کد خبر: ۳۳۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۵

قطعنامه های غرب کمترين اثری بر حکومت ايران ندارد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش بی بی سی ،وی همچنين در واکنش به تازه ترين اتهامات غرب عليه حکومت جمهوری اسلامی در زمينه حقوق بشر با اشاره به اينکه "ايران کشوری دموکراتيک است" گفت اعلاميه ها و قطعنامه های غرب "کمترين اثری بر حکومت ايران ندارد." 

منوچهر متکی روز چهارشنبه پس از عيادت از مجروحان شيميايی جنگ در بيمارستان ساسان در تهران، ايران را بزرگترين قربانی سلاح های شيميايی در دنيا توصيف کرد.

وی بخش اعظم سخنان خود را صرف حمله به کشورها و شرکت های غربی که او آنها را در استفاده حکومت صدام از سلاح های شيميايی عليه ايران سهيم دانست، کرد.

وی گفت: "رژيم صدام بر خلاف همه مقررات و قوانين بين المللی، ناجوانمردانه و در مقابل بی تفاوتی جهان متمدن با کمک برخی کشورهای غربی و شرکت های خارجی، تسليحات ممنوع شيميايی را عليه ايران و به ويژه اتباع غيرنظامی ما به کار برد."

وی توضيح داد که دولت عراق در دوران جنگ با ايران در بيش از 200 نوبت از تسيلحات شيميايی استفاده کرد که تعداد زيادی کشته و بيش از يک صد هزار مصدوم شيميايی به جا گذاشت.

وی آن حملات را يک "جنايت بی سابقه تاريخی" توصيف کرد.

وی در حمله ای تند به کشورها و شرکت های غربی گفت: "برخی کشورهای غربی، شرکت ها، موسسات و اتباع آنها در تجهيز غيرقانونی عراق به تسليحات ممنوعه شيميايی، برخلاف مفاد قوانين و مقررات بين المللی و کنوانسيون های مربوطه، ياری رساندند و در جنايات ضدبشری رژيم صدام سهيم هستند."

وی ادعا کرد بيش از 400 شرکت که عمدتا غربی و يک سوم آنها آلمانی هستند در تجهيز عراق به جنگ افزارهای مختلف شيميايی دست داشتند.

محاکمه صدام حسين به اتهام سازمان دادن حمله ای به روستای دجيل واقع در شمال بغداد در سال 1982 که به مرگ بيش از 140 شيعه منجر شد روز چهار شنبه در بغداد از سر گرفته شد. 

متکی اشاره کرد که در اين بخش از محاکمه صدام، رسيدگی به "جنايات خارجی" او در دستور کار نيست با اين حال گفت: "جمهوری اسلامی ايران انتظار دارد که کاربرد سلاح شيميايی توسط اين جنايتکار در جنگ عراق عليه مردم ايران، در نظر گرفته شود و مورد رسيدگی قرار گيرد."

او افزود: "مجازات صدام و ساير عوامل موثر در تجهيز ارتش وی به سلاح شيميايی از تکرار اين فجايع ضدبشری جلوگيری می کند."

وی قول داد ايران موضوع را برای احقاق حقوق قربانيان حملات شيميايی در محافل و سازمان های بين المللی دنبال کند.

ايران در ماه اکتبر شکايت نامه ای را برای مسئولان قضايی عراق در بغداد ارسال کرده و در آن صدام حسين را به کاربرد سلاح های شيميايی عليه غيرنظاميان ايرانی و نقض پيمان های بين المللی متهم کرده بود.

حقوق بشر

متکی در اين مصاحبه مطبوعاتی همچنين در پی پاسخگويی به تازه ترين اتهامات اروپا در زمينه وضعيت حقوق بشر در ايران برآمد.

اتحاديه اروپا روز سه شنبه با صدور اعلاميه ای نوشت که وضعيت حقوق بشر در ايران طی سالهای اخير نه تنها بهبود چشمگيری نيافته، بلکه از بسياری جهات بدتر هم شده است.

در اعلاميه اتحاديه اروپا آمده که اين اتحاديه طی يک سال گذشته تلاش پی در پی کرده تا دور پنجم گفتگوهای خود با ايران در مورد وضعيت حقوق بشر را آغاز کند اما دولت جمهوری اسلامی حاضر به ادامه اين گفتگوها نشده است.

متکی در واکنش به اين اتهامات گفت: "اروپايی ها سعی دارند به دنيا القا کنند که معيار حقوق بشر در دنيا هستند."

وی گفت: "قطعنامه ها و اعلاميه های تکراری غربی ها که خود از ناقضين حقوق بشر هستند، کمترين اثری بر ما ندارد."

وی خاطرنشان کرد که "رويکرد جديد سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران حرکت از موضع مدعی است و هرگز اطلاق عنوان متهم به ايران مورد پذيرش نيست."

او افزود: "ما در موضوع حقوق بشر و بسياری از موضوعات داخلی خود تکليف داريم و غرب دروغگو با عملکرد متناقض خود نمی تواند مدعی شود در کشور دموکراتيکی مانند ايران، حقوق بشر نقض می شود."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین