کد خبر: ۳۴۱۸۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱

نقش «مد و پوشش اسلامی – ایرانی» در الگو سازی اجتماعی

با توجه به تمایل انسان و بویژه بانوان به زیبایی و خوش‌پوشی، باید الگوهای پوششیِ زیبا و برازنده‌ی زن مسلمان را در جامعه ترویج داد تا ذائقه‌ها به سمت مدل‌هایی که بر مبنای سبک زندگی غربی بنا شده است نروند.
آفتاب‌‌نیوز :
محبوبه بیات- ایران امروز ما، صرف نظر از موقعیت بسیار ممتاز راهبردی، دارای جایگاه بالای فرهنگی و اجتماعی و به خصوص قدمت فرهنگی 6 هزار ساله است. این در حالی است که با ورود آموزه های دین اسلام، این فرهنگ، غنایی چندباره یافت. فرهنگ اسلامی، اصول و توصیه‌های فراوانی برای طرز پوشش انسان در جامعه تبیین کرده است تا در بُعد پوشش هم مانند دیگر ابعاد سبک زندگی، کرامت انسانی حفظ شود. هم آراستگی داشته باشد و هم زیبایی. 

واقعیت این است که نحوه‌ی پوشش یک انسان، گویای بخشی از اخلاق، فرهنگ و حتی تفکر اوست. از سوی دیگر این پوشش به غیر از حدود فردی، به حدود اجتماعی هم مرتبط است. با توجه به تمایل انسان و بویژه بانوان به زیبایی و خوش‌پوشی، باید الگوهای پوششیِ زیبا و برازنده‌ی زن مسلمان را در جامعه ترویج داد تا ذائقه‌ها به سمت مدل‌هایی که بر مبنای سبک زندگی غربی بنا شده است نروند. این الگوها باید اولا منطبق بر حدود اسلامی بوده و ثانیاً با عرف همخوانی داشته باشد. 

این موضوع به قدری مهم است که مقام معظم رهبری نیز فرمودند: مهم ترین آسیب جدی انقلاب اسلامی در این مرحله از انقلاب، فقدان شیوه مطلوب زندگی اسلامی و الگوهای رفتاری مناسب با جامعه و نظام خانواده اسلامی است.
 
در این میان، زنان نقشی اساسی در ترویج عملی و عینی سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند، همچنین تأثیرپذیری پنجاه درصدی آنها  در جامعه و نقش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که ایفا می کنند، اهمیت برنامه ریزی برای آنان را بویژه در کلانشهرهای بزرگی مانند تهران آشکار می نماید.

در هفته جاری، شاهد سومین جشنواره مد و پوشش اسلامی– ایرانی در بوستان گفت و گوی تهران هستیم. این جشنواره در جهت الگوسازی پوشش مناسب اجتماعی بانوان شهر تهران برگزار می گردد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. 

به هرحال، جامعه همواره نیاز به اقدام مدبرانه و برنامه ریزی شده براساس ضرورت های موجود داشته و در شرایط اجتماعی امروز، مد و پوشش اسلامی – ایرانی، جایگاه ویژه ای به عنوان یکی از شاخص های سبک زندگی دارد.

متناسب سازی پوشش های اجتماعی براساس سبک زندگی اسلامی– ایرانی،  ضرورت گسترش برندها و الگوهای مد و پوشش اسلامی– ایرانی برای بانوان، حفظ امنیت و سلامت روانی افراد، خانواده و اجتماع در جهت بهبود و اعتلای نظم اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده... همگی از نتایج مثبت برگزاری چنین جشنواره هایی هستند.

نباید فراموش کرد که در دوره‌های مختلف با توجه به عرف و پیشرفت علم یا تغییر مکان زندگی، مصادیقی وارد زندگی انسان می شوند که نیاز به تطابق آن‌ها با سبک زندگی اسلامی احساس می شود. لذا برگزاری چنین جشنواره‌هایی که متناسب با هر فصل و سالیانه برگزار می‌شود می‌تواند الگوی مناسب پوشش اسلامی را همراه با خلق زیبایی های اراسته برای بانوان ترویج کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
n a
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
0
0
با تشکر از این مقاله زیبنده امیدواریم از این نوع مطالب بیشتر ارایه گردد
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
0
با عرض سلام و ادب و خسته نباشید
به موضوع مهمی اشاره شد
امید است روزی فرهنگ اصیل ایرانی به صورت گسترده در جامعه فراگیر شود و الگو برداری از فرهنگ غربی هر چه بیشتر کمرنگتر شود
با تشکر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین