کد خبر: ۳۴۳۲۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

واکنش اصلاح‌طلبان به ردصلاحیت‌ها: میدان را خالی نمی‌کنیم

اصلاح‌طلبان می‌مانند. بعد از اعلام نتایج اولیه تأیید صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت استانی، شب گذشته دو جلسه در شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برگزار شد. ابتدا «کارگروه» استان‌ها جلسه گذاشت و بعد از جمع‌بندی و دریافت اطلاعات رسیده از استان‌ها، اعضا وارد جلسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری به ریاست محمدرضا عارف و با حضور تعدادی دیگر از اصلاح‌طلبان شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین مرعشی، رئیس کارگروه استان‌ها، بعد از پایان نشست کارگروه به میان خبرنگاران آمد و در پاسخ به این سؤال که نتیجه تأیید صلاحیت‌ها چه شد؟ با خنده گفت: «در مجموع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت می‌توانند برای کل کشور ٣٠ نامزد معرفی کنند!» مرعشی با اشاره به اینکه از مجموع سه ‌هزار نامزد اصلاح‌طلب ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس، ٣٠ نفر در کل کشور تأیید صلاحیت شده‌اند که از این تعداد پنج نفر از استان تهران و ٢۵ نفر سهم سایر استان‌ها شده است، گفت: «ما از هیأت نظارت گلایه‌مندیم که چرا در راستای منویات رهبری و سیاست‌های کلی نظام حرکت نکردند. از شورای محترم نگهبان انتظار داریم از حیثیت این شورا دفاع کند».

به گزارش آفتاب، او با اشاره به اینکه اعتقاد داریم اصلاح‌طلبی نیمی از سیاست کشور است، گفت: «ما به این حضور ادامه خواهیم داد و به‌هیچ‌عنوان صحنه را ترک نخواهیم کرد. برای همین از رئیس‌جمهوری و رهبری درخواست داریم کمک کنند به اجحافی که به این نیمی از سیاست کشور شده خاتمه داده شود».

او با اشاره به اینکه «این میزان رد صلاحیت را در هیچ‌یک از دوره‌های انتخابات نداشتیم» گفت: «این بزرگ‌ترین رد صلاحیت تاریخ بود؛ حتی این میزان رد صلاحیت در مجلس هفتم هم دیده نشده بود».

مرعشی در پاسخ به این سؤال که برخی اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات از برخی رایزنی‌ها با شورای نگهبان سخن گفته بودند، نتیجه این رایزنی‌ها چه شد؟ گفت: «هیچ رایزنی جدی‌ای نشده بود، چون چنین انتظار و برداشتی از میزان رد صلاحیت‌ها نبود. برداشت ما، هم‌اکنون هم این است که اعضای شورای نگهبان که شش‌نفرشان منصوب رهبری هستند و بیش از همه مقید به رعایت منویات رهبری، قطعا جلو این اجحافی که از سوی اعضای هیأت‌های نظارت رخ داده، خواهند گرفت».

مرعشی از محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان و هاشمی‌زهی به‌عنوان تنها اصلاح‌طلبان تأییدشده در تهران نام برد و گفت: «این اتفاق خوبی نیست، ما به دنبال دفاع از خود نیستیم بلکه دنبال دفاع از نظام جمهوری اسلامی هستیم».

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و عضو دیگر کارگروه، هم با اشاره به اینکه «هیچ‌کس تصور نمی‌کرد میزان رد صلاحیت‌ها، این تعداد باشد» گفت: «این بزرگ‌ترین خطای استراتژیک ممکن اعضای هیأت نظارت بود که آسیب‌های جدی‌ای در پی دارد و امیدوارم شورای محترم نگهبان هرچه‌سریع‌تر این خطای اعضای هیأت نظارت را جبران کند».

او افزود: «آنچه رخ داده برخلاف نظر رهبری بود که اعلام کردند حتی مخالفان هم در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند. اعضای هیأت‌های نظارت به‌ جای حرکت در مسیر خواست رهبری، برخلاف نظر ایشان حرکت کردند»

او افزود: «در آستانه پیروزی بزرگ ملت و شیرین‌شدن کام آنها، چنین اتفاقی می‌تواند به انفعال مردم منجر شود و آثار نامطلوبی برجای گذارد. این نگرانی وجود دارد که فضای پرنشاطی که به‌ویژه با رفع تحریم‌ها و به‌سرانجام‌رسیدن برجام در جامعه ایجاد شده، به سرخوردگی منجر شود درحالی‌که مشارکت فعال مردم درنهایت به نفع نظام خواهد بود». مبلغ در پاسخ به این سؤال که برنامه اصلاح‌طلبان چیست، گفت: «اصلاح‌طلبان از ابتدا با روندی معقول و همدلانه به انتخابات وارد شدند. بسیاری از افرادی که حس می‌شد هیأت نظارت روی آنها حساسیت داشته باشند، با وجود قابلیت‌های خوبی که داشتند، نامزد نشدند. اصلاح‌طلبان سعی کردند با رفتار خود، فضای امید و همدلی در جامعه ایجاد کنند و این مسیر را همچنان هم ادامه خواهند داد، برای همین انتظار داریم و فکر می‌کنیم که مردم همچنان در صحنه باقی خواهند ماند و مسیری که از ابتدا آغاز شده، استمرار پیدا خواهد کرد».

او با اشاره به اینکه «من معاون سیاسی وزارت کشور بودم و چندین انتخابات را برگزار کرده‌ام، به همین علت به‌عنوان یک مطلع و مسلط بر قانون سخن می‌گویم» افزود: «کسانی که در کار تأیید صلاحیت‌ها بودند، بر اساس برخی گفتارها و رفتارهایی رأی داده‌اند که بسیاری از آنها فاقد مستندات قوی و معتبر قانونی بوده است».

او با اشاره به اینکه عدم التزام به قانون اساسی، اسلام و ولایت فقیه را به‌عنوان علت رد صلاحیت‌ها اعلام کرده‌اند، گفت: «این در حالی است که هیچ سند و مدرک متقنی ارائه نشده است. نمی‌توان به استناد یکی، دو سخنرانی یا گزارش غیرموثق با چنین اتهاماتی افرادی را رد صلاحیت کرد».

به گفته مبلغ: «تعداد بسیار زیادی از افرادی که در این مرحله رد صلاحیت شده‌اند، کسانی هستند که هیچ‌گونه شائبه‌ای درباره سوابق، عملکرد و التزام آنان به اسلام و انقلاب و نظام وجود ندارد و اگر بخواهیم بگوییم این افراد فاقد التزام به اسلام و قانون اساسی و انقلاب هستند، آن‌گاه به دلیل سوابق برجسته و ارزشمند آنها، بسیاری از دستاوردهای نظام زیر سؤال خواهد رفت و به نظر می‌رسد کسانی که این‌گونه عمل می‌کنند، متوجه عواقب عملکرد خود نیستند».

معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات در پایان با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان با تمام توان در صحنه هستند تا اجازه ندهند جریان افراط در کشور بیش از این رشد و میدان‌داری کند»، گفت: « امیدواریم همه مقامات و دست‌اندرکاران کشور با ورود به مسائل اساسی انتخابات و جبران خطاها، شرایط پرنشاط، امیدبخش و سازنده‌تری را فراهم کنند».

ردصلاحیت‌شدگان اعتراض کنند

«آذر منصوری»، از اعضای حزب اتحاد ملت، هم بعد از جلسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، گفت: «گام اول را در انتخابات ریاست‌جمهوری برداشتیم و در واقع مجلس شورای اسلامی گام دوم ما خواهد بود که در راستای تقویت منافع ملی و بهبود موقعیت منطقه و دورکردن آسیب‌ها این مسیر را ادامه خواهیم داد». او گفت: «ما مدافع مشارکت حداکثری مردم هستیم».

منصوری ادامه داد: «توصیه می‌شود کسانی که ردصلاحیت شده‌اند، به این امر به صورت قانونی اعتراض کنند». او همچنین گفت: «رایزنی‌ها باید صورت بگیرد تا الزامات رعایت شود».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
شورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
8
2
برای اصلاح طلبا بد نشد!! درست مانند ریاست جمهوری!!!
با تایید افراد کمتر آرا کمتر تقسیم و خراب میشوند در انسو اصولگرایان با تعدادبیشتر ورقابت بیشتر ارای خود را خراب نموده و اون کسانی که وارد مجلس میشود کسانی نیستن جز اصلاح طلبان!!!
واقعا سیاست خیلی ....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین