کد خبر: ۳۴۶۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱

پیشنهاد ارتقا موزه ایران باستان به موزه مشترکات تمدن‌ها

نمایشگاه «تحقیقات باستان‌شناسی ایتالیا در ایران؛ کاوش‌ها و مرمت‌ها» با حضور مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در موزه‌ی هنرهای شرقی شهر رم برپا شد.
آفتاب‌‌نیوز :
ادیت گابریلی (Edith Gabrielli) مدیرکل قطب موزه‌ای استان لاتزیو ایتالیا که بیش از 50 موزه را تحت پوشش دارد، در این مراسم که دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور ایران نیز در آن حضور داشت، گفت: غالبا برنامه‌هایی از این دست و با این محتوا، به فعالیتی تاریخی که در گذشته تحقق یافته و به پایان رسیده، مربوط می‌شود، اما جالب است که همکاری های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در حوزه کاوش و مرمت‌های باستان شناسی، علاوه بر تاریخچه درخشان خود همچنان زنده است و استمرار دارد و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

پروفسور آدریانو روسی (Adriano Rossi)، قائم مقام و مدیر علمی انجمن بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق (Ismeo) نیز با قدردانی از همکاران برگزارکننده این نشست و نمایشگاه، تاریخچه مختصری از فعالیت‌های این انجمن بویژه در حوزه ایران‌شناسی، کاوش و مرمت های باستان شناسی در ایران ارائه کرد و «باستان شناسی با هدف تعامل فرهنگی به نیت تعمیق مناسبات دوستانه» را آرمان طرف ایتالیایی در این مجموعه فعالیت‌ها دانست.

روسی بیان کرد: از نخستین همکاری های باستان شناسی ایران و ایتالیا چندین دهه گذشته است و ما مفتخریم پس از گذر زمانی چنین طولانی، همچنان به‌عنوان همکار و دوست، اینجا و در جریان برگزاری این نشست و نمایشگاه گرد هم آمده‌ایم.

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز در سخنانی اظهار کرد: از واپسین برنامه فرهنگی ایران که موزه هنرهای شرقی شهر رم میزبان آن بود، زمان زیادی نگذشته و ما خرسندیم که با گذشت زمانی چنین اندک، در برگزاری رخداد فرهنگی مشابه دیگری در این موزه، مشارکت می کنیم.

وی افزود: برخی اساتید و محققان ایران‌شناس حاضر در این نشست، بیش از 50 سال در حوزه ایران‌شناسی فعالیت کرده‌اند. امید است موزه هنرهای شرقی شهر رم مانند گذشته، همچنان مرکز مطالعات ایران شناسی و رخدادهای فرهنگی - هنری ایران اسلامی در ایتالیا باقی بماند، چنان‌که برنامه ریزی و اجرای این نمایشگاه و نشست صمیمانه آن در فرصت زمانی چنین اندک، حاکی از علاقه و تخصص ایران‌شناسان این موزه دارد و من به سهم خود از این مشارکت سپاسگزاری می کنم.

او سپس با اشاره به حضور حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: ما اخیرا سند اجرایی موافقت‌نامه علمی و فرهنگی را با ایتالیا به امضا رسانده‌ایم. امیدوارم دکتر آشنا با مشاهده‌ی عشق به فرهنگ و تمدن ایرانی نزد متخصصان حاضر در این نشست، پس از بازگشت به جمهوری اسلامی ایران، مساعدت کند تا در دولت تدبیر و امید، طرح‌های همکاری علمی فرهنگی بویژه در حوزه های باستان شناسی با طرف ایتالیایی پیگیری جدی شود.

ماسیمیلیانو پولیچتی (Massimiliano A. Polichetti)، مدیر موزه هنرهای شرقی شهر رم نیز در ادامه این سخنان بیان کرد: مایه افتخار ما خواهد بود اگر جمهوری اسلامی ایران، موزه هنرهای شرقی شهر رم را خانه خود بداند.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور ایران نیز اظهار کرد: میان عرفای اسلامی قول مشهوری است به این مضمون که شما به آنچه عشق می ورزید، همان هستید و بر این مبنا، من شما ایران‌شناسان را که مشتاق فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستید، ایرانی می‌دانم. شما با رشد دادن آگاهی از فرهنگ و تمدن ایرانی، به ایرانیان نیز در افزایش خودآگاهی فرهنگی‌شان یاری می‌رسانید.

وی سپس با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور ایران به ایتالیا، گفت: این نخستین سفر اروپایی دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران است که به مقصد ایتالیا انجام شد تا نخستین شریک فرهنگی و تجاری کشور در اروپا به همگان معرفی شود.

مشاور فرهنگی رییس جمهور ادامه داد: سخنان نخست‌وزیر محترم ایتالیا (Renzi) درباره تاریخ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و نقش بالفعل جهانی و منطقه‌ای آن نیز از حسن نیت متقابل ایتالیا به ایران نشان دارد.

وی افزود: متأسفانه تحریفات رسانه ای سال های اخیر، ایران را به جای کشوری فرهنگی با ریشه های تمدنی، کشوری در جست‌وجوی بمب اتم معرفی کرد، در حالی که جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ و تمدن تاریخی خود، یک قدرت فرهنگی است و به قدرت اتمی نیازی ندارد. این سخن را فقط در کشوری مانند ایتالیا که خود دارای قدرت فرهنگی است و این امر را درک می‌کند، می توان بیان کرد.

آشنا با اشاره به تمدن کهن این خطه از اروپا، یادآوری کرد: شما که مانند دوره‌های ماد، پارت و پارس در ایران، دوره‌های اتروسک، یونانی و رومی را پشت سر گذاشته اید، واقعیت دوام تمدن و فرهنگ ها را بهتر از کسانی که به واسطه نداشتن ریشه تاریخی، هر امر کوچک زودگذری را تهدیدی بنیان‌کَن، قلمداد می کنند، می دانید. تمدن های کهن‌سال، صبور و با طمأنینه هستند، مانند دو تمدن باستانی ایران و روم که طی قرون متمادی، همکاری توأم با احترام متقابل داشته اند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور همکاری طرف ایتالیایی را در ارتقای نظام موزه‌داری جمهوری اسلامی ایران، به نحوی که حفاظت میراث و امکان دسترسی عمومی توأمان محقق شود، خواست و اظهار کرد: متأسفانه تصور نادرستی رایج است که اگر موزه ها درآمدزا نباشند، مزاحم اقتصاد کشور هستند. به نظر می رسد این رویکرد نادرست در ایتالیا کمی بهبود یافته و این، دلیل حضور ما در این نشست است.

وی با طرح این پرسش که چرا مهم ترین موزه با موضوع میراث فرهنگی و تمدن ایران اسلامی نباید در خود ایران باشد؟ گفت: آیا یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی نمی تواند این باشد که ما موزه ایران باستان را به موزه مشترکات تمدن های بزرگ ارتقا دهیم؟


آشنا با تأکید بر این‌که چنین طرحی به پشتوانه های مالی کافی نیاز دارد، این پرسش ها را مطرح کرد که آیا تنها کنسرسیوم های نفتی علاقه به فعالیت های بین المللی با ایران دارند؟ چرا مانند علاقه به همکاری شرکت نفتی انی (Eni) علاقه ای به سرمایه گذاری و همکاری های موزه ای وجود ندارد؟ و در ادامه گفت: استمرار همکاری های باستان شناختی ایران و ایتالیا یک ضرورت است، زیرا فراسوی رابطه ی دو کشور، این امر به همکاری و روابط دو فرهنگ و تمدن غنی ارتباط دارد و این‌گونه روابط اصولا فقط بین فرهنگ ها و تمدن ها ممکن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، نیاز به مرمت آثار باستانی ایران با استمداد از دانش طرف ایتالیایی وجود دارد، بویژه که در جریان سازندگی در ایران، به بخشی از این میراث آسیب رسید. مضاف بر این، در ایران تصور نادرستی رایج است که به جای سنتی نامیدن بافت قدیمی شهرها، آن‌ها را بافت فرسوده می‌نامند و تبعا به جای مرمت و بازسازی درصدد تخریب آن برمی‌آیند. این در حالی است که ما اعتدال‌گرایان، در کنار سنت‌گرایان می توانیم نوگرایان را مجاب کنیم که لازمه نوگرایی و مدرن‌سازی، لزوما تخریب گذشته نیست.

مدیر موزه ی هنرهای شرقی شهر رم در پایان این مراسم در حالی که حاضران را به بازدید از نمایشگاه «تحقیقات باستان شناسی ایتالیا در ایران؛ کاوش ها و مرمت ها» دعوت می کرد، گفت: امیدواریم این نمایشگاه را به مثابه نشانه‌ای از دوستی ما پذیرا باشید.

نمایشگاه «تحقیقات باستان شناسی ایتالیا در ایران؛ کاوش ها و مرمت ها» حاوی 70 پانل توضیحی تصویری از مرمت و کاوش های باستان شناسی متخصصان ایتالیایی در جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا، در ادامه، مشاور فرهنگی رییس جمهور ایران از گنجینه موزه هنرهای شرقی شهر رم دیدن کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین