کد خبر: ۳۴۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸

بیست دانشگاه کوچک برتر دنیا معرفی شدند

رییس بخش علم‌شناسی و علم اطلاعات دانشگاه شیراز با تاکید بر این که دو دانشگاه ترکیه در ‌میان بیست دانشگاه کوچک برتر دنیا قرار گرفته است، گفت: دانشگاه کوچ ترکیه که موفق به کسب رتبه 8 شد، تنها در 6 رشته دانشجو می‌پذیرد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، با اشاره به آخرین گزارش‌های نظام رتبه‌بندی تایمز در خصوص بهترین دانشگاه‌های کوچک دنیا افزود: در این رتبه‌بندی تعداد بیست دانشگاه کوچک معرفی شدند. تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها بین دو تا چهار هزار نفر است.

وی اظهار کرد: انستیتو فناوری کالیفرنیا (کالتک) با تعداد دو هزار و 243 دانشجو رتبه نخست بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان را به خود اختصاص داده است.

مهراد ادامه داد: این دانشگاه در رتبه‌بندی سال 2016 – 2015 با کسب رتبه اول در سطر جدول رتبه بندی قرار گرفت. تنها رشته‌ای که در کالتک وجود ندارد، رشته پزشکی است و به علت تعداد کم دانشجو و استاد، در کالتک همکاری‌های میان رشته‌ای بسیار معمول و متداول است. از این جهت این دانشگاه قادر است با دانشگاه‌های بزرگ و معتبر جهان مانند هاروارد رقابت کند.

به گفته وی، کالتک 123 سال پیش تاسیس شده و 57 نفر از این دانشگاه برنده مدال ملی علوم آمریکا و 32 نفر برنده جایزه نوبل شده‌اند.

رییس بخش علم‌شناسی و علم اطلاعات دانشگاه شیراز اضافه کرد: این دانشگاه تنها 300 عضو هیات علمی و 600 دانشمند پژوهشگر دارد و در میان اعضای هیات علمی این دانشگاه مخترع مقیاس ریشتر که شدت زمین لرزه را اندازه‌گیری می‌کند، به نام چارلز ریشتر دیده می‌شود.

مهراد رتبه‌های دوم و سوم بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان را از آن دانشگاه‌های اکول نرمال سوپریور و اکول پلی تکنیک فرانسه دانست و اضافه کرد: تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها به ترتیب دو هزار و 400 و دو هزار و 429 دانشجو است.

وی افزود: رتبه‌های بین‌المللی این دو دانشگاه در سال 2016-2015 به ترتیب 54 و 101 است.

این چهره ماندگار علمی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ در کره جنوبی با سه هزار و 55 دانشجو رتبه چهارم بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان را کسب کرد. در حالی که رتبه جهان این دانشگاه 116 است.

وی با اشاره به جزییات این دانشگاه یادآور شد: این دانشگاه انستیتو فناوری کالیفرنیا را مدل خود قرار داده است. نسبت دانشجو به استاد بسیار کم و دانشجوی تحصیلات تکمیلی به دانشجویان کارشناسی بسیار زیاد است.

مهراد یادآور شد: زندگی اجتماعی، ارتباط با اعضای هیات علمی و فرصت‌های حرفه‌ای از مزیت‌های کوچک بودن دانشگاه علم و فناوری پوهانگ است.

وی رتبه پنجم بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان را از آن اکول نرمال سوپریور لیون فرانسه دانست و ادامه داد: این دانشگاه سه هزار و 55 دانشجو دارد و رتبه بین‌المللی آن در رتبه‌بندی 2016-2015 که توسط تایمز انجام شد، 116 است.

مهراد رتبه‌های ششم تا دهم این رتبه‌بندی را به ترتیب از آن دانشگاه‌های علوم، کشاورزی سوئد با سه هزار و 879 دانشجو، دانشگاه‌ بهداشت و علوم اورگون آمریکا با دو هزار و 838 دانشجو، دانشگاه کوچ در ترکیه با چهار هزار و 488 دانشجو، دانشگاه فیر بانک آلاسکا با سه هزار و 837 دانشجو در دانشگاه سابانجی ترکیه با دو هزار و 739 دانشجو دانست.

وی ادامه داد: دانشگاه کوچ ترکیه که رتبه هشتم بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان را در اختیار دارد، تنها در 6 رشته دانشجو می‌پذیرد.

مهراد خاطرنشان کرد:‌ این دانشگاه در 23 سال قبل در استانبول تاسیس شد و در کوتاه مدت به پیشرفت‌های مهمی نایل شد. به گونه‌ای که در رتبه‌بندی تایمز در میان 300 دانشگاه ممتاز جهان قرار گرفت.

وی افزود: دانشگاه سابانجی نیز با کسب رتبه دهم، یک دانشگاه خصوصی و تازه تاسیس است که دو هزار و 739 دانشجو دارد و نسبت دانشجو به استاد، 16 دانشجو به ازای هر عضو هیات علمی است.

به گفته وی، اولین دانشجویان این دانشگاه در سال 1999 پذیرش شده‌اند.

رییس بخش علم‌شناسی و علم اطلاعات دانشگاه شیراز تعداد دانشکده‌های این دانشگاه را سه دانشکده ذکر کرد و گفت:‌ این دانشگاه‌ دارای دانشکده‌های علوم طبیعی و علوم اجتماعی و مدیریت است و تعداد اعضای هیات علمی آن 368 نفر گزارش شده است.

مهراد خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های نوشاتل در سوییس، پزشکی و دندانپزشکی توکیو در ژاپن، ملی یانگ‌مینگ در تایوان، انستیتو فناوری هند در گجرات و دانشگاه تولسا در آمریکا در رتبه‌های یازدهم تا پانزدهم قرار گرفته‌اند که به ترتیب دارای چهار هزار و 358، دو هزار و 872 ، چهار هزار و 496 و چهار هزار و 710 و چهار هزار 597 دانشجو هستند.

وی اضافه کرد: در دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو که رتبه یازدهم بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان کسب کرده است، نسبت استاد به دانشجو 16 به یک است.

وی اظهار کرد: رتبه‌های پانزدهم تا بیستم این رتبه‌بندی نیز به ترتیب در اختیار دانشگاه‌های یوکوهاما سیتی در ژاپن، انستیتو فناوری فلوریدا در آمریکا، دانشگاه ساویتریبای پونه در هندوستان، دانشگاه ملی علوم و فناوری روسیه و علوم و فناوری دریایی ژاپن است.

این چهره ماندگار خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم و فناوری روسیه که رتبه 19 بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان را در اختیار دارد، در رشته‌های علوم مواد، نانو و زیست فناوری، فلزات، معدن، مهندسی، زبان‌شناسی و فناوری‌های اطلاعاتی دانشجو می‌پذیرد.

مهراد همچنین یادآور شد: دانشگاه علوم و فناوری دریایی در ژاپن با کسب رتبه بیستم در رشته‌های هنر و علوم انسانی و پزشکی دانشجو نمی‌پذیرد.

به گفته وی در این دانشگاه، تعداد دو هزار و 597 دانشجو در رشته‌های علوم طبیعی، علوم زیستی، و علوم اجتماعی تحصیل می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین