کد خبر: ۳۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۱

نماينده اردبيل از پاسخ خرازي قانع نشد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار پارلماني ما در جلسه علني امروز سؤال نورالدين پيرمؤذن از وزير امور خارجه درخصوص اتمام پروژه نيروگاه اتمي بوشهر و رفتارهاي سياسي روسيه در اين باره مطرح شد كه وي از توضيحات كمال خرازي قانع نشد.

پيرموذن ابتدا درباره علت طرح سؤال در صحن علني گفت: ما مي خواهيم ابهامات توليد انرژي در صحن علني براي نمايندگان مطرح شود.

وي افزود: در سي امين سال آغاز فعاليت نيروگاه بوشهر قرار داريم و فرصت طرح سؤال زمينه اي است براي آن كه مسئولان پيام هاي نهفته در اين پرسش و پاسخ را بهتر دريابند.

وي تصريح كرد: در مجلس ششم تلاش فراواني صورت گرفت تا جزئيات اين سؤال مطرح شود كه در نهايت جزوه اي ارائه شد و علي رغم نامه اي كه به مركز پژوهش هاي مجلس نوشتم اين مركز پاسخ داده كه علي رغم پيشگيري هاي مكرر تاكنون پاسخ جزئيات سؤال مشخص نشده است.

وي درباره علت طرح اين سوال از وزير امور خارجه گفت: در مهرماه شاهد حضور وزير امور خارجه روسيه در ايران بوديم. وي هنگام ترك ايران در فرودگاه گفته است كه ايران حق برخورداري از انرژي اتمي را دارد اما پس از بازگشت به كشورش آن را رد كرده و گفته ايران نبايد به اين سوخت دست پيدا كند. همان حرف هايي كه اروپايي ها نيز مطرح مي كنند.

وي گفت: چگونگي گزارش كار، قرارداد، پيشرفت فيزيكي نيروگاه، بهره برداري از نيروگاه اتمي بوشهر و رفتارهاي دوپهلو و متناقض روس ها موضوع سؤال من است.

نماينده اردبيل تأكيد كرد: خسارات ناشي از اين تأخير سي ساله ساخت اين نيروگاه را چه كسي جبران مي كند. پيش بيني آينده اين نيروگاه چيست؟

در ادامه كمال خرازي وزير امور خارجه هم در پاسخ به اين سؤال گفت: آنچه كه وزارت امور خارجه در جريان اين نيروگاه مي باشد مربوط به كليات آن است و از جنبه هاي سياسي به سازمان انرژي اتمي كمك مي كند تا بلكه زودتر پايان يابد.

وي سپس به تاريخچه تأسيس اين نيروگاه اشاره كرد و گفت: در سال 1992 موضوع مطرح شد و سه سال طول كشيد تا 1995 قراردادي نوشته شد، منتها شروع قرارداد به صورت جدي تر در اواخر 1997 انجام شد و يك الحاقيه اي به آن اضافه شد و آنها كار خود را شروع كردند. بنا بود اين نيروگاه به مدت پنج سال تكميل شود. اما عملا طولاني تر شده است و آن طور كه روس ها اعلام كردند تا سال 2006 اين پروژه تكميل خواهد شد.

خرازي تأكيد كرد: در بازديدي كه نوروز امسال از نيروگاه اتمي داشتيم، ديدم كه تعداد كارشناسان روسي به دو هزار نفر افزايش يافته است و اين جديت كار را نشان مي دهد.

وي گفت: در مذاكرات خود با روسيه تأخير در ساخت نيروگاه را گوشزد كرده ايم.

وي سپس دلايل واگذاري ساخت اين پروژه به روسيه اشاره كرد و گفت: اين طرح غربي بود و قرار بود آلمان در آن مشاركت داشته باشد و بخشي از تجهيزات را نيز به كار بست اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي آنها ازا دامه كار استنكاف كردند و ما ادامه كار را به روس ها واگذار كرديم.

وزير امور خارجه تصريح كرد: غربي بودن طرح و تفاوت طرح روسيه و آلمان مشكلات زيادي را در اجرا به وجود آورد كه در بازديد من از نيروگاه اين مشكلات مطرح شد.

خرازي مشكلات تأمين مالي را يكي ديگر از موانع اتمام اين پروژه عنوان كرد و گفت: هنگامي كه پروژه به روس ها واگذار شد ده درصد كار ساختماني انجام شده بود اما اكنون 80 درصد كار پيش رفته است.

وي افزود: پس از انقلاب گزينه اي به جز روسيه براي انجام اين پروژه نداشتيم و آنها كمك كردند ما به اين تكنولوژي دست يافتيم و امروزه سطح مهندسي ما در نيروگاه سازي به مراتب افزايش يافته است.

خرازي در ادامه توضيحات خود به سوال نماينده اردبيل گفت: هر كشوري از منافع ملي خود دفاع مي كند و ما در شرايط تحريم كار خود را شروع كرديم و مي بايست ما ببينيم كه نياز خود را از كدام منبع مي توانيم مرتفع سازيم. البته اين طور نيست كه ما به راحتي به هر كس دست دراز كرده و مشكل را حل كنيم اما ما بايد كار خود را پيش مي برديم.

كمال خرازي تأكيد كرد: آنچه جمهوري اسلامي از نظر فناوري كسب كرده با همين واقع بيني بوده و با اين توانايي توانسته سطح دانش خود را ارتقا بدهد و در اين زمينه نتوانسته به سطح قابل توجه و برجسته برسد.

وي گفت: با توجه به قرابت جمهوري اسلامي با روسيه در مسائل منطقه اي و بين المللي و شانس همكاري با اين كشور وجود داشته است و منافع مشتركي دارد و البته اين به آن معنا نيست كه آنها منافع خود را درنظر نگيرند و فقط منافع ما را موردنظر داشته باشند. زيرا آنها كشوري در حال گزار هستند و طبيعي است كه منافع خود را درنظر بگيرند.

وي ابراز اميدواري كرد پروژه نيروگاه اتمي بوشهر تا سال 2006 به اتمام برسد.

در ادامه درباره تأخير در حضورش براي پاسخ به سؤال توضيح داد و گفت: براساس برنامه اي كه پيش بيني كرده بوديم قرار بود روز چهارشنبه در پاكستان باشم و از پاريس از آقاي خاتمي جدا شوم ولي به دليل اشكالات فني به وجود آمده نتوانستم به پاكستان بروم و نتوانستم به سفر بروم و از اين جهت عذرخواهي مي كنم كه به دليل سفر نتوانستم در جلسه حضور يابم.

پيرموذن در بخش ديگري از سؤال خود از خرازي گفت: در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قبلا نيز اين توضيحات را شنيده بودم اما انتظار داشتم در صحن به صورت جزئي تر مطرح شود.

وي افزود: 14 سال است كه ساخت اين نيروگاه طول كشيده و سال قبل گفتند تا 2005 به پايان مي رسد اما حالا مي گويند سال 2006 به اتمام مي رسد، تكنولوژي و وعده روس ها در هاله اي از ابهام قرار دارد.

پيرموذن اضافه كرد: ميوه اين نيروگاه را بيشتر روس ها خواهند چيد و مردم اردن فقط هزينه آن را مي پردازند.

وي در ادامه گفت: زماني كه وزير امور خارجه آمريكا يك سخنراني معروف عليه ايران كرد، آقاي خرازي قصد ملاقات با پوتين را داشت اما پاي پلكان هواپيما به گفته سفير ايران در روسيه، سفر لغو شد.

نماينده اردبيل افزود: به روس ها نمي توان اعتماد و اطمينان كرد آنها زماني كه منافعشان ايجاب كند حاضر نيستند هزينه ناشي از روابط خود با ايران را بپردازند و اين موضوع را در داستان درياي خزر نيز ديديم.

عضو فراكسيون اقليت خطاب به خرازي تأكيد كرد: در كنار نگرش واقع بينانه بايد نگرش جامع نگر نيز وجود داشته باشد تاكنون نديده ايم كه روسيه از دستيابي اردن به سوخت هسته اي دفاع جانانه نمايد اما ما انتظار ديپلماسي جانانه در اين باره داريم.

وي گفت: دستگاه ديپلماسي بايد با اقتدار، جرأت و شهامت از كار خود دفاع كند و بن بست هاي سياسي را حل نمايد.

پيرموذن افزود: استقلال ما چيزي است كه به هيچ بهايي آن را از دست نخواهيم داد.

وي سؤالات خود را با اين شعر به پايان برد:
آنكه نياموخت ز تاريخ پند/ باز نسنجيده در افتد به بند

خرازي در پاسخ به بخش دوم سؤال پيرموذن گفت: هزينه هاي مالي اين قرارداد سازمان انرژي اتمي مي داند و تا جايي كه وزارت امور خارجه خبر داد هزينه نيروگاه بوشهر يك ميليارد دلار خواهد بود كه قرار بود اول كار با 900 ميليون دلار به اتمام برسد كه به دليل طولاني شدن به اين رقم رسيده است.

وي درباره لغو سفرش به روسيه و ديدار با پوتين گفت: پاي پلكان هواپيما سفر لغو نشده بلكه اين روال است كه وزير امور خارجه اردن در ديدار با همتاي خود در ساير كشورها قرار ملاقات با رؤساي آن كشور نيز گذاشته مي شود كه به دليل مشغله كاري پوتين ملاقات در وقت ديگري انجام شد.

محمد خرازي درباره عدم دفاع روسيه از ايران گفت: جهان پس از دوران جنگ سرد تغيير كرده و اصولا نمي توان انتظار داشت يك كشور از كشور ديگري حمايت كند. انقلاب اسلامي به مردم خود متكي است و به هيچ ابرقدرتي متكي نيست.

وزير امور خارجه تأكيد كرد: ما انتظار دفاع كشور ديگري از ايران را نداريم زيرا اين مسأله با فلسفه انقلاب اسلامي سازگار نيست. سر پيروزي انقلاب ما استقلال است.

وي در پايان گفت: اين كه درباره نيروگاه اتمي هيچ وقت نگراني وجود نداشته درست نيست. پس از توضيحات خرازي، پيرموذن اعلام كرد كه قانع نشده و سوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین