر میان منتقدان دو کشور و توسعه‌­ی روابط علمی در حوزه­‌ی نقد تاتر را مورد بررسی قرار خواهند داد.

هفته­‌ی فرهنگی تاتر لهستان در ایران 22 تا 27 آذر 1394در مجموعه­‌ی تاترشهر برگزار خواهد شد.

" سیمرغ" " آخرین برگ "اش را در " بورسا "ی ترکیه رو می‌کند

تئاتر «آخرین برگ» به کارگردانی " محمد برومند " برای حضور در جشنواره‌ بین‌المللی تئاترعروسکی «بورسا»عازم ترکیه می‌شود.

شانزدهمین دوره فستیوال بین‌المللی تئاتر عروسکی «بورسا»ی ترکیه امسال با شعار «ترویج فرهنگ صلح و توسعه دوستی بین کشورها از طریق هنر» با استفاده از توانمندی‌های هنرهای نمایشی در عرصه تئاتر عروسکی برگزار می‌شود.

گروه «سیمرغ» اول آذرماه عازم شهر «بورسا» می‌شود تاروز پنجشنبه پنجم آذرماه دو اجرا درآمفی تئاتر" عادل ناسیت " در شهر بورسای ترکیه داشته باشد.

تئاتر «آخرین برگ» کار گروه بین‌المللی «سیمرغ» تلفیقی از تئاتر و مدیا و بدون کلام است، این اثر با ساختاری فانتزی و تخیلی به پیامد دعواها، درگیری‌های خانگی و جنگ‌های بین‌المللی می‌پردازد.

در دعواهای کودکانه و جنگ‌های بزرگان، انسانیت و طبیعت است که نابود می‌شود و اگر «آخرین برگ» بر زمین بیفتد دیگر دنیایی نخواهد ماند که ما در آن زندگی کنیم.

تماشاگران در اجرای این نمایش سهیم خواهند بود و همراه با اجرا جهت رسیدن به «صلح و دوستی برای همه» تلاش خواهند کرد.

تئاتر «آخرین برگ» سال گذشته با همراهی هنرمندانی از کشورهای: ایران، آمریکا، افغانستان و کانادا تولید و در تهران و مناطق جنگی به صحنه رفت سپس در جشنواره های بین‌المللی «صلح سارایوو» در کشور بوسنی و هرزگویین و جشنواره تئاتر کودک " چنای هند" به اجرا درآمد که با استقبال مردم و رسانه‌های این کشورها روبرو شد. این گروه در ادامه سفرهایش پس از بازگشت از ترکیه راهی " بمبئی " خواهد شد تادر جشنواره بین المللی "رایان " تئاتر آخرین برگ را به صحنه ببرد .

نویسنده وکارگردان تئاتر «آخرین برگ» محمد برومند، آهنگسازان: مهدی کیانمنش، کیوان علایی و یوسف نیک‌پور هستند.

نمایش پویانمایی «وقتی بچه بودم» در جشنواره فیلم منچستر

پویانمایی (انیمیشن) «وقتی بچه بودم» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا در بخش «مسابقه فیلم کوتاه» اولین جشنواره بین‌المللی فیلم منچستر کشور انگلستان به نمایش در می‌آید.‌

این جشنواره شامل بخش‌های مسابقه‌ فیلم کوتاه، فیلم بلند، چشم‌انداز، کارگاه هنری، نشست‌های تخصصی نقد و بررسی و بخش رویدادهای رسانه‌ای است. که در روزهای 26 تا 28 آبان 94 (17 تا 19 نوامبر 2015) در شهر منچستر برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، پویانمایی «وقتی بچه بودم» از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بخش مسابقه‌ی فیلم کوتاه این جشنواره، به همراه فیلم‌هایی از کشورهای هلند، فنلاند، انگلستان، آمریکا، پرتغال، برزیل، ایرلند، اسلواکی، آلمان، رومانی، استرالیا، سوئیس، ترکیه، چین، اتریش، کانادا، جمهوری چک و کرواسی طی روزهای 26و 27 آبان در دو نوبت صبح و عصر نمایش داده می‌شود.

به اعتقاد برگزارکنندگان، این جشنواره بزرگ‌داشتی برای هنر پویانمایی است که بزرگ‌ترین قطب‌های انیمیشن انگلستان را گرد هم می‌آورد و تلاش می‌کند ضمن دعوت از جامعه برای لذت بردن از تمامی ابعاد این هنر، زمینه‌ی اتحاد هنرمندان، دانشجویان و مشتاقان برای درک متفاوت‌تر را نیز ایجاد ‌کند.

پویانمایی هشت دقیقه و 30 ثانیه‌ای «وقتی بچه‌بودم» تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی حضور داشته و جوایزی نیز دریافت کرده است.

«اروند خون» در بخش ویژه سوگواره خمسه حضور پیدا می‌کند

نمایش «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی با حضور در بخش ویژه دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئینی‌های مذهبی خمسه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی از هشتم آذرماه در قالب بخش ویژه دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئینی‌های مذهبی خمسه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه خواهد رفت.

این اثر تولید معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و در راستای حمایت از نمایش‌های فاخر به مدت ۳۰ شب اجرا خواهد داشت.

درونمایه این اثر با دستمایه قرار دادن موضوع شهدای غواص و در برقراری پیوند با واقعه کربلا است. نمایش «اروند خون» که مدیریت تولید آن را حمید نیلی بر عهده دارد، با هنرمندی قاسم زارع، حسین پورکریمی، سروش طاهری، وحید آقاپور و ایوب آقاخانی در سالن ۲۵۰۰ نفری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود.

دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری علی اصغر خسروی از5 الی 24 آذر ماه در تهران برپا می شود.

تینا پاکروان کارگاه آموزشی «از فیلم کوتاه تا فیلم بلند» را برگزار می‌کند

در سومین جلسه باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر در پردیس ملت، فیلم‌هایی از تینا پاکروان، مریم اسمی خانی و میثم امینی به همراه کارگاه انتقال تجربیات تینا پاکروان با عنوان "از فیلم کوتاه تا فیلم بلند" در پردیس ملت برگزار می‌شود.

سومین جلسه باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر روز شنبه 30 آبان ساعت 17 در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

در ابتدای برنامه فیلم‌های کوتاه: «اینجا شهر من بود» ، «باده هر وقت که بخواهد می وزد» و «قاچ» به نمایش در می آید و در بخش دوم آن کارگاه انتقال تجربیات تینا پاکروان با عنوان «از فیلم کوتاه تا فیلم بلند » برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، فیلم «اینجا شهر من بود» به کارگردانی و تهیه کنندگی تینا پاکروان، روزهای اول شروع جنگ در خرمشهر را روایت می کند، مردم به مرور باور می کنند زمانیکه همه چیز در حال از بین رفتن است. تصویربردار این فیلم را تورج اصلانی برعهده دارد و اکبر معززی، مسعود سخایی، کتایون عظیمی و مهدی صباغی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم «باد هر وقت که بخواهد می وزد» ساخته مریم اسمی خانی و با بازی علی ابدالی، امین میری، میثاق زارع، مریم مسچیان و غزال وکیلی همراه است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک گروه فیلم سازی در حال ضبط آخرین پلان در آخرین روز فیلمبرداری هستند که دستگاه خراب و باعث بروز مسائلی می شود.

همچنین فیلم «قاچ» کاری از میثم امینی و اردشیر عبدالرحیمی که روایت برخورد چند شخصیت در یک نقطه از شهر و اتفاقات پیرامون آن است. بازیگران این فیلم سپیده ابراهیمی، رحمان بهبودی و میلاد بافا است.

باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر، یک پاتوق آموزشی و نمایشی فیلم‌های کوتاه و مستند است که یک هفته در میان در روزهای شنبه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود. در این سلسله جلسات علاوه بر نمایش فیلم، کارگاه‌های آموزشی فیلمسازی به صورت رایگان و برای عموم فیلمسازان جوان برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین