کد خبر: ۳۴۲۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶

میانجی‌گری اندونزی بین ایران و عربستان؟

وزیر امور خارجه اندونزی اعلام کرد اگر برنامه ریزی به درستی پیش برود سه شنبه شب جاکارتا را به مقصد تهران و ریاض برای انتقال نامه رئیس جمهور این کشور به سران ایران و عربستان ترک می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 'رتنو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزی به خبرنگاران، گفت که به عنوان فرستاده ویژه، نامه 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور این کشور را به دکتر 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران و 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان سعودی در ارتباط با کاهش تنش در مناسبات دو کشور منتقل می کند.

وی گفت که نامه های رئیس جمهوری امضا شده و اگر براساس برنامه پیش برود سه شنبه شب جاکارتا را ترک می کند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، وی در پاسخ به سوالی در مورد مقصد نخست این سفر، گفت که در انتظار تایید است و این به بستگی به زمان در دسترس بودن رهبران ایران و عربستان دارد.

به گزارش ایرنا،به گفته رتنو مرسودی، هیچ برنامه ویژه ای در پشت این برنامه نیست، برنامه زمانی نخستین دیدار بستگی به برنامه ملاقات در ایران و عربستان دارد. اندونزی موضع بی طرفی دارد.

علاوه بر دیدار با روسای جمهوری ایران و پادشاه عربستان برای ارائه نامه جوکو ویدودو، وی اعلام کرد برنامه ریزی برای بحث با همتایانش انجام شده است تا در مورد چند مساله از جمله اعلام آمادگی اندونزی برای کمک به حل و فصل اختلافات بین دو کشور گفت وگو شود.

رئیس جمهور اندونزی هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگاران احتمال داده بود فرستاده ویژه اش روزگذشته یا امروز (سه شنبه) عازم ایران و عربستان شود.

عربستان سعودی که به گفته وزیر امور خارجه ایران نگران است با کنار رفتن پرده بهانه جویی های هسته ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی ازافراط گرایی خشن نمایان شود به بهانه های واهی با قطع رابطه با ایران تلاش کرد به تنش های منطقه ای دامن بزند.
آل سعود روز شنبه هفته گذشته آیت الله 'نمر باقر النمر' منتقد عربستان و مدافع حقوق بشر را به شهادت رساند و باعث واکنش جهانی شد. پس از این اعدام، گروهی خودسر از روی احساسات تند وارد سفارت عربستان در تهران شدند که نیروهای امنیتی افراد خاطی را بازداشت کردند و به دست عدالت سپردند.

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه تاکید دارد اولویت اصلی سیاست خارجی ایران دوستی با همسایگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاری جهانی، به ویژه در مبارزه با افراطی گری است، اما برخی کشورها می کوشند از تعامل سازنده جلوگیری نمایند.

وی تصریح کرد 'امروز، شواهدی در دست است که برخی افراد در ریاض، نه تنها به تلاش هایشان برای جلوگیری از عادی شدن شرایط ادامه می دهند، بلکه مصمم هستند کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند'.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین