آفتابنیوز : محبوبه بیات - تفکر مهمترین کار در مدیریت است، خواه مدیریت کردن خود، مدنظر باشد یا مدیریت کارکنان. آنچه در باب تفکر بیشترین اهمیت را دارد، مشی و نگرش شماست. هر کسی میتواند مثبت فکر کند یا منفی. اگر قرار باشد به شکل موثری به بررسی و اقدام در مورد مشکلی، فرصتی، یادداشتی و ... بپردازید باید حال و هوای مثبت داشته باشید. هر چند در عرصه مدیریت، استعداد درونی افراد نیز تا حدودی موثر است، اما در این مطلب سعی شده است تا نکاتی چند در باب مدیریت، با محوریت روابط انسانی و ارتباط با کارکنان، ارائه گردد.
• این کلام شما نیست که نتیجهبخش است، بلکه نحوهی گفتار شماست که نتیجهی موردنظر را حاصل میکند.
• دور هم جمع شدن، آغاز است، با هم بودن و با هم ماندن پیشرفت و با هم کار کردن موفقیت.
• با هم کار کردن نه تنها بهترین حالت را در ما به وجود میآورد، بلکه بهترین حالت را در تک تک ما ایجاد میکند.
• اگر تصمیم به مذاکره می گیریم، باید آمادگی مصالحه کردن را هم داشته باشیم.
• در تمام طول تاریخ انسانها بر دو دسته بودهاند: آنهایی که تولید ثروت میکنند و آنهایی که آن را مصرف میکنند.
• انسانهایی که قبول مسئولیت میکنند، کسانی هستند که از زندگیشان بهترین بهره را میبرند.
• از نرمی، تواضع بر میخیزد و از تواضع، اعتماد. با هم بودن و وحدت فکر نیز حاصل اعتماد است.
• کسی که به دیگران اعتماد میکند، اشتباههای کمتری مرتکب میشود تا کسی که به دیگران بیاعتماد است.
• هر روز با انجام دادن یک کار خوب برای کارکنانتان احساس قهرمانی کنید.
• ذهن شما بهترین دارایی شماست. ذهنهای کارکنانتان هم «داراییهایی» است که در ترازنامهی شما منعکس نمیشود.
• موفقیت خواستهی هر کسی است. به کارکنانتان فرصت عادلانه بدهید.
• گاهی برای اینکه گرداننده یا مدیر راه را پیدا کند، باید خودش از سر راه کنار برود.
• برای بهبود عملکرد و کارآیی افراد جز اینکه آنها را به نقد و انتقاد بکشید، هیچ راه آسانی وجود ندارد.
• آنچه امروز بیش از هر چیز اهمیت دارد، توانایی همفکری کردن است.
• وقتی میخواهید کارها به انجام برسد، از راههای خلاق برای به یادآوردن افراد استفاده کنید. فراموش نکنید که مردم به راحتی فراموش میکنند.
• با تواضع و فروتنی پاسخ تجلیل و ستایش را بدهید. از یاد نبرید که در پشت صحنه جمع بزرگی از همکارانتان به شما یاری رساندهاند تا به توفیقهایی که به دست آوردهاید نایل بشوید.
• موفقیت یک مدیر 15 درصد به مهارتهای فنی او و 85 درصد به مهارتهایش در مهندسی انسان بستگی دارد.
• این رویه را در پیش بگیرید که با افراد زیر مجموعهتان مانند انسانهای رشد یافته و بالغ رفتار کنید. به آنها مسئولیت و اختیار بدهید، به آنها اعتماد کنید.
• هرگز سر خودتان را شلوغ نکنید که وقتی کارکنانتان کار خوبی انجام میدهند نتوانید به آنها کلمات محبتآمیزی بگویید. از چنبرهی روزمرهگی خارج شوید تا چنین فرصتهایی پیدا کنید.
• ارتقاء بخشیدن به تواناییهای کارکنانتان، کار به مراتب پرچالشتری از بالا بردن تواناییهای خودتان یا ارتقاء دادن به تسهیلات و امکانات فیزیکی محیط کارتان است.
• مهارت تنها کافی نیست، نوع مشی و نگرش شماست که تفاوت ایجاد میکند.
• کارهای مهم را همین حالا و قبل از اینکه فوری بشوند انجام بدهید.
• به بعد موکول کردن کارها دزد زمان است.
• بدون بهرهمندی از نظام موثر پردازش گلایهها و رنجش خاطرها، داشتن نظام ارزیابی هیچ فایده ای ندارد.
• افراد را تشویق کنید که برای هر مشکلی که مطرح میکنند راهحلهای ممکن را هم پیشنهاد بدهند.
• سعی نکنید کار کارمندی را برایش انجام بدهید. مشاوره بدهید و پیشنهاد کنید.
• افرادی که شما در کنارتان دارید ممکن است بهترینها نباشند، این که چگونه آنها را به کار بگیرید سود شما را رقم میزند.
• بهترین راه به انجام رساندن کارها این است که به زیر دستهایتان اجازه بدهید خودشان شیوههای عملشان را ترسیم و تدوین کنند.
• مدیر کسی است که شرایطی را برای افراد زیر مجموعهاش ایجاد میکند تا بتوانند نتایج لازم را به دست بیاورند.
• بهترین مدیر کسی است که حس ارزشمند برگزیدن افراد توانا را دارد که میتوانند کاری را که او میخواهد انجام دهند.
• مدیریت خوب با برقراری ارتباط خوب با کارکنان آغاز میشود.
• مدیران خوب، مدیران خوب به دنیا نیامدهاند. مدیران خوب را آموزش میسازد.
برگرفته از کتاب افکار مدیریتی: پرومد ویترا و ویجی ویترا، ترجمه: خلیل مشحون
مطالبتون هم عالی و هم آموزنده است
سپاس