کد خبر: ۳۳۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۵

سياست نظامي چين در سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي

آفتاب‌‌نیوز : چين طي سال جاري ميلادي شاهد حضور هيات‌هاي مختلف نظامي از بسياري از كشورهاي درحال رشد براي توسعه روابط بين ارتش‌ها و يا حضور برخي هيات‌هاي كشورهاي همسايه ويا توسعه يافته براي حل اختلافات و ايجاد ساختارهاي جديد بود.

دراين مدت ده‌ها هيات نظامي از كشورهاي مختلف از جمله پاكستان، آمريكا، ايتاليا، صربستان، روسيه،ژاپن، كره‌جنوبي، تركيه، ويتنام، الجزاير، بلاروس، استراليا، بلژيك، ازبكستان، آفريقاي جنوبي، اتريش، افغانستان، تانزانيا، روماني، قراقستان، مالزي، تايلند، مغولستان، سودان، اندونزي، تاجيكستان و قرقيزستان از چين ديدار و با مقامات اين كشور به تبادل نظر پرداختند.

برخي از اين ديدارها در چارچوب گفت‌وگوهاي امنيتي چين - آمريكا، رايزني -هاي امنيتي چين - ژاپن، مذاكرات‌امنيتي ودفاعي باپاكستان، وچين با ويتنام انجام شد و برخي هيات‌ها نيز در چارچوب همكاري‌هاي سازمان همكاري شانگهاي به چين سفر و با مقامات اين كشور تبادل نظر كردند.

بيشتر مراودات نظامي چين درسال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي برپايه سه سياست كلي استوار بود. گسترش همكاري‌هاي امنيتي ودفاعي باهمسايگان مانندمغولستان، ازبكستان، پاكستان، ويتنام وافغانستان براي تامين امنيت اين كشور و مبارزه‌با تجزيه -طلبان، رايزني باكشورهايي كه‌با چين از نظر نظامي به جنگ رواني روي آورده و هر روز در برابر توسعه نظامي اين كشور موضعگيري مي‌كنند. گسترش همكاري با كشورهاي در حال توسعه به منظور تامين تسليحات اين كشورها و فعال نگه- داشتن كارخانجات‌اسلحه‌سازي نيزسومين سياست چين براي توسعه روابط با كشورها محسوب مي‌شود.

در زمينه گسترش روابط نظامي با كشورهاي در حال رشد ، مقام‌هاي نظامي‌چين معتقدندارتش‌هاي اين كشورها ديدگاه‌هاو نگراني مشتركي درخصوص حراست ازامنيت و توسعه اقتصادي و اجتماعي دارند و بايد روابط با اين كشورها توسعه‌يابد.

چين تاكيد دارد چالش‌هاي امنيتي پيش‌روي كشورهاي در حال رشد تقريبا يكسان است و بايد به اين كشورها براي كاهش اين چالش‌ها و يا از بين بردن آن ها تلاش كرد.

مقام‌هاي چين كه‌اين كشور را در حال توسعه مي‌دانند اعتقاد دارند كشورهاي در حال رشد بايد تبادلات و همكاري‌ها در بخش‌هاي نظامي را تقويت بخشيده و نقش مهمتري در حفظ و حراست از صلح و ثبات جهان ايفا كنند و بايد به اين دليل روابط نظامي پكن با اين كشورها توسعه يابد.

چين درسياست نظامي سال جاري ميلادي، گفت وگوهاي امنيتي با برخي كشورها را نيزمدنظر قرار داد و نخستين دور گفت‌وگوهاي امنيتي چين و آمريكا در اين راستا اوايل سال جاري ميلادي در پكن برگزار شد.

چين اين گفت‌وگوهاراباتوجه به‌گسترش ساختار نظامي آمريكا در جهان و نوسازي و مدرن‌كردن ساختار ارتش چين مهم مي‌داند، اما برطرف كردن شك واشنگتن نسبت به توسعه نظامي چين از اهداف مهمتر مقام‌هاي پكن براي برگزاري اين گفت وگو -ها مي‌باشد.

چين و آمريكا اختلافاتي در زمينه‌هاي مختلف دارند كه از جمله آن مي‌توان به مساله لغو حكم ممنوعيت فروش تسليحات اتحاديه اروپا به چين اشاره كرد و پكن درصدد است در اين گفت وگوها به بهبود و تقويت همكاري‌هاي سازنده دو طرف بپردازد.

رايزني‌هاي نظامي چين و ژاپن نيز براي روشن شدن سياست‌هاي دفاعي دوكشور برگزار مي‌شود. به رغم برگزاري چند دور رايزني‌هاي دفاعي و امنيتي چين و ژاپن، دو كشور همچنان يكديگر را براي ثبات منطقه تهديد مي‌دانند.

مقامات پكن اعتقاد دارند ژاپن مدت زيادي است كه ساختار نظامي خود رااز دفاعي به تهاجمي تغيير داده است.

مقامات چين با اشاره به برنامه دفاع ملي ژاپن و بخش‌هاي مرتبط با توسعه توانايي تهاجمي ارتش ژاپن، تاكيد دارند كه در سال‌هاي اخيرژاپن قدرت ارتش رابااستفاده ازمزيت اتحاد با آمريكا تقويت‌كرده وپرچم مشاركت در رويدادهاي امنيتي بين‌المللي برافراشته است.

چين از طرح دفاعي ژاپن كه در آن نسبت به خطر ناشي از چين هشدارداده شده است، انتقاد دارد و نگران است و در مقابل توكيو تاكيد دارد چين با افزايش بودجه نظامي براي كشورهاي ديگر تهديد است و بايد اين بودجه شفاف باشد.

مذاكرات نظامي و امنيتي مقام‌هاي نظامي چين با پاكستان و ويتنام دراين چارچوب نمي‌گنجد و دو طرف مسايل امنيتي را مدنظر دارند.

چين همچنين امسال با كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، شامل روسيه ، قزاقستان ، قرقيزستان ، تاجيكستان و ازبكستان و كشورهاي ناظر شامل ايران، مغولستان، هند و پاكستان روابط و رايزني‌هاي امنيتي داشت.

مجمع ‪ ۱۰‬روزه امنيتي و دفاعي سازمان همكاري شانگهاي با حضور نمايندگان كشورهاي عضو و ناظر سال جاري ميلادي به اين منظور برگزار شد.

دغدغه‌هاي چين ازروابط امنيتي با اين كشورها علاوه بر ايجاد ثبات و امنيت در طول مرزها، تداوم مبارزه با تروريسم و افراط گرايي است.

چين در چارچوب سازمان همكاري شانگهاي و روابط با كشورهاي عضو درجهت حل برخي مسايل امنيتي مشترك با كشورهاي عضو و آسياي ميانه از جمله مبارزه با تروريسم ، افراطگرايي و تجزيه طلبي گام برمي دارد.

وضعيت كنوني نشان مي‌دهد چين در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي نيز ساختار كنوني روابط نظامي و امنيتي را با اين كشورها حفظ و گسترش خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین