کد خبر: ۳۳۴۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴

سقوط هواپیمای سی 130 و ماموریت آخر راویان خبر

اینک 10 سال از سقوط هواپیمای سی 130 ارتش می گذرد؛ سقوطی تلخ که در آن جمعی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران کشور به همراه نیروهایی از ارتش جمهوری اسلامی جان خویش را از دست دادند.
آفتاب‌‌نیوز : «هواپیمای باری هرکولس فرودگاه مهرآباد را به طرف بندرعباس ترک کرد. مسافران هواپیما تعدادی از خبرنگاران ایرانی بودند که قرار بود رزمایشی را پوشش خبری دهند. خلبان مشکل فنی را حدود هشت دقیقه پس از برخاستن اعلام و درخواست فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد را بیان می کند. به هنگامه نزدیک شدن به باند با استفاده از سامانه ابزار فرود، هواپیمای سی130 به یک مجتمع مسکونی 10 طبقه در منطقه مسکونی «آذری» برخورد کرد. میدان دید در زمان حادثه در حدود 1500 متر گزارش شده است.»؛ این متن بخشی از گزارش کوتاه شبکه ایمنی هوانوردی ایران درباره سقوط مرگبار هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
سرنشین های این هواپیما را خبرنگاران، عکاسان رسانه های مختلف و مسئولان روابط عمومی ارتش تشکیل می دادند که برای پوشش رزمایش آبی- خاکی «عاشقان ولایت»، راهی منطقه چابهار می شدند. هواپیمای سی 130 پس از چندین ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی در ساعت 13 و 30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد برخاست اما بعد از هشت دقیقه از زمان پرواز، کاپیتان «بابک گوهری» خلبان نخست هواپیما متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد، به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به به این موتور، شرایط از کار افتادگی آن را نشان داد، در همین هنگامه افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد و به دنبال آن، خلبان پس از کنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری اعلام کرد و یادآور شد که به دلیل ایجاد مشکل فنی در هواپیما به این فرودگاه بازخواهد گشت.

خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما امری عادی در پرواز محسوب می شد و خلبانان همواره در پروازهای آموزشی به هنگام بروز این مشکل، این حرکت را تمرین می کنند، پس این موضوع، مشکلی نبود که خطر جانی در پی داشته باشد. بنابراین خلبان با مشاهده چنین شرایطی بهترین تصمیم را بازگشت به پایگاهی اصلی دانست.

هواپیما با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالای منطقه کهریزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید. مسئولان برج مراقبت در این هنگامه متوجه شدند که هواپیما از مسیر اصلی خود منحرف شده است. آنها کوشیدند تا با فرکانس ارتباطی، این موضوع را به اطلاع کاپیتان نخست هواپیما برسانند، اما این امر بسیار دیر صورت گرفت و فرود اضطراری در فضای خالی میان ساختمان های شهرک توحید در نزدیکی محله آذری تهران سبب شد تا بال راست هواپیما به یکی از ساختمان ها برخورد کند و منفجر شود. در این حادثه بیش از 100 تن از سرنشینان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که 67 تن از آنها خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های کشور بودند.

آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در پیامی جان باختن بزرگان عرصه خبر را در رویداد ناگوار سقوط هواپیمای سی 130، تسلیت گفت و فرمود: «حادثه جانگداز سقوط هواپیما که در آن، دهها جان عزیز و دل وفادار از جامعه رسانه یی و نظامی کشور از دست رفتند، اینجانب را نیز همانند خانواده های عزادار و عموم ملت ایران داغدار کرد. جوانان خدوم و ارزشمندی که در این حادثه مصیبت بار، پرکشیدند، خاطره های به یاد ماندنی از خدمات خود را در حافظه همکاران و آشنایان خود به جای گذاشته اند. پاداش آن تلاش های با ارزش، امروز که ارواح آزاد شده آنان در پیشگاه پروردگار رحیم قرار گرفته، توشه گرانبهایی است که همه به امید آن و به خاطر آن زندگی می کنیم. اینجانب به خانواده های مصیبت دیده ی این عزیزان و نیز به همه همکاران آنان و به عموم ملت ایران تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای همگان و صبر و اجر برای بازماندگان و شفای عاجل برای بیماران و مجروحان این حادثه مسالت می کنم.»
درد و رنج ناشی از سقوط هواپیمای سی 130 و مرگ بزرگان عرصه خبر، رسانه و کارکنان رسانه ای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی سبب شد تا مجامع بین المللی این رخداد را بدترین حادثه سال لقب دهند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز در این رویداد دو تن از خبرنگاران توانمند خود به نام های «سپهدار ساجدی رییسی» و «سید مهدی میرافضلی» را از دست داد. اینک به بهانه سالروز سقوط هواپیمای سی 130 ارتش جمهوری اسلامی بر زندگی نامه شهیدان خبرگزاری ایرنا، مروری کوتاه خواهیم داشت:

**شهید سیدمهدی میرافضلی در 1347 هجری خورشیدی در یزد پای بر این دنیای خاکی گذاشت، او پس از فراگیری درس های مقدماتی و تحصیل در دانشکده خبر، فعالیت رسانه ای خود را در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار- عکاس آغاز کرد و در این زمینه از توانایی و مهارت بسیاری برخوردار شد.
وی به فعالیت های ارزشمندی در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی چون برگزاری نمایشگاه های گوناگون عکس برای معرفی رویدادهای مختلف، تشکیل کلاس های طراحی و انتشار کتاب عکس با عنوان «غم بم» همت گماشت و آثار وی در جشنواره های مختلف عکاسی بارها برگزیده شد. اینک از این شهید بزرگوار مجموعه های گوناگون عکس با موضوع های مختلف به ویژه اجتماعی به یادگار مانده است.

**شهید سپهدار ساجدی در 1347 هجری خورشیدی در روستای رییس کلای منطقه لفور شهرستان سوادکوه مازندران دیده به جهان گشود و پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان راهی بابل شد و با پذیرش در رشته تاریخ دانشگاه تهران به این شهر آمد.
او پس از پایان تحصیل در این دانشگاه، در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در گروه بولتن خبری مشغول به کار شد و در سال های بعد به عنوان خبرنگار در دفتر ریاض به فعالیت خویش ادامه داد. همچنین مدتی نیز مسئول دفتر خبرگزاری در شهرهای آستارا، گیلان و دماوند بود. سرانجام در 15 آذر 1384 هجری خورشیدی در سانحه سقوط هواپیمای سی 130 به مقام والای شهادت نایل آمد.
گرچه این راویان خبر از این دنیای خاکی رخت بربستند اما همواره نام و یاد آنان در خاطر همگان باقی خواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین