کد خبر: ۳۳۷۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴

رایزنی روانچی با معاون وزیر امور خارجه اسلوونی

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان، در ادامه سفر خود به اسلوونی با هدف انجام رایزنی دو جانبه و بررسی یافتن راه‌های تقویت مناسبات دو کشور، با معاون وزیر امور خارجه اسلوونی در محل آن وزارتخانه دیدار و گفت و گو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در دیدار روز گذشته خود(چهارشنبه)، با تشریح تاریخچه روابط دوستانه دو کشور، به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط در کلیه زمینه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و نسبت به یافتن زمینه‌های جدید همکاری در کلیه حوزه ها و همفکری، هماهنگی و تبادل تجربیات در عرصه های منطقه ای و بین المللی ابراز امیدواری کرد.

وی از توافق تاریخی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 به عنوان یک الگوی مناسب در حل مسائل و معضلات بین المللی که زمینه ساز آغاز فصلی دیگر از روابط بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی شده یاد کرد و افزود: خوشبختانه رفت و آمدها و رایزنی های خوبی در سطوح و حوزه های مختلف در جهت تقویت همکاری ها در کلیه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و عملی و دانشگاهی بین ایران و اسلوونی پیش بینی شده و ما برای گسترش همکاریها با اسلوونی بعنوان کشوری دوست در اروپا در عرصه های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

روانچی با تاکید بر اینکه باید توانمندیهایی را که موجب تحکیم روابط می شوند شناسایی کرد، تلاش برای نزدیکتر کردن بخشهای خصوصی دو کشور و تسهیل زمینه های فعالتر شدن آنها را خاطر نشان ساخت.

وی محیط زیست، انرژی، ازجمله نفت، گاز، انرژیهای تجدیدپذیر، پتروشیمی، تولید قطعات اتومبیل، کشاورزی، جنگلداری، فناوری اطلاعات، فناوری های نانو و بیو، تحقیقات صنعتی مشترک را از زمینه های توسعه همکاری میان دو کشور خواند.

روانچی با اشاره به موقعیت ارتباطی ایران در منطقه، همکاریهای چند جانبه را مورد توجه قرار داد و از آمادگی برای همکاری در حوزه حمل و نقل، کشتی رانی و بنادر سخن گفت.

وی همچنین به همکاری در حوزه های گردشگری، همکاری میان دانشگاه ها و تبادل استاد و دانشجو اشاره کرد.

خانم داریا باوداژ کورِت، معاون وزیر امور خارجه اسلوونی نیز با ابراز خرسندی از تصویب قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و بسته شدن پرونده PMD، نسبت به تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه ها به خصوص در فضای جدید پس از توافق هسته ای ابراز امیدواری کرد.

معاون وزیر امور خارجه اسلوونی اظهار داشت: علاقمندیم در این فضای جدید، سطح مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران به ویژه همکاری های اقتصادی را ارتقاء بخشیم. وی از بخش های ارتباطات و مخابرات، انرژی، توسعه پایدار، احداث نیروگاه برق، توربین های آبی، تولیدات مشترک دارو، قطعات خودرو، حمل و نقل، نفت و گاز، بنادر و کشتیرانی، انرژی خورشیدی، محیط زیست و گردشگری به عنوان حوزه های دارای ظرفیت همکاری میان شرکت های اسلوونیایی و شرکت های ایرانی نام برد.

باوداژ کورت همچنین از آمادگی کشورش به منظور توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی به ویژه در حوزه اجرای طرح های پژوهشی مشترک و همکاری های بین المللی در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، همکاری و حمایت متقابل دو کشور در عرصه های چند جانبه و مجامع بین المللی از دیگر موضوعات مطروحه در این دیدار بود. رایزنی و تبادل نظر پیرامون تحولات و چالش های مهم منطقه ای و بین المللی شامل موارد زیر است :

راه‌های مقابله با افراط گرایی و تروریزم؛ خاورمیانه، بحران سوریه، آخرین تحولات عراق، یمن، افغانستان، فلسطین و همچنین بحران پناهجویان در اروپا و مسئله اوکراین نیز از جمله محورهای رایزنی معاونین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی بود و طرفین دیدگاه های خود را در خصوص این موضوعات مطرح کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین