کد خبر: ۳۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۲

جلسه غيررسمي، علني در مورد گراني

آفتاب‌‌نیوز : در اين جلسه كه در ساعت 15/11 آغاز گرديد ابتدا محمدرضا باهنر رئيس جلسه ديروز با اشاره به طرح تثبيت قيمت‌ها كه به تصويب نمايندگان رسيد، گفت: در اين طرح دولت با مجلس همدلي كرد ولي اتفاق نامباركي افتاد و گراني‌هاي اخير ذائقه شيرين اين طرح را به كام مردم تلخ كرد.

وي در ادامه ابتدا از محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي خواست كه در اين خصوص توضيح دهد. بعداز سخنان باهنر وزير جهاد كشاورزي گفت: عوامل زيادي در گراني‌هاي اخير ميوه و تره‌بار دست‌به‌دست هم داد كه بايد به آنها پرداخت.

وي افزود: يكي از مسائلي كه با آن روبه‌رو بوديم بحث آب و هوا بود كه البته اين مبحث در مورد مركبات صدق نمي‌كند ولي در مورد محصول گوجه‌فرنگي بسيار بارز است.

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه البته در كشور رشد محصولات گل‌خانه‌اي روبه افزايش است ولي محصولاتي كه در عرصه طبيعي كشت مي شود تابع آب و هواست گفت: متأسفانه گوجه‌فرنگي و هندوانه شامل تابع آب و هوايي شد و ما به اين علت با تأخير ورود اين دو محصول به بازار مواجه شديم و همين مسأله باعث تأثير برروي افزايش قيمت مركبات شد.

حجتي تصريح كرد: باتوجه به اينكه ما توليد 40 درصد مركبات را داريم متأسفانه در بحث قرنطينه دچار مشكل هستيم.

در ادامه محمد شريعتمداري وزير بازرگاني نيز گفت: در برخي جرايد و گفته‌ها اعلام شده كه دولت با سياست تثبيت قيمت‌ها به مقابله برخاسته است و اتفاقات حاضر ناشي از تصميمات دولت اعلام شده است.

وي افزود: ولي من در محضر شما شهادت مي‌دهم كه اين سخنان مصداقي ندارد و دولت قصد مقابله نداشته است.

شريعتمداري گفت: قصد ما اين بود كه به محض تصميم اين قانون در مجلس از اين مصوبه حمايت كنيم و حتي در سمينارها با رؤساي بازرگاني از آنها خواستيم در قيمت‌گذاري‌ها هيچگونه افزايشي صورت نگيرد.

وي افزود: ما در سياست كنترل ميوه و تره‌بار بايد يا قيمت‌ها را اداري مي‌كرديم و با نظارت كنترلي بازار را كنترل مي‌كرديم كه البته اين روش نشان داده موجبات فساد در شبكه را فراهم مي‌كند و ضرر به توليدكننده است.

وي با اشاره به آنچه در سال‌هاي گذشته اتفاق افتاده است گفت: عدم تعادل در عرضه و تقاضا موجب افزايش قيمت ميوه و تره‌بار شده است.

وي افزود: البته اعلام قيمت‌هاي بالا از طرف رسانه‌هاي عمومي باعث افزايش قيمت ميوه و تره‌بار شده است.

وي در ادامه به اقدامات قانوني درخصوص پرونده‌هاي متخلفين در وزارت بازرگاني نيز اشاره كرد.

بعداز سخنان اين دو وزير مقرر شد كه 5 تن از نمايندگان درخصوص گراني اخير به صحبت بپردازند.

عباس رجايي نماينده اراك و مخبر كميسيون كشاورزي مجلس گفت: با اين صحبت آقايان وزير بنابراين بايد بگرديم و پرتقال فروش را پيدا كنيم.

وي تصريح كرد، ما كمبود ميوه نداشته و نداريم بلكه مشكل ما شبكه توزيع اين كالا است.

رجايي با اشاره به شبكه توزيع موز در كشور و اينكه حدود چهار شهر واردكننده و 14 شهر توزيع‌كننده اين ميوه هستند گفت: ما نتوانستيم برروي اين كالا كنترل داشته باشيم و نتوانستيم از آنها بخواهيم كه فداكاري كنند.

وي گفت: پول اضافه درخصوص واردات موز به جيب چه كساني رفت آيا اين شائبه ايجاد نمي‌شود كه كساني از دستگاه‌هاي دولتي دستشان در شبكه وجود دارد.

رجايي شبكه دلالي در كشور را مثبت ارزيابي كرد و تصريح كرد: آيا اين دلال‌ها كه نزديك به اشخاص هستند چنين اتفاقاتي را پيش‌بيني مي‌كردند؟

وي در ادامه از اين دو وزير خواست كه به داد محصولات حبوبات و سيب‌زميني و پياز در كشور برسند تا دوباره به معضل ميوه شب عيد دچار نشوند.

در ادامه حسن سبحاني نماينده دامغان و رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: البته ما قبول داريم كه وظيفه دولت دخالت در امر عرضه و تقاضا نيست اما اين كار را براي دولت واجب مي‌دانيم كه تنظيم بازار را به دست بگيرد.

وي گفت: وظيفه حكومتداري حكم مي‌كند كه كساني كه حكومت مي‌كنند آينده‌نگر باشند و 3 ماه آينده را ببينند.

وي در ادامه گفت: نبايد صورت مسأله درخصوص گراني‌هاي اخير را پاك كرد و مسأله را به گردن دوربين‌هاي خبري انداخت كه باعث شده‌اند با اعلام قيمت ها، ما افزايش قيمت داشته باشيم.

سبحاني افزود: در اينجا مسؤوليت كجا رفته و ما معمولاً اينطور هستيم كه در جايي كه بايد پاسخگوي عملكرد خود باشيم، طلبكار هم مي‌شويم.

در ادامه كاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا و عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز گفت: كساني كه در بازار ميوه حضور دارند، جز خوردن اين محصول كار ديگري بلد نيستند و برخي از آنها با اهداف سياسي و اخلال در سيستم ميوه و تره‌بار وارد شدند.

دلخوش گفت: در سيستم عرضه ما باغداران مشكل در فروش محصولات خود داشتند و اين امر ربطي به بحث سرمازدگي نداشت.

عوض حيدرپور نماينده شهررضا و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز گفت: گروهي با انگيزه صنفي و جناحي قصد داشتند كه طرح تثبيت قيمت‌ها شكست بخورد كه انتظار ما از آقايان اين است كه به اين مسأله توجه كنند.

وي با اشاره به گراني شوينده‌ها و ميوه و تره‌بار در آخر سال گفت: مي‌گويند گراني‌ها ناشي از صادرات بي‌رويه به كشورهاي همسايه است ولي گراني خواست شب عيد بود كه اميدواريم اين بحران حل شود و مردم ميوه ارزان استفاده كنند.

در ادامه ايرج نديمي نماينده لاهيجان و مخبر كميسيون اقتصادي مجلس نيز در اين خصوص گفت: ما در مورد گراني ميوه در شگفت هستيم چرا كه از يك جهت واردات و صادرات داريم و همين امر نشان مي‌دهد كه ما در نظام توزيع ضعف داريم.

وي گفت: متأسفانه چند تا ميداني ما را در قضيه گراني‌ها بازي داده‌اند و اميدواريم با تصويب لايحه حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان اين امر حل شود.

نديمي افزود: ما در قضيه گراني‌هاي اخير يقه دولت را گرفته‌ايم و نمي‌توانيم يقه بازار را بگيريم. ولي بايد در اين قضيه بياييم و يقه حجره‌دار را بگيريم.

وي سيستم توزيع در كشور را بدون متولي دانست و گفت: ما در واقع در نظام توزيع دچار مشكل هستيم.

حسين نجابت نماينده تهران و عضو كميسيون انرژي مجلس نيز گفت: در آخر سال مشخص بود كه بحراني ايجاد خواهد شد. كاش وزير اطلاعات در اين خصوص گزارشي ارائه مي‌كرد.

وي گفت: در قضيه اخير دولت مسأله را رها كرد و آنطور كه شايسته بود وارد قضيه نشد.

وي در ادامه تصريح كرد: من خبري دارم كه البته اميدوارم، درست نباشد ولي اين خبر مبني‌براين است كه چهارم اسفندماه 1383 جلسه‌اي در منزل يكي از عوامل ميداني باحضور يكي از وابستگان بازرگاني و يكي از كارگزاران قبلي دولت تشكيل مي‌شود و در آن جلسه درخصوص بحث قيمت ميوه و بحث انتخابات مطالبي مطرح مي‌شود.

وي با بيان اينكه خدا كند اين خبر دروغ باشد گفت: ولي جا دارد وزارت اطلاعات با اينگونه مسائل برخورد كند.

نجابت در حالي كه روزنامه‌اي در دست داشت با اشاره به سخنان سخنگوي دولت درخصوص گراني‌هاي اخير گفت: ايشان در مصاحبه خود گفته است متولي معيشت و گراني ميوه خود آقايان هستند و گله ما اين است كه دولت چرا نتيجه‌يابي نمي‌كند.

در ادامه قدرت‌الله ايماني نماينده خرم‌آباد و عضو كميسيون اصل 90 نيز گفت: توصيه مي‌كنم كه بجاي توجيه گراني مسوولين استعفا كنند يا از ملت عذرخواهي نمايند.

قدرت‌الله عليخاني نماينده آوج و بوئين زهرا و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز با اشاره به 40 ميليون مسافر نوروزي در طي امسال گفت: دولت بايد يكي دو ماه قبل از ميزان بالا رفتن مصرف، تعرفه‌ها را پايين مي‌آورد تا عرضه و تقاضا متعادل شود.

وي با اشاره به اينكه افزايش قيمت در اول سال جديد چيز غيرعادي نيست گفت: ممكن است در اين خصوص براي برخي مشكلاتي پيش آمده باشد ولي اين طبيعي بوده.

بعداز سخنان نمايندگان محمدرضا باهنر قبل از پاسخگويي به دو وزير مورد سوال خطاب به وزير جهاد كشاورزي گفت: من سه سؤال دارم و آن اينكه اگر دولت به صورت اعم و جهاد كشاورزي و ... درخصوص گراني‌ها هيچ اقدامي نمي‌كرد چه اتفاقي مي‌افتاد؟ و اينكه چند ماه قبل شما در فكر اين مسأله نبوديد و چه اقداماتي انجام داديد؟ و آيا در خردادماه هم ما با گراني محصول سيب‌زميني و حبوبات همين مشكل را خواهيم داشت؟

بعداز اين سخنان باهنر محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي گفت: من بحث و شائبه سياسي درخصوص اينكه دولت و يا مسؤولان درخصوص اقدام مجلس تقابل با آنان داشته‌اند نشنيده‌ام و شخصاً نديدم.

وي با اشاره به اينكه قرار است كميته كاري درخصوص گراني‌ها تشكيل شود گفت: قرار است در اين كميته قضيه به صورت ريز مورد بررسي قرار گيرد.

همچنين محمد شريعتمداري وزير بازرگاني در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش و اظهارات حسين نجابت پيرامون توطئه در مورد ميوه گفت: ما از افشاگري نمايندگان و مطبوعات استقبال مي‌كنيم و مي‌خواهيم كه افشاگري كنند تا روسياه شود هر كه در او غش باشد.

وي در ادامه با اشاره به نامه وزير اطلاعات درخصوص عدم مشاهده شبكه‌هاي اخلال‌گر گفت: مجلس هفتم هيچ نقشي در افزايش ميوه نداشته است.

وي درخصوص اظهارات اخير سخنگوي دولت پيرامون حضور نمايندگان در گراني‌هاي اخير گفت: اظهارنظر آقاي رمضان‌زاده غيركارشناسي بوده و من اين امر را اعلام مي‌كنم.

در ادامه نيز محمدرضا باهنر رئيس جمهور ديروز خطاب به وزير بازرگاني با اعلام اينكه خبر جلسه در منزل يكي از عناصر ميداني بايد پيگيري شود گفت: ما بايد پيگير اين مسأله باشيم و جلوي اينگونه خيانت‌ها را بگيريم.

وي در مورد اظهارات وزير بازرگاني در مورد سخنان سخنگوي دولت گفت: كاش شما اين حرف را كه آقاي رمضان‌زاده سخنان غيركارشناسي زده است را از تريبون مجلس اعلام كنيد كه ما دائماً اين سخنان را تكذيب نكنيم.
وي گفت: ما بارها گفته‌ايم دوستان بايد كارشناسي صحبت كنند.

باهنر در ادامه تصريح كرد: كميته مشترك تنظيم بازار در دستور كار است و اميدواريم با پيگيري دولت و مجلس اهرم‌هاي مناسب در دست دولت قرار گيرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین